رخنه

رخنه

معنی کلمه رخنه در لغت نامه دهخدا

رخنه. [ رُ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) کاغذ. ( ناظم الاطباء ) ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ) ( از لغت فرس اسدی ) ( از فرهنگ اوبهی ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( آنندراج ) ( از برهان ) ( فرهنگ رشیدی ) ( فرهنگ سروری ) ( فرهنگ نظام ). قرطاس. ( لغت محلی شوشتر ) ( از برهان ) :
ببیش و راز رخنه اشعار مرا
بیقدر مکن به گفت گفتار مرا. شهید بلخی ( از لغت فرس اسدی ).
رخنه. [ رَ ن َ / ن ِ ]( اِ ) راهی که در دیوار واقع شده باشد. ( ناظم الاطباء ) ( از لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مؤلف ) ( برهان ). سوراخ دیوار و جز آن. ( انجمن آرا ) ( از شعوری ج 2 ص 15 ) ( آنندراج ) ( فرهنگ رشیدی ) ( فرهنگ سروری ). راهی است در خانه. ( فرهنگ اوبهی ). سوراخ و شکاف دیوار. ( فرهنگ نظام ). روزنه. فتق. فرجه. ( یادداشت مؤلف ). سوراخ. ( غیاث اللغات ). سوراخ هر چیز. ( ناظم الاطباء ) ( برهان ) ( لغت محلی شوشتر ). ثلمه. ( دهار ) :
دانش به خانه اندر در بسته
نه رخنه یابم و نه کلیدستم.ابوشکور بلخی.گزند آید از پاسبان بزرگ
کنون اندرآید سوی رخنه گرگ.فردوسی.سوی رخنه دژ نهادند روی
بیامد دمان رستم جنگجوی.فردوسی.ز ترکان سپاهی بکردار کوه
بشد سوی رخنه گروهاگروه.فردوسی.از آن رخنه باغ بیرون شدند
که دانست کآن سرکشان چون شدند.فردوسی.ز خشتش در تن هر کینه خواهی رخنه ای بیحد
ز تیرش در بر هر جنگجویی دامنی پیکان.فرخی.از سنگ منجنیق... حصار رخنه شد و لشکر از چهار جانب روی به رخنه آورد و آن ملاعین جنگی کردند بر آن رخنه چنانکه داد بدادند که جان را می کوشیدند. ( تاریخ بیهقی ). حوضی که پیوسته آب بر وی می آید و آنرا بر اندازه مدخل مخرجی نباشد لاجرم از جوانب راه جوید و بترابد تا رخنه بزرگ افتد. ( کلیله و دمنه ).
زماهش صد قصب را رخنه یابی
چو ماهش رخنه ای بر رخ نیابی.خاقانی.پل آبگون فلک باد رخنه
که در جویش آب رضایی نبینم.خاقانی.رخنه ز دست هیبتش ناخن شیر آسمان
ناخن دست همتش بحر عطای ایزدی.خاقانی.زلزال فنا گر بدرد سقف جهان را
تو سد همه رخنه زلزال فنایی.خاقانی.

معنی کلمه رخنه در فرهنگ معین

(رِ نِ ) (اِ. ) سوراخ ، شکاف .
(رُ نَ یا نِ ) (اِ. ) کاغذ.

معنی کلمه رخنه در فرهنگ عمید

کاغذ.
۱. راه و شکاف میان دیوار، سوراخ.
۲. [مجاز] عیب و نقص، فساد.
* رخنه افکندن: (مصدر لازم ) [قدیمی]
۱. در چیزی ایجاد رخنه و شکاف کردن.
۲. [مجاز] اختلاف و نفاق و جدایی میان دیگران انداختن.
* رخنه کردن: (مصدر متعدی )
۱. شکافتن، سوراخ کردن.
۲. (مصدر لازم ) نفوذ کردن.

معنی کلمه رخنه در فرهنگ فارسی

سوراخ، چاک، راه شکاف میان دیوار
( اسم ) کاغذ
ده از دهستان مرکزی بخش فریمان شهرستان مشهد .

معنی کلمه رخنه در دانشنامه عمومی

رخنه روستایی در دهستان میغان بخش مرکزی شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۰۳ نفر ( در ۳۱ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه رخنه در ویکی واژه

سوراخ، شکاف.
کاغذ.

