رحب

معنی کلمه رحب در لغت نامه دهخدا

رحب. [ رَ ] ( ع ص ) رُحاب. فراخ و گشاد. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). فراخ.( آنندراج ) ( دهار ) ( مهذب الاسماء ) ( از اقرب الموارد ).رجوع به رُحاب شود. || ( اِ ) ج ِ رَحْبة و رَحَبة. ( ناظم الاطباء ). رجوع به رَحَب و رحبة شود.
- رحب الباع و الذراع و رحیبهما ؛ سخی. ( اقرب الموارد ).
- رحب الذراع بالامر ؛ آنکه در برابر کاری پر توان و طاقت باشد. ( از اقرب الموارد ).
- رحب الصدر ؛ پرتحمل. پروقار. ( از اقرب الموارد ).
- رحب الفهم ؛ آنکه خِرد وسیع دارد. ( از اقرب الموارد ).
رحب. [ رَ ] ( ع مص ) فراخ شدن. ( دهار ) ( مصادر اللغه زوزنی ) ( ترجمان ترتیب عادل بن علی ص 51 ) .
رحب. [ رَ ح َ ] ( ع اِ ) ج ِ رَحْبة. ( منتهی الارب ). ج ِ رَحَبة و رَحْبَة. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). ج ِ رحبة. ایوانهای مساجد و خانه ها و زمینهای فراخ. ( آنندراج ). رجوع به رَحْبَة و رَحَبَة و رَحْب شود.
رحب. [ رُ ] ( ع مص ) مصدر به معنی رَحابة. ( ناظم الاطباء ). فراخ گردیدن. ( از منتهی الارب )( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به رحابة شود.
رحب. [ رَ ] ( اِخ ) نام پدر قبیله ای است از قبایل همدان. ( آنندراج ).
رحب. [ رَ ] ( اِخ ) موضعی است مر هذیل را. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه رحب در فرهنگ معین

(رَ ) [ ع . ] (ص . ) فراخ ، گشاده .

معنی کلمه رحب در فرهنگ فارسی

( صفت ) فراخ گشاده .
موضعی است مر هذیل را

معنی کلمه رحب در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مَرْحَباً: تحیتی است که به شخص وارد شونده می گویند ، و در حقیقت رحب ( وسعت ) خانه را تقدیم آن شخص میکنند
تکرار در قرآن: ۴(بار)
وسعت. فراخی . زمین با آن فراخی برشما تنگ شد. راغب می‏گوید: رحب فراخی مکان است و بطور استعاره بر فراخی شکم اطلاق می‏شود مثل رحب البطن و نیز بسعه صدر اطلاق می‏شود و چون گویند: مرحباً و اهلاً یعنی مکان وسیعی بیابی. در نهج البلاغه خطبه 57 آمده «سَیَظْهَرُ عَلَیْکُمْ بَعدی رَجُلٌ رَحْبُ الْبُلْعُؤمِ مُنْدَ حِقُ الْبَطْنِ» پس از من مردی گشاد حلق بزرگ شکم بر شما چیره می‏شود. محمد عبده گوید: گفته‏اند مراد از او زیادبن ابیه و بعضی مغیرة بن شعبه و بعضی معاویه گفته است ولی ظاهراً مراد امام «علیه السلام» معویه‏لعین است. * . طبرسی از ابو عبیده نقل می‏کند لامرحباً به یعنی زمین بر او فراخ نباشد. این کلمه چنان که از راغب نیز نقل شد دعا و نفرین است معنی آیه چنین می‏شود: وسعت نباشد شما این کفر را بر ما پیش آورید بد قرار گاهی است برای شما. سخن اوّل بنا به نقلی قول پیشوایان کفر است نسبت به اتباع خویش و مرحبای دوم جواب پیروان است نسبت به رؤسا. در نهج البلاغه حکمت 200 آمده «لا مَرحَباً بِوُجُوهٍ لاتُری اِلَّا عِنْدَ کُلِّ سَوْأَةٍ».

معنی کلمه رحب در ویکی واژه

فراخ، گشاده.

