رسیدگی

معنی کلمه رسیدگی در لغت نامه دهخدا

رسیدگی. [ رَ / رِ دَ / دِ ] ( حامص ) چگونگی رسیده. || درآمدن به حالت نضج و پختگی و بلوغ و کمال. ( ناظم الاطباء ). نضج. پختگی. چگونگی و حالت پختن میوه. مقابل کالی. مقابل نارسی. مقابل نارسیدگی. ( یادداشت مؤلف ). به حالت نضج و پختگی درآمدن میوه. ( فرهنگ فارسی معین ): مَجَج ؛ رسیدگی انگور و پختگی آن. ( منتهی الارب ) : مردی به درگاه آمده اسبی برهنه آورده و می گوید که به کشت خویش اندر بگرفته ام. پرسید که جو بود یا گندم ؟ گفت : جو. بفرمود تا خداوند اسب را بیاوردند و چندانکه قیمت جو بود به وقت رسیدگی تاوان بسته و به خداوند زمین داد. ( نوروزنامه ). || بلوغ. کمال. ( فرهنگ فارسی معین ) ( از یادداشت مؤلف ). رشد. تمییز. خردمندی. تکامل. کِبَر. مقابل نارسیدگی. ( یادداشت مؤلف ) : و از پس طواحن چهار دندان دیگر است دو زبر و دو زیر از هر سوی یکی ، و آنرا خِرَد دندان گویند و خرد دندان ازبهر آن گویند که از پس رسیدگی برآید. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و نبض کودک چون به حد رسیدگی نزدیک رسد عظیم تر از نبض رسیدگان باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). عمر مردم بر چهار بخش است یک بخش روزگار پروردن و بالیدن و فزودن است و این کمابیش پانزده شانزده سال باشد. دوم روزگار رسیدگی است و تازگی و این تا مدت سی سال باشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). فزراء؛ زن نزدیک رسیدگی رسیده. فلهد؛ کودک نزدیک به رسیدگی رسیده. ( منتهی الارب ). || مواظبت و سرپرستی در اجرا و انجام دادن کاری. ( از ناظم الاطباء ). مراقبت. مواظبت. ( یادداشت مؤلف ). مراقبت در اجرای امری. مواظبت. ( از فرهنگ فارسی معین ). توجه و عمل. ( فرهنگ نظام ). || تحقیق. تفتیش. ( از فرهنگ نظام ) ( یادداشت مؤلف ). فحص. تفحص. پژوهش. وارسی. بررسی. ( از یادداشت مؤلف ). تحقیق. تحقیقات. ( از لغات فرهنگستان ). تحقیق. بررسی. تفحص. در اصطلاح قضایی ، بررسی گفته های طرفین ، و آن شامل سه مرحله است : 1- رسیدگی بدایت ( رسیدگی بدوی یا ابتدایی )، رسیدگی نخستین. 2- رسیدگی استینافی ، رسیدگی پژوهشی. 3- رسیدگی تمیزی ، رسیدگی فرجامی. ( فرهنگ فارسی معین ).
- رسیدگی فرجامی ؛رسیدگی تمیزی. ( لغات فرهنگستان ).
- رسیدگی نخستین ؛ رسیدگی بدایت. ( لغات فرهنگستان ).
|| بازدید حساب برای اطمینان از درستی آن . ( لغات فرهنگستان ).

معنی کلمه رسیدگی در فرهنگ معین

(رَ دِ ) (حامص . ) ۱ - پختگی و پخته شدن میوه .۲ - بلوغ . ۳ - تحقیق و دقت در امری .

معنی کلمه رسیدگی در فرهنگ عمید

۱. حالت رسیده بودن و پخته بودن میوه.
۲. وارسی، دقت و تحقیق در امری.

معنی کلمه رسیدگی در فرهنگ فارسی

۱ - بحالت نضج و پختگی در آمدن میوه . ۲ - بلوغ کمال . ۳ - مواظبت در اجرای امری مراقبت . ۴ - تحقیق بررسی تفحص توضیح : بررسی گفته های طرفین دعوی و آن شامل سه مرحله است : ۱ - رسیدگی بدایت ( رسیدگی بدوی یا ابتدایی رسیدگی نخستین ) ۲ - رسیدگی استینافی رسیدگی پژوهشی . یا رسیدگی تمیزی رسیدگی فرجامی .

