رداس

معنی کلمه رداس در لغت نامه دهخدا

رداس. [ رَدْ دا ] ( ع ص ) مرد سنگ انداز. ( حاشیه ص 207 دیوان ناصرخسرو ) :
خرد و جهل کی شوند عدیل
برز را نیست آشنا ردّاس.ناصرخسرو.

معنی کلمه رداس در فرهنگ معین

(رَ دّ ) [ ع . ] (ص فا. ) مرد سنگ انداز.

معنی کلمه رداس در فرهنگ فارسی

( صفت ) مرد سنگ انداز .
مرد سنگ انداز

معنی کلمه رداس در ویکی واژه

مرد سنگ انداز.

جملاتی از کاربرد کلمه رداس

ادبیات غیرداستانی به بازنمایی رویدادهایی می‌پردازد که در واقع رخ داده‌اند. این بازنمایی ممکن است صحیح باشد یا نباشد، از این رو ادبیات غیر داستانی می‌تواند روایتی درست یا نادرست از یک رویداد واقعی به‌دست دهد. با این حال، عموماً چنین پنداشته می‌شود که نویسندهٔ ادبیات غیرداستانی در هنگام خلق اثر صادق بوده‌است. باید در نظر داشت که گزارش اعتقادات دیگران در یک اثر غیرداستانی لزوماً به معنای تأیید صحت آن اعتقادات نیست (نظیر اسطوره‌شناسی، دین).
کابین او به نام خانه شاد توسط شهرداری آسکارداستراند در سال ۱۹۴۴ به موزه کوچک مونک تبدیل شد.
امشب نوای تسبیح از شش جهت بلند است فریاد وا حسینا تا نُه رواق فرداست
لیتارژ در منابع کهن فارسی به نام مُرداسنگ یا مُردارسنگ یا مُرداسنج آمده‌است. این ماده در نقاشی به عنوان یکی از خشک‌کننده‌های رنگ‌های روغنی و در پزشکی جهت شستشو و ضدعفونی کردن وسایل پزشکی، در ترکیب برخی صابون‌های طبی مصرف می‌شود، و نیز در برخی صنایع از جمله کوزه گری جهت تهیه لعاب روی کوزه‌ها به کار میرفته‌است.
مردم چشم ترا اشراق اکنون جای خواب آن هم آغوش که در خورداست شب‌ها آتش است
فضاپیمای استارداست در پروژه‌های خواهر
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است می‌توان به خاطرات استارداست، توتسی، تبدیل‌شوندگان: انتقام شکست‌خوردگان، هیچ‌کس کامل نیست و ساینفلد اشاره نمود.
سوالبار در شمالی‌ترین نقطه اروپا و بین نروژ و قطب شمال قرار دارد. این مجمع‌الجزایر بین عرض‌های جغرافیایی ۷۴ درجه تا ۸۱ درجه شمالی و طول‌های جغرافیایی ۱۰ درجه تا ۳۵ درجه شرقی و درون حوزه مدار قطب شمال واقع شده‌اند. بزرگ‌ترین جزیره سوالبار، اسپیتس‌برگن می‌باشد که در کنار دیگر جزایر اصلی نورداستلندت و ادگئویا قرار دارد. مرکز اداری و اجرایی مجمع الجزایر، شهر لانگییربین با جمعیتی بالغ بر ۱۸۰۰ نفر می‌باشد، علاوه بر آن دیگر سازمان‌های سوالبارد که به امور اکتشاف معادن مشغول هستند، اداره معدن بارنتسبورگ روسیه و سازمان اکتشاف معادن نای آلسوند و شرکت اسویگروآ می‌باشند. مجمع‌الجزایر سوالبارد، با سازماندهی فرمانداری سوالبارد کنترل می‌گردد.
فرداست ‌کز مزار من آیینه می‌دمد خاکم چمن دماغ‌ کمین خرام اوست
هرچه مقبول توست ای زاهد همه رداست پیش عشق و ردی
برداست آفتاب زرای وی ارتفاع کرداست روزگار بصد روی التجا
فرداست‌ که غوغای تفضّل لبنینی وارحم لبنانی به فلک برکشد آدم
فرداست ار به بنده جدایی، دلا، بیا کامروز نوحه ای بکنم از برای خویش
چنان افتاده‌ام زین داغ از پا که چون فرداست گردم نیست برجا
آرنت در این کتاب به بررسی و آنالیز نازیسم و استالینیسم، دو سیستم تمامیت‌خواه قرن بیستم، می‌پردازد. این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی قرن بیستم قلمداد شده‌است.
معمولاً برای تولید میلگرد از فرآیندی به نام نورداستفاده می‌شود. نورد در حقیقت یکی از رایج‌ترین روش‌های تولید مقاطع فولادی مختلف است .نورد به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شود
هواژل، سبک‌ترین ماده جامد شناخته شده در جهان است که چگالی سبک‌ترین نمونه ساخته شده از آن، تنها سه برابر هواست. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ماده آن را یکی از پرکاربردترین مواد به کار رفته در مأموریت‌های فضایی ساخته‌است. به عنوان نمونه، مسئولان ناسا از هواژل به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی ربات مریخ‌نورد در شب‌های سیاره مریخ استفاده کردند. هم‌چنین این ماده برای گردآوری ذرات کیهانی در فضا بسیار مناسب است و در جریان مأموریت «استارداست» از آن برای جمع‌آوری مواد موجود در هاله پیرامون دنباله‌دار وایلد-۲ استفاده شد.
بود دردی اثر از شادی امروز تورا واندر امروز ز پیروزی فرداست اثر
برو اصل یقین امروز فرداست که جانان سر بسر کلّی هویداست
گورو نانک | گورو انگد | گورو امرداس | گورو رام داس | گورو ارجن | گورو هر گوبیند | گورو هر رای | گورو هر کریشن | گورو تیغ بهادر | گورو گوبیند سینگ | گورو گرانت صاحب