رسما

معنی کلمه رسما در لغت نامه دهخدا

( رسماً ) رسماً. [ رَ مَن ْ ] ( ع ق ) از روی قاعده و ترتیب و قانون. ( ناظم الاطباء ). برطبق اصول و قواعد و سنن :ناپلئون در 1804 م. رسماً تاجگذاری کرد. ( فرهنگ فارسی معین ). || بطور دولتی. ( فرهنگ نظام ).

معنی کلمه رسما در فرهنگ معین

( رسماً ) (رَ مَ نْ ) [ ع . ] (ق مر. ) به طور رسمی ، برابر با اصول و مقررات پذیرفته شده ، در عمل . مق اسماً.

معنی کلمه رسما در فرهنگ فارسی

طبق مرسوم بایین : [[ ناپلئون در ۱۸٠۴ رسما تاجگذاری کرد ]] .

جملاتی از کاربرد کلمه رسما

بازی‌های المپیک با الهام از این نام و این دورهای قهرمانی به وجود آمد. رسماً از سال۱۸۹۶ بود که درآتن انجام گرفت و پس از آن هر چهارسال یک بار در نقاط مختلف جهان انجام گرفته است؛ و فقط سه دوره به دلیل جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم انجام نپذیرفت.
نپنداری که مرد امتحان مرد نمیرد گرچه زیرسمان مرد
هست سیمین تنش ازجامه احرام پدید راست چون نورسماوی ز بلورین مشکات
ادوارد کوکویتی در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۱ میلادی، یعنی هنگامی که ۳۸ سال سن داشت در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۱ موفق به کسب ۴۵ درصد از مجموع آرا شد و به دور دوم این انتخابات راه یافت. وی در دور دوم این انتخابات که در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۰۱ برگزار شد، توانست با کسب ۵۳ درصد از مجموع آرای اخذ شده به پیروزی برسد. وی از ۱۸ دسامبر ۲۰۰۱ رسماً قدرت را در اوستیای جنوبی به دست گرفت.
دل مست حیرت و سر پرشور درسماع موسی به خواب بیخودی وطور درسماع
جنبش دریای غم در گریه می‌آرد مرا می‌زند طوفان اشگ من سمک را برسماک
من کلیم طور این طورم چرا همچون یهود برسما، نی مرغ بریان جویم و نی در فلات
سر سبز باد هند که از آرمیدگی درزیر پای فیل بود مور درسماع
کی بمنا بودیم روز عید اضحی جمعی انبوه نشسته بود و شیخ سیروانی حاضر قوال چیزی برخواند. شیخ سیروانی برخاست گریان و برفت. قوم گفتند آن چه بود، که وی کرد؟ برسماع منکر شد چه افتاد؟ شیخ بوالحسن سرکی٭ حاضر بود، وی گفت: مرا با خدای عهد است ار او برسماع منکر شد، من هرگز بسماع ننشینم. شیخ بوالعباس سهروردی گفت: من با تو موافقم. دیگر روز برخاستند این دو تن و قومی از مشایخ، در سلام شیخ سیروانی شدند خواستند: کی ازان چیزی گویند وی گفت: روزگاری من بر ریگ می‌خفتم، و دست بالین می‌کردم و نشان سنگ بود بر پهلوی من، بسماع می‌نشستم. اکنون بر فرش می‌نشستم و شما چنان سوخته، مرا کی حلال بود که با شما در سماع نشینم؟
مه و مهر و پروین همه درسما کنند از کمالت نمایندگی
زین مصیبت می کند خون گریه چرخ سنگدل این شفق نبود که صبح و شام ظاهر برسماست
که فریادرسمان نباشد ز دور نه ایران گراید به یاری نه تور
در سال ۲۰۱۶ کارگروهی نام نوول-آکیتن را پیشنهاد و پس از تأیید شورای دولتی فرانسه رسماً بر این ناحیه اطلاق شد.
وی در سال ۱۳۴۵ به عنوان عضوی از کمیته ژئو فیزیک دانشگاه تهران انتخاب شد و در سال ۴۸ رسماً به ریاست گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران منصوب شد و در رصدخانه فیزیک خورشیدی که خود در بنیانگذاری آن نقش عمده ای داشت، فعالیت خود را آغاز کرد.