راهنما
معنی کلمه راهنما در لغت نامه دهخدا

راهنما

معنی کلمه راهنما در لغت نامه دهخدا

راهنما. [ ن ُ / ن ِ / ن َ ] ( نف مرکب ) رهنما. نشان دهنده راه که بعربی دلیل گویند. ( از شعوری ج 2 ورق 2 ).هادی و نماینده راه. ( آنندراج ). کسی که راه نشان میدهد. ( فرهنگ نظام ). دلیل و هادی و کسی که شخصی را به راهی هدایت کند و طریق وصول به امری را به او بنماید و براستا نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). بلد. ( یادداشت مؤلف ). بلد راه. قلاووز. بدرقه. خفیر :
جز سایه درین راه کسی همره ما نیست
خضری بجز از نقش قدم راهنما نیست.طبعی ( از شعوری ).دلیل ؛ راهنما. ضلاضل ؛ راهنمای ماهر. ضلضلة؛ راهنمای ماهر. مِدسَع؛ هادی و راهنما. مِسدِع ؛ راهنما. هادی ؛ راهنما. هدو؛ راهنما. ( منتهی الارب ).
- راهنمای سفر ؛دلیل راه. بذق. بیذق. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به راهنمای شود.
|| بمجاز، راهبر. رهبر. مرشد. رهنمون. راهنمون. پیشوا : و جاه پدران رشدیافته خود را یافت و بر جای پیشینیان راهنمایان خویش به استقلال نشست. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 312 ). || پیشوای مذهبی. رهبر دینی. پیامبر : درمیخواهد از خدا مددکاری در آنچه او را بر آن واداشته و راهنمایانش در آنچه طلب رعایت کرده ازو. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 313 ).

معنی کلمه راهنما در فرهنگ معین

(نَ ) (ص فا. ) ۱ - پیشوا، هادی . ۲ - بلد، بلد راه ، کسی که مسیر را می داند.

معنی کلمه راهنما در فرهنگ عمید

۱. کسی که راهی را به دیگری نشان می دهد و او را راهنمایی می کند، راه نماینده، رهبر، پیشوا.
۲. نقشه یا هر چیز دیگر که کسی از روی آن راه و مقصد خود را پیدا می کند.

معنی کلمه راهنما در فرهنگ فارسی

رهنما، راه نماینده، رهبر، پیشوا، هدایت کننده
رهنما . نشان دهند. راه که بعربی دلیل گویند . هادی و نمایند. راه .

معنی کلمه راهنما در فرهنگستان زبان و ادب

{directory} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] سیاهه ای از نام اشخاص و سازمان ها و اماکن و جز آن که معمولاً به ترتیب الفبایی یا رده ای منظم شده باشد
{guide} [گردشگری و جهانگردی] شخصی که نقاط دیدنی را به گردشگران نشان دهد
{pilot} [حمل ونقل دریایی] شخص واجد شرایطی که به ناخدای کشتی در ورود و خروج از بندر کمک می کند

معنی کلمه راهنما در دانشنامه عمومی

راهنما به معنی نشان دهنده ٔ راه است و به شخصی که دیگران را در یافتن مسیر مناسب کمک کرده یا کسی که به گردشگران اطلاعات می دهد می گویند.
یکی از نام های نیکوی خداوند در اسلام الرشید است که به معنای راهنما، آموزگار و دانای بی خطا است.
راهنما (فیلم). راهنما ( به هندی: Guide ) فیلمی محصول سال ۱۹۶۵ و به کارگردانی ویجی آنانداست. در این فیلم بازیگرانی همچون دو آناند، وحیده رحمان، لیلا چیتنیس، رشید خان ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه راهنما در ویکی واژه

آنکه یا آنچه راهِ جایی را نشان می‌دهد، نشان‌دهنده راهِ جایی.
پیشوا، هادی.
بلد، بلد راه، کسی که مسیر را می‌داند.
کسی یا چیزی که دیگران را راهنمایی و هدایت می‌کند.‍‍

جملاتی از کاربرد کلمه راهنما

سام هریس به تبلیغ این تفکر می‌پردازد که علم و در نتیجه، بسیاری از ناشناخته‌های عینی می‌توانند راهنمایی گسترده برای اخلاقیات انسان باشند. کتاب هریس اخلاقی چشم‌انداز و همچنین سخنرانی تد او چگونه علم می‌تواند تعیین ارزش‌های اخلاقی ادعا می‌کنند که رفاه و شادی انسان‌ها و در مقابل، رنج‌بردن را می‌توان مبنایی برای رفتار اخلاقی در نظر گرفت و براساس آن، اخلاق را تلاش برای رسیدن به بهترین شرایط، معرفی کرد؛ علاوه بر این، او می‌گوید که رفاه و زندگی شاد، ویژگی‌هایی عینی هستند.
به‌طور کلی، مدارس ابتدایی در کانادا از مهدکودک تا کلاس ۶، راهنمایی از کلاس‌های ۷–۸ و دبیرستان از کلاس‌های ۹–۱۲ اجرا می‌شود. این مقوله از استانی به استان دیگر متفاوت است.
رهنوردان تو از درد طلب در هر گام جوی خون از مژه راهنما بگشایند
شه بدلداری بخت و بطرف گیری چرخ هر دو را گشت بظل علمش راهنمای
و خداوند تعالی پریان را بفرستاد تا فوج فوج بیامدند و سخن خدای تعالی از پیغامبر علیه السّلام می‌شنیدند؛ لقوله تعالی: «فقالوا انّا سَمِعنا قُراناً عجباً (۱/الجنّ).» آنگاه ما را خبر داد از قول پریان که این قرآن راهنمای است مر دل بیمار را به طریق صواب، عزّ من قائلٍ: «یَهْدی إلَی الرّشدِ فامَنّا به ولَنْ نُشْرِکَ بِرَبِّنا أحداً (۲/الجنّ).»
اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است، من اهل سیاستم. آری، من تا فرق سر غرق در سیاستم. چنین سیاستی از واجبات است. پدر، پدربزرگ، جد و تمام خاندان من، بیش از سیصد سال رهبری دینی جهان اسلام را بر عهده داشتند. در زیارت جامعه، دربارهٔ ائمه معصوم آمده‌است: «انتم ساسة العباد»؛ «شما سیاستمداران مردم هستید». سیاست ما سیاست پیامبر و امامان است.
خیال ماه مرا بس به وصل راهنمای وزیر شاه مرا بس به عقل راهنمون
عنصری را شدند راهنمای که برو خویش را به شاه نمای
راهنمای خرد راهجوی کام گشای نفس گرم پوی
دانی به جور غیر صبوری که پیشه کرد دانی که کیست راهنمای ره رضا
کمبوی در ماتیرا در کشور کنیا به دنیا آمد. پس از پایان دوره راهنمایی در سال ۱۹۹۹ از ادامه تحصیل کناره‌گیری کرد و در سال ۲۰۰۱ قهرمان جوانان آفریقا شد.
این علی هست پس از من به شما راهنما این علی هست مرا بن عم و داماد و وزیر
در ره عاشقی اندیشه ز گمراهی نیست کز پی گمشدگان راهنما می‌آید
فیض را سوی حق نشانی ده رهبر وراهنمای مرا دریاب