جملاتی از کاربرد کلمه رخنه

بس نیست اینکه سوزم از رخنه ی گریبان صد داغ تازه دارم از چاک آستین هم
خدائی شد که چه از آب پر بود ز هر سو رخنه های آب بر بود
درین پاس‌گه رخنه‌هایی که هست عمارت کند تا شود سنگ بست
شیوه جدید گلوله‌باران آلمانی‌ها ضربه سختی را به نیروهای پرتغالی زد و یورش هشت لشکر آلمانی نیروهای پرتغالی را کاملاً از میان برد. نیروهای انگلیسی که در شمال پرتغالی‌ها قرار داشتند نیز به سرعت شکست خورده و رخنه بزرگی توسط نیروهای آلمانی ایجاد شد. با این حال در جنوب لشکر ۵۵ پیاده بریتانیا که زیر فشار کمتری بود و از موقعیت دفاعی بهتری نیز بهره می‌برد توانست به خوبی در برابر آلمانی‌ها مقاومت نماید و موقعیت دفاعی خود را حفظ کند.
آیزن یا آنگرن از جنوب کوه‌های مه‌آلود سرچشمه می‌گیرد ابتدا به سمت جنوب به سوی دژهای آیزنگارد و درهٔ جادوگر جریان دارد و بعد به سمت رخنهٔ روهان (شکاف روهان) می‌رود. طول این رود ۴۳۰ مایل نومنوری است و هشتمین رود بلند سرزمین میانی است.
جان زحمت خود برد و به جانان نرسیدیم دل رخنه شد از درد و به درمان نرسیدیم
در طول مابقی فصل تابستان ارتش چهارم که تقریباً نابود شده بود، مشغول بازسازی خود گردید. در دو سال پایانی جنگ ارتش چهارم به فرماندهی فریدریش هوسباخ مأموریت دفاع از مرزهای پروس شرقی را بر عهده داشت. ارتش چهارم به همراه ارتش سوم زرهی موفق شد در ماه اکتبر رخنه ارتش سرخ در طی عملیات گومبینن را با شکست مواجه کرده و با دریافت نیروی کمکی دشمن را موقتاً از پروس شرقی بیرون براند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به پوآرو، رخنه‌گر، شاهد خاموش، خیابان کورونیشن، پدر براون، دکتر هو و خانم مارکس اشاره کرد.
ناگهان خصم در گریز افتاد رخنه در لشکر ستیز افتاد
تا صائب ما صفحه دیوان نگشاید گل پردگی رخنه دیوار نگردد
در این بازی بازیکن نقش یک رخنه‌گر در سال ۲۰۱۰ را ایفا می‌کند که برای شرکت آپ‌لینک که کار آن ارائه خدمات برای رخنه‌گرها در سراسر جهان و نیز ارائه خدمات هک است، کار می‌کند. بازیکن دارای معیارهای متفاوتی چون پول، نرم‌افزار، دروازه، سخت‌افزار و مهارت است که با توجه به آن‌ها به وی مأموریت‌هایی داده می‌شود. در این مأموریت‌ها بازیکن باید با توجه به رتبه خود اعمالی چون ویرایش مقادیر در سرورهای وب را برای مشتریان انجام دهد.
گاهی که از غضب به زمین رخنه ها کنم از جان سنگ نعره برآید که الامان
نکویی کن به آن کو با تو بد کرد کزان بد رخنه در اقبال خود کرد
ارتش سوم روز ۱ سپتامبر سال ۱۹۳۹ بخشی از گروه ارتش شمال شد و کارزار لهستان را با تهاجم و تسخیر قلعه گراودنتس آغاز کرد. این ارتش بار رخنه در مواضع دشمن بین مواوا و خورزله، تا رود ویستولا پیش رفت. ارتش سوم پس از گذر از رودهای نارف و بوگ، ضمن مجموعه‌ای از درگیری‌های کوچک، کارزار را در شرق لهستان به پایان رساند. این ارتش روز ۳ اکتبر به فرماندهی مرزی شمالی با شوروی بدل گشت. ارتش سوم/فرماندهی مرزی شمالی منحل و از نیروهای آن برای تشکیل ارتش شانزدهم استفاده شد.
ارتش شانزدهم به منظور مشارکت در عملیات بارباروسا، تهاجم به شوروی، در جناح جنوبی (راست) گروه ارتش شمال، هشت لشکر پیاده‌نظام در قالب سه سپاه و یک لشکر پیاده‌نظام ذخیره با مجموع توان حدود ۱۴۰ هزار نفر در اختیار داشت. خط مقدمی به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مجاورت روستای ویشتیتیس در لیتوانی رو به شمال تا محل گذر رودخانه نیمان از مرز پروس شرقی، به این ارتش تعلق گرفت. مأموریت پایه ارتش شانزدهم رخنه در مواضع مرزی دشمن در جهت کلی کاوناس، گذر از رود نیمان، تعقیب گروه زرهی ۴، پاکسازی کرانه دیگر رود دوینا در حدود دوگوپیلس و رسیدن به ناحیه اوپوچکا بود.
صبح رور ۲۴ بهمن، وبسایت خبرگزاری خانه ملت از دسترس خارج شد. ساعاتی بعد، گروهی به‌نام «قیام تا سرنگونی» که برخی آن را نزدیک به سازمان مجاهدین خلق ایران می‌دانند، مسئولیت این حمله سایبری را به عهده گرفت و اعلام کرد که به بیش از ۶۰۰ سرور مجلس رخنه کرده‌است. روابط عمومی مجلس نیز وقوع این هک را تأیید کرد. در پی این حمله برخی اسناد محرمانه که ادعا می‌شود دربارهٔ شیوه دور زدن تحریم‌هاست منتشر شده‌است. همچنین اسنادی دربارهٔ دریافتی نمایندگان مجلس و برخی اوراق هویتی آن‌ها منتشر شده‌است. روابط عمومی مجلس صحت برخی از این اسناد را رد کرده‌است.
در صبح روز اول آغاز جنگ در ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ این ارتش با حمله لشکر چهارم سبک و لشکر دوم کوهستان روبرو شد که از حمایت واحدهای اسلواکی نیز بهره می‌بردند. با پیشروی نیروهای آلمانی میان ارتش کارپاتی و ارتش در حال عقب‌نشینی کراکوف رخنه‌ای ایجاد شد که در نتیجه آن ستاد فرماندهی ارتش لهستان فرمان عقب‌نشینی را صادر کند.
صیاد وار با دل صد رخنه همچو دام جان ماهی خیال تو جوید در آب چشم
رخنه کن این خانهٔ سیلاب‌ریز تا بُوَدَت فرصت راهِ گریز