معنی کلمه رسیدگی در ویکی واژه

inchiesta
پختگی و پخته شدن میوه.
بلوغ.
تحقیق و دقت در ام

جملاتی از کاربرد کلمه رسیدگی

چهارشنبه ۲۶ مرداد، گروهی از کارگران شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان، به علت معوقات مزدی و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات شغلی و معیشتی آنها دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
خورشید کرد دعوی ماتم رسیدگی رنگ شکسته بر رخ روشن گواه شد
از چشم رسیدگی که هستم شد چون تو رسیده‌ای ز دستم
و دلیل بر آنک دایره بحصول طبیعت کلی راست شده است، آنست که گوییم: اگر ما بوهم مر این امهات و افلاک را هم بر آمیزیم و بشوریم تا همه بیامیزد، انگه دست ازو باز داریم، واجب آید که باز این عالم هم برین صورت شود که هست. و مثال از شواهد عالم برین سخن چنان گیریم که دانیم که اگر ما شیشه‌ئی بگیریم بدان قدر که‌اندرو یک من آب گنجد،.و بدین آب ده ستیر خاک را‌اندر افگنیم، تا بهری ازو تهی بماند که آن تهی پر هوا باشد. آنگاه مر آن شیشه را سر استوار کنیم و بجنبانیم آنراسخت بسیار، چنانک همه بر یکدیگر آمیزد، تا جف خیزد وآب و خاک و هوا همه بیامیزد و یکی شود، آنگاه آن شیشه را بنهیم ناچار آن خاک بزیر آب نشیند، و هوا بر سر آب ایستد. و این دلیل جزوی شاهد ما را همی گوید که برین اجزاء طبایع آن طبیعت کلی موکلیست، که مر اورا بر آن صورت اولی همی نگاه دارد، تا سپس ازین قهر کآندرو رسیدگی ما یاد کردیم باز هم بدآن اولی باز شد. و اگر این اجسام آمیخته شوند بقاهری که مر اورا بیامیزد، چو قهر آن قاهر ازو برخیزد، این عالم هم برین صورت باز آیدکه هست، و خاک‌اندر میانه عالم ایستد، و آب زیر او ایستد، و هوا از بر آب ایستد، و آتش از بر هوا، و افلاک بگرد‌اندر آید، از بهر انک طبیعت کلی اولی از حال خویش نگردد، و ممکن نیست که هوا گران شود،
شماری از کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان این شرکت، دست به تجمع زدند.
چون عنبرست خامی من به ز پختگی خجلت کشد رسیدگی از نارسیدنم
همی آید که: حسین بن منصور اندر شبانروزی چهارصد رکعت نماز کردی و بر خود فریضه داشتی. گفتند: «اندر این درجه که تویی چندین رنج از بهر چراست؟» گفت: «این رنج و راحت اندر حال تو نشان کند ودوستان فانی الصفه باشند، نه رنج اندر ایشان نشان کند نه راحت. نگر تا کاهلی را رسیدگی نام نکنی و حرص را طلب نه.»
ز نو رسیدگی ار کل تهتّکی میکرد بدست کم عمری یافت مالشی بسزا
تا ز خامی خویش و هیچ کسی به مقام رسیدگی برسی
چند گویی رسیدگی چه بود در رهِ دین گزیدگی چه بود
گروه‌هایی از بازنشستگان کشوری و سازمان تأمین اجتماعی در برخی از شهرهای ایران مانند تهران، کرمانشاه و شوش در اعتراض به وضعیت معیشتی و عدم رسیدگی به درخواست‌هایشان راهپیمایی و تجمع‌های اعتراضی برپا کردند. معترضان در این شهرها شعارهای اعتراضی سردادند منجمله درشوش شعار دادند: «روسری رو رها کن، فکری به حال ما کن.»، در کرمانشاه شعار دادند: «دولت ورشکسته، برای بازنشسته، شمشیر رو از روی بسته.»
رسیدگی ز مطالب گذشتن است اینجا به مدعا نرسیدن، رسیدن است اینجا
شماری از پاکبانان و کارگران خدمات شهری شهرکرد، در محوطه شهرداری این شهرستان دست به تجمع اعتراضی زده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.
دار فناست خامی منصور را دلیل با شاخ، الفت ثمر از نارسیدگی است
شامگاه چهارشنبه ۴ خرداد مردم آبادان با حضور گسترده زنان دست به راهپیمایی گسترده‌ای زدند و نسبت به عدم رسیدگی به افراد زیر آوار مانده در برج فروریخته متروپل اعتراض کردند. مردم این شهر علیه مسئولان محلی و سیاست‌های جمهوری اسلامی شعار دادند. اینترنت این شهر و برخی شهرهای دیگر استان خوزستان از جمله اندیمشک و رامهرمز نیز قطع شد. معترضان خواستار استعفای فرماندار و مسئولان شهر آبادان به‌دلیل بی‌کفایتی در آواربرداری از برج متروپل شدند.