ردای

معنی کلمه ردای در فرهنگ فارسی

بالاپوش، جبه، هرلباس که روی لباسهای دیگرپوشند

جملاتی از کاربرد کلمه ردای

در جریان اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا امینی، در شامگاه یک مهر سال ۱۴۰۱، بر اساس ویدیوهای پخش شده توسط مردم بخش‌هایی از شهر اشنویه از نیروهای نظامی و امنیتی تخلیه شد و شهروندان، نیروهای امنیتی را ناچار به عقب‌نشینی کردند و فرمانداری شهر را به تصرف درآوردند. در فردای آن روز نماینده مجلس اعلام کرد که نیروهای نظامی در اشنویه مستقر شده‌اند.
پوشد لباس خاکی ما را ردای نور خاکی لباس کوته و نوری رداش تام
دوش می گفتم که فردا آبروئی باشدم چون بدیدم باد بود اندیشه ی فردای من
پس از خلع محمدعلی شاه و جانشینی احمدشاه دوازده ساله، عضدالملک نایب السلطنه شد و پس از فوت وی در ۳۱ شهریور ۱۲۸۹ مجلس در فردای آن روز رأی به انتخاب ناصرالملک به عنوان نایب السلطنه داد. ناصرالملک جمعاً ۴۶ ماه نایب‌السلطنه ایران بود.
فردای امضای توافق با حوثی‌ها ۲ بهمن (۲۱ ژانویه)، خالد بحاح نخست‌وزیر استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد و چند ساعت بعد منصور هادی رئیس‌جمهور نیز استعفای خود را به مجلس تحویل داد. رئیس مجلس با استعفای وی مخالفت کرد و قرار شد که مجلس با تشکیل جلسه استعفای وی را بررسی کند، اما جلسهٔ مجلس عقب افتاد و در نهایت هم تشکیل نشد. در حالی که حوثی‌ها یمن این استعفاء را برای تضعیف انقلاب می‌نامید پیشنهاد تشکیل شورای ریاست‌جمهوری را داد ولی گروه‌های سیاسی به توافقی در این باره نرسیدند.
این گزارش باعث شد تا حزب پان‌ایرانیست دولت را استیضاح کند. فردای استیضاح، شورای امنیت برپایهٔ گزارش سازمان ملل قطعنامهٔ ۲۷۸ را در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ برابر (۱۱ مهٔ ۱۹۷۰ میلادی) تصویب کرد. چندی بعد مجلس شورای ملی با ۱۸۷ رای موافق در برابر تنها چهار رای مخالف به دولت رای داد و با تصویب آن در مجلس سنا همه‌چیز به پایان رسید. حاکمان ایران و بحرین برخی مخالفان را در داخل سرکوب کردند. بحرین ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رسماً اعلام استقلال کرد و ساعتی بعد ایران نخستین کشوری بود که این استقلال را پذیرفت.
تا ابد با ازل قرین گردد دی و فردای ما شود همه حال
باربرداری است بهر توشه فردای تو مغتنم دان چون به درگاه تو آید سایلی
گر در شمار آرم شبی نام شهیدان تو را فردای محشر هر کسی گیرد گریبان تو را
ساقی غم فردای حریفان چه خوری / پیش آر پیاله را که شب میگذرد
ظاهرت صاحب ردای سداد باطنت مالک عنان هنر
سال ۱۳۹۳ خورشیدی، هزار و سیصد و نود و سومین سالِ گاه‌شماری هجری خورشیدی است. سرآغاز آن، روز جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ برابر با ۲۱ مارس ۲۰۱۴ میلادی (مطابق با ۱۹ جمادی‌الاول ۱۴۳۵ قمری قراردای) بود. لحظه تحویل آن، ساعت ۲۰:۲۷:۰۷ روز پنج شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ خورشیدی و سالی عادی بود.
آرین روبن فردای این بازی اعلام کرد که تا صبح در هتل محل اقامت باشگاه بایرن نتوانسته پلک بر روی هم بگذارد.
مگر یا رب! نباشد از پس امروز، فردایی؟
هر که در این خانه شبی داد کرد خانه فردای خود آباد کرد
عروه وثقی بس است دین و دول را ریشه ای از گوشه ردای محمد
دامن همت برافشان ای دل از کبر و ریا بعد از آن بر دوش جان افکن ردای کبریا
در بر آن ظهور یکتا کرد راست از کبریا ردای وجود