رستوران
معنی کلمه رستوران در لغت نامه دهخدا

رستوران

معنی کلمه رستوران در لغت نامه دهخدا

رستوران. [ رِ ت ُ / تو ] ( فرانسوی ، اِ ) جایی که در آن غذا خورند و مشروب نوشند. ( فرهنگ فارسی معین ). مهمانخانه و قهوه خانه ، این لفظ رستوران فرانسوی است. ( از فرهنگ نظام ).

معنی کلمه رستوران در فرهنگ معین

(رِ ) [ فر. ] (اِ. ) جایی که در آن غذا می خورند، غذاخوری (فره ).

معنی کلمه رستوران در فرهنگ عمید

جایی که در آن انواع نوشابه و اغذیه به فروش می رسد و مشتریان می توانند غذا را در همان جا مصرف کنند.

معنی کلمه رستوران در فرهنگ فارسی

مهمانخانه، جایی که در آن انواع غذاهارادرست کنند
( اسم ) جایی که در آن غذا و مشروب نوشند

معنی کلمه رستوران در فرهنگستان زبان و ادب

[گردشگری و جهانگردی] ← غذاخوری

معنی کلمه رستوران در دانشنامه عمومی

غذاخوری یا رستوران ( به فرانسوی: Restaurant ) نوعی بنگاه ( مؤسسه ) یا ( واحد صنفی ) است که در آن خوراک و نوشیدنی ارائه و در همان جا صرف می شود. مطلوبیت خوراک ارائه شده، چیدمان مناسب، تمیزی، قیمت، کیفیت غذا و خدمات و… می تواند در کیفیت رستوران و شهرت آن نقش مهم داشته باشد. گاهی ممکن است غذاخوری ها، بخشی از یک واحد بازرگانی و جهانگردی بزرگ تر باشند، مانند فروشگاه ها و مهمانخانه ها.
غذاخوری ها از دیدگاه نوع مشتریان، بهای خوراک ها و کیفیت خدمات ارائه شده، اغلب به دو دسته بخش می شوند، دستهٔ نخست، غذاخوری های بی تکلف و ارزان قیمت اند که بیشتر مشتریانشان از باشندگان همان محل هستند یا در همان محدوده کار می کنند. در این گونه غذاخوری ها، مهمانان مقید به رعایت آداب و رسوم ویژه ای نیستند و بیشتر با لباس های معمولی و غیررسمی در غذاخوری حاضر می شوند. دستهٔ دوم غذاخوری های گران قیمت هستند. در این گونه غذاخوری ها، بهای خوراک ها و خدمات بالاست و بسته به عرف و فرهنگ جوامع گوناگون، میهمانان با پوشاک رسمی یا نیمه رسمی حضور می یابند.
ارایهٔ غذا در رستوران با همکاری همهٔ کارمندان رستوران انجام می شود. چینش ادوات غذاخوری، ارایهٔ منو و دریافت سفارش از مهمانان و ارایهٔ غذا به ایشان، تحویل صورت حساب، دریافت وجه و در پایان مرتب ساختن و پیراستن میز از وظایف کارکنان رستوران است که امروزه با استفاده از نرم افزار رستورانی انجام میشود. پخت غذا نیز از وظایف آشپزها به شمار می آید.
غذاخوری خویش یار یا سلف سرویس گونه ای از غذاخوری است که در آن خود مشتریان از خودشان پذیرایی کرده و به طور مستقیم درگیر می شوند.
هم چنین، غذاخوری ها ممکن است گونهٔ ویژه ای از خوراک ها را ارائه کنند، مانند خوراک های دریایی، خوراک های گیاهی یا خوراک های ویژهٔ ملت ها و اقوام گوناگون. ( مانند رستوران ایرانی، چینی، لبنانی و … )
سفره خانه یا سفره خونه گونه ای از رستوران با محیط و معماری سنتی ایرانی است که در آن خوراکهای سنتی ایرانی پخت و ارائه می شود.
طباخی ( در اصطلاح عامیانه: کله پزی ) گونه ای از غذاخوری سنتی ایرانی است که در آن غذاهای سنگین و پرحجم مانند کله پاچه، خوراک مغز، خوراک زبان و … ارائه می شود.
مکانی است که به صورت خاص و حرفه ای به عرضه و توزیع نوعی خوراک سنتی ایرانی به نام دیزی ( آبگوشت ) می پردازد. و معمولاً در ظروف ای سفالی و لعابدار طبخ آماده و سرو می شود که به دیزی سنگی معروف است. آبگوشت ( شوربا یا دیزی یا پیتی ) یکی از غذاهای سنتی ایران است. در طبخ آبگوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی ( و یا رب گوجه فرنگی ) و برخی حبوبات از قبیل نخود و لوبیا استفاده می شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و حبوبات درست می شود که در دو مرحله می خورند اول آب آن را با تکه های نان مخلوط نموده، می خورند ( تلیت ) . بقیه مواد را می توان با گوشت کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی خوردن میل می کنند ( گوشت کوبیده ) . در صورت پخته شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می نامند. برخی افراد از طریق ترید کردن، نان های خشک را به مصرف مفید می رسانند. همچنین دیزی یکی از غذاهای محلی همدان به شمار می آید.
رستوران (فیلم ۱۹۸۲). رستوران ( انگلیسی: Diner ) فیلم کمدی - درام ساختهٔ بری لوینسون و محصول سال ۱۹۸۲ است.
رستوران (فیلم ۱۹۹۸). «رستوران» ( انگلیسی: Restaurant ( 1998 film ) ) یک فیلم به کارگردانی اریک بروس است که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد.
• آدرین برودی
• الیز نئال
• لارین هیل
• دیوید مسکو
• سیمون بیکر
• کاترین کلنر
• جسی ال مارتین
• جنیوا کار
معنی کلمه رستوران در فرهنگ معین
معنی کلمه رستوران در فرهنگ عمید
معنی کلمه رستوران در فرهنگ فارسی

