رسمیت

معنی کلمه رسمیت در لغت نامه دهخدا

رسمیت. [ رَ می ی َ ] ( از ع ، ص جعلی ) رسمی بودن. ( فرهنگ فارسی معین ). قانونی بودن. صورت قانونی داشتن : ساعت هشت صبح رئیس مجلس سنا رسمیت جلسه را اعلام کرد.
- به رسمیت شناختن ؛ رسمی دانستن. ( فرهنگ فارسی معین ). قانونی شناختن. قانونی دانستن. ( یادداشت مؤلف ): دولت ایران دولت جدید اسپانیا را به رسمیت شناخت. ( یادداشت مؤلف ).
- رسمیت پیدا کردن ؛ رسمیت یافتن. قابلیت اجرا یافتن. ( یادداشت مؤلف ). برسمیت شناخته شدن. ( فرهنگ رازی ).

معنی کلمه رسمیت در فرهنگ معین

(رَ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) رسمی بودن .

معنی کلمه رسمیت در فرهنگ فارسی

( مصدر ) رسمی بودن . یا به رسمیت شناختن رسمی دانستن .

معنی کلمه رسمیت در ویکی واژه

رسمی بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه رسمیت

آئمیلیانوس پس از آگاهی از مرگ گالوس و ولوسیانوس به سمت رم حرکت کرد و وارد شهر شد. سنای روم در ابتدا مخالفش بودند اما سرانجام او را به عنوان امپراتور جدید روم به رسمیت شناختند و آئمیلیانوس با عنوان سزار مارکوس آئمیلیوس آئمیلیانوس آگوستوس قدرت را در دست گرفت اما دوران امپراتوری او چندان طولانی نبود.
القاب شاهزاده و شاهدخت توسط آقاخان و فرزندانشان به‌دلیل تبارشان از فتحعلی‌شاه، پادشاه ایران قاجاری، استفاده می‌شود. این عنوان به‌طور رسمی توسط دولت بریتانیا در سال ۱۹۳۸ به رسمیت شناخته شد.
علم رسمیت منع کرد از عشق بصدف ماندی از گهر دیدن
کهن رسمیت توبه ترک آن خوشتر درین موسم که سبزه خرم است و سوری و سوسن تر و تازه
چو نام رسمیت آزادیش گرفته به طبع کس نمی خرد او را بنیم آنه همی
در نهایت، لایحه کمیته مشترک در ۷ دسامبر ۲۰۲۱ توسط هر دو مجلس به تصویب رسید و سنا با ۲۱ رای موافق در برابر ۸ و ۳ غایب و مجلس نمایندگان با ۸۲ رای موافق در مقابل ۲۰ رای با ۲ غایب به تصویب رسید. این لایحه توسط پینیه‌را در ۹ دسامبر امضا شد و گفت: «آزادی واقعی با به رسمیت شناختن یکدیگر در کرامت و حقوق برابر ایجاد می‌شود». این لایحه در ۱۰ دسامبر در روزنامه رسمی جمهوری شیلی منتشر شد و ۹۰ روز بعد (یعنی ۱۰ مارس ۲۰۲۲) اجرایی شد.
این اتحادیه شامل ۲۳ ایالتی بود که ریاست جمهوری آبراهام لینکلن را پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ سپتامبر ۱۸۶۰ به رسمیت شناختند.