جملاتی از کاربرد کلمه رحب

در مورد وجه تسمیت این روستا به این نام تاریخ نویسان عرب چنین روایت کرده‌اند که نبستاً به الأبذر بن مسور بن عمرو بن معد بن کرب بن شرحبیل نامگذاری شده‌است.
مرحبا ای سحاب درافشان ای زتو آب در در عمان
گر نظر برگیری از خود مرحبا در جمالِ دوست بی‌خود می‌نگر
مده به باد گرانمایه عمر بی باده کنون که باده فرحبخش و باد گلبیز است
آبنبات چوبی فیلمی به کارگردانی محمدحسین فرحبخش، نویسندگی علی اصغری و تهیه‌کنندگی عبدالله علیخانی محصول سال ۱۳۹۴ است.
گر بلائی آید از عشق شهید کربلا عاشقانه آن بلا را مرحبا باید زدن
از بین ۴۲ نفری که داوطلب نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم شدند، ۵ نفر پیش از آغاز بررسی صلاحیت‌ها انصراف دادند. سرانجام صلاحیت ۱۱ نفر توسط هیئت نظارت تأیید شد و ۳ نفر نیز در مرحلهٔ تجدیدنظر افزوده شد. تعدادی از نامزدهای تأییدشده، پیش از روز انتخابات انصراف داده و رقابت بین ۱۰ نفر برگزار شد. شاپور مرحبا و صفر نعیمی، نمایندگان سابق آستارا، در این دوره هم جزو نامزدهای ردصلاحیت‌شده بودند. حمایت جمعی از نامزدهای ردصلاحیت‌شده به‌ویژه صفر نعیمی از اسد معانی، از اتفاقات بحث‌برانگیز این دوره بود.
کس نمی‌بینم ز بیرون سرای و اندرونم مرحبایی می‌زند
مرحبا!ای سایل شیرین سؤال در بیان نفس خود بشنو مقال
خورد خونم روز سی‌روز و به فتوای تو ساقی من خورم خونش به یک شب مرحبا از این غرامت
جاوید تاکه هست به دیوان روزگار نام و نشان مدح من و مرحبای تو
رساله حی بن یقظان هرچند رساله ای کم حجم است، اما به گفته محمد عبدالرحمن مرحبا، نویسنده اش توانسته‌است در آن «زبده معارف عصر خود و خلاصه تجارب معرفتی گذشتگان را جمع کند».
تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است. این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدید آورده‌ است.
الیصر(عبری:אֱלִיעֶזֶר به معنی خداوند یار من است) پسر موسی از صفورا است که در زمان تبعید به مدین و پس از تولد گرشوم متولد شد. موسی علت نامگذاری وی را کمک و مساعدت خداوند دانست و این که یهوه او را از شمشیر فرعون رهانیده است. او همراه با برادر و مادرش تحت مراقبت یثرون باقی ماند و موسی به مصر بازگشت. یثرون بعد از خروج، وی را به همراه برادر و مادرش به نزد موسی بازآورد. الیصر پسری به نام رحبیا داشت و او نیز با موسی خروج کرد.. شلومیت که در زمان سلطنت داوود و شائول از معبد یهوه نگهداری می‌کرد از فرزندان الیصر بوده است.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شده و غلامرضا مرحبا به مجلس راه پیدا کرد. نتیجه نهایی انتخابات به شرح زیر است:
کس نیست یار ما که بنوشد شراب عشق با ما بده تو باده با جام مرحبا
هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۱ اسفند ۱۳۸۲ برگزار شده و شاپور مرحبا با کسب ۲۲٬۹۸۴ رأی از مجموع ۴۴٬۳۹۰ رأی مأخوذه، برای سومین بار به مجلس راه پیدا کرد. به گزارش کیهان در همان زمان، شاپور مرحبا در جناح اصول‌گرایان قرار داشت. حوزه انتخابیه آستارا با حدود ۸۸ درصد مشارکت، بیشترین میزان مشارکت را در استان گيلان به خود اختصاص داد.
در انتخابات مجلس دهم، ۳۴ نفر داوطلب نامزدی شدند که صلاحیت ۱۵ نفر تأیید شد و ۱ نفر نیز در مرحله تجدیدنظر افزوده شد. صفر نعیمی نمایندهٔ وقت به همراه شاپور مرحبا و فرهاد دلق‌پوش نمایندگان اسبق و سابق ردصلاحیت شدند. غلامرضا مرحبا، برادرزادهٔ شاپور مرحبا، از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ثبت‌نام کرده و سپس نامزدی خود را، پیش از شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی، به حوزه انتخابیه آستارا منتقل کرد.
مرحبا تا چه کند حسن تو الله معک
ابیّا (به عبری: אֲבִָיּה) پادشاه یهودیه از حدود ۹۱۳ تا ۹۱۱ پیش از میلاد و پسر رحبعام بود. نام او در زبان عبری به معنای یهوه پدرم است می‌باشد.