رایزنی

معنی کلمه رایزنی در لغت نامه دهخدا

رای زنی. [ زَ ] ( حامص مرکب ) عمل رای زن. مشاوره. مشورت. شور. رای زدن. استشاره. || شغل مستشاری سفارت یا سفارت کبری .

معنی کلمه رایزنی در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) مشاورت .

معنی کلمه رایزنی در فرهنگ فارسی

عمل و شغل رایزن مشاوره .
عمل رای زن . مشاوره

معنی کلمه رایزنی در ویکی واژه

مشاورت.

جملاتی از کاربرد کلمه رایزنی

در کرمانشاه انجمنی با عنوان «انجمن صنفی اسب‌داران کرمانشاه» تأسیس شده‌است. این انجمن علاوه بر فعالیت‌های ورزشی، در زمینهٔ پرورش و نگهداری و نیز فروش و صادرات اسب کُرد فعالیت می‌کند. این انجمن توسط تعدادی از سرمایه‌داران و پرورش‌دهندگان اسب با هدف برندسازی و صادرات اسب کُرد به خارج از ایران تأسیس شده‌است. در دی ۱۴۰۱ دبیر این انجمن خواهان راه‌اندازی رشتهٔ پرورش اسب در دانشگاه رازی شد. در ۱۲ تیر ۱۴۰۲ عضو انجمن صنفی اسب‌داران استان کرمانشاه ضمن انتقاد از فقدان زیرساخت‌ها برای ورزش سوارکاری و صنعت پرورش اسب، از فعالیت این انجمن برای راه‌اندازی خانهٔ سوارکاری کرمانشاه و رایزنی برای احداث میدان سوارکاری در دهکدهٔ المپیک کرمانشاه خبر داد.
در ۱۴ فوریه ۲۰۱۹، این کمیته لایحه اجازه ازدواج همجنس را با ۱۹ رای در مقابل ۴ رای و یک رای ممتنع تصویب کرد و برای مشاوره عمومی ارسال شد. این لایحه به شراکت‌های ثبت شده پایان می‌دهد و زوج‌ها می‌توانند شراکت خود را به ازدواج تبدیل کنند. رایزنی در ۱۴ مارس آغاز شد و تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ ادامه یافت. این حمایت گسترده‌ای از قانونی شدن ازدواج همجنس در میان همه احزاب اصلی سیاسی، به استثنای حزب مردم سوئیس و در میان ۲۲ دولت از ۲۶ دولت کانتونی به دست آورد.
نوشته‌های پسین، آسارولودو را پسر انکی می‌خواند، که دارای ویژگی‌های انکی مانند هوش، رایزنی و «دانش گسترده» است، و همچنین در افسون هم دست دارد. آسارولودو بیشتر به لقب‌هایش یعنی "پسر اریدو" یا "پسر آبزو " خوانده می‌شود.
ملا احمد نراقی در جنگ دوم با روسیه تزاری فرمان جهاد را صادر کرد و دسته‌ای از اهالی نیز به سرپرستی ملا احمد نراقی نزد فتحعلی‌شاه آمدند و به تظاهرات پرداختند. قبل از آن نیز در ۵ ذیحجه ۱۲۴۱ (۱۱ ژوئیه ۱۸۲۹) «آقا سید محمد مجتهد» همراه صد تن از روحانیون وارد سلطانیه شده بود.(حتی امپراتوری روس پس از رایزنی های فراوان با حکام ایران و هشدار از عواقب این جنگ، حاضر به بازبینی عهدنامه گلستان و صرف نظر از بخشی از متصرفات خود گردیدند)
صلاحیت رئیسی روز ۴ خرداد ۱۴۰۰ ازسوی شورای نگهبان برای نامزدی سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری احراز شد. وی بعد از تأیید صلاحیت با توجه به رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و تک قطبی شدن جریان انتخابات گفت «از زمانی که [نتایج بررسی صلاحیت‌ها] را شنیدم، در حال رایزنی هستم تا یک صحنه مشارکتی و رقابتی در انتخابات شکل بگیرد.»
* رئیس هیئت بازرسی رایزنی­های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران .
اگر آنچه خواهی نبود، آن خواه که هست. اگر زاهدی از مردمان گریخت. در طلبش برخیز. از دشمنانت رایزنی کن تا میزان دشمنیشان و نیز مقصدشان را از رای ایشان بتوانی دانست.
شرکت فولاد میتال در ادامه روش منحصربه‌فرد مالکش، لاکشمی میتال در خرید شرکت‌های کوچک و بزرگ فولاد و سودده کردن آن‌ها، در اواسط سال ۲۰۰۵ شروع به رایزنی برای خرید شرکت لوکزامبورگی آرسلور، به‌عنوان دومین شرکت بزرگ تولید فولاد، نمود. مذاکرات مدیران دو غول صنعت فولاد، سرانجام با پیشنهاد ۲۷ میلیارد یورویی میتال، برای خریداری آرسلور، در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۶ به‌اتمام رسید و گای دول؛ مدیرعامل آرسلور، تسلیم خواسته لاکشمی میتال شد. فایننشیال تایمز، سود این خرید و ادغام را، برای شرکت میتال؛ ۲۱ میلیارد دلار برآورد کرده‌است.
یحیی آل‌اسحاق را باید احیاگر اتاق بازرگانی در دهه هفتاد دانست. او زمانی که وزیر بازرگانی بود، همگام با سیاست توسعه اقتصادی اکبر هاشمی رفسنجانی، به اتاق و مدیران آن، میدان وسیعی داد و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها به بازی گرفت. آل‌اسحاق که از ابتدای سال ۱۳۸۶ ریاست اتاق بازرگانی تهران را برعهده گرفت، تلاش زیادی برای رایزنی و مذاکره با مقامات دولتی در جهت مطرح کردن اتاق بازرگانی و استفاده از مشاوره‌های این اتاق در تصمیم‌گیری داشت. نمونه این تلاش‌ها نیز اوج گرفتن نشست‌های صبحانه با مسئولان در دوران ریاست آل‌اسحاق بوده‌است.
ایزلی یکی از اولین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود که به عنوان مهندس کامپیوتر در ناسا کار می‌کرد، زمانی که این آژانس هنوز ناکا (کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا) نام داشت. او ریاضی‌دانی بود که بعدها دانشمند هوافضا شد.
بعد از چند سال و رایزنیها و روابط دیپلماتیک دادگاه لاهه سازمان ملل نهایتاً او از زندان آزاد شد. سیف الاسلام با ایجاد روابط بین‌المللی با روسیه و امارات و مصر و نزدیکی با قبایل و وفاداران به دولت پدرش، خود را برای ریاست جمهوری لیبی نامزد نمود.