معنی کلمه رستوران در ویکی واژه

جایی که در آن غذا می‌خورند، غذاخوری (فره).

جملاتی از کاربرد کلمه رستوران

کنار رستورانِ قُلّا نمودی ز کون‌کنهای تهران در ربودی
میزان مالیات بر فروش در آلاباما ۴ درصد است. اما نرخ مالیات بر فروش به‌طور قابل توجهی بالاتر می‌رود، زیرا شدن مالیات بر فروش اضافی در دیگر شهرها و شهرستان‌ها به آن افزوده می‌شود. برای مثال، مجموع مالیات بر فروش در موبیل ۱۰ درصد است و یک مالیات اضافی ۱ درصدی برای رستوران‌ها اعمال می‌شود؛ در نتیجه کسی که در موبیل یک وعده شام سفارش می‌دهد؛ به ازای هر وعده ۱۱ درصد مالیات می‌پردازد. مالیات بر فروش و مالیات‌های غیر مستقیم ۵۱ درصد درآمد دولت ایالتی آلاباما را تشکیل می‌دهد. این مقدار در آمریکا ۳۶ درصد است. همچنین آلاباما یکی از چند ایالتی است که از مواد غذایی و دارو مالیات جداگانه می‌گیرد. مالیات بر درآمد برای خانواده‌های فقیر در آلاباما جز بالاترین‌ها در تمام آمریکاست.
فروشنده‌ی دوره‌گرد به هویت آن‌ها پی می‌برد و موضوع را با زن صاحب رستوران مطرح می‌کند. زن سعی می‌کند با همسرش که کلانتر آن بخش است تماس بگیرد اما سارقین متوجه شده، تلفن را قطع می‌کنند و آن‌ها را مجبور به سکوت و رفتار عادی می‌نمایند.
او در ۱۵ مارس ۱۹۸۸ میلادی در مزرعه‌ای در نزدیکی ایلسبوری در استان ساسکاچوان به دنیا آمد. او سه برادر داشت و خانواده او مزرعه‌دار و صاحب یک رستوران بودند و مادرش هنرمند بود. اشلی در ۱۳ سالگی به مدرسه شبانه‌روزی رفت و در دانشگاه در رشته‌های مطالعات جنسیت و روان‌شناسی دانش کسب‌کرد و پس از آن با برادرش در ونکوور زندگی می‌کرد.
چندین مسافر دیگر به رستوران مراجعه می‌کنند.