راهبه

راهبه

معنی کلمه راهبه در لغت نامه دهخدا

( راهبة ) راهبة. [ هَِ ب َ ] ( ع ص ، اِ ) مؤنث راهب. زن ترسای پارسا و گوشه نشین. ( ناظم الاطباء ). || زن عابد و گوشه نشین. ج ، راهبات. رواهب. ( از اقرب الموارد ). مؤنث راهب. زنی که از مردم ببرد و برخدای روی آرد و در دیر خود بعبادت خدای بپردازد. ج ،راهبات. رواهب. ( اقرب الموارد ). || حالتی که از آن ترسند. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ).
راهبة. [ هَِ ب َ ] ( اِخ ) به روایت شیرویه پسر شهردار در کتاب «التجلی فی المنامات » نام زن پارسایی بوده است که در هنگام مرگ روی بسوی آسمان کرد و گفت : ای آنکه اعتماد من بر تست در زندگی و مرگم ، مرادر دم مرگ خوار نگردان و در گور دچار وحشت مساز. پس آنگاه که مرد پسری داشت که هر شب جمعه بر گور وی حاضر میشد و آیه ای چند از قرآن کریم میخواند. پسر شبی راهبة و شبی دیگر مردگان همجوار وی را در خواب دید، همگی از این عمل وی سپاسگزاری کردند و گفتند ما را از این رهگذر شادی و آسایشی است. ( از شدالازارص 33 ).

معنی کلمه راهبه در فرهنگ معین

(هِ بِ ) [ ع . راهبة ] (ص . ) زن ترسای پارسا ج . راهبات .

معنی کلمه راهبه در فرهنگ عمید

= راهب

معنی کلمه راهبه در فرهنگ فارسی

زن دیرنشین، راهبات ورواهب جمع
( اسم ) مونث راهب زن ترسای پارسا و گوشه نشین جمع راهبات .
به روایت شیرویه پسر شهردار در کتاب التجلی فی المنامات نام زن پارسایی بوده است .

معنی کلمه راهبه در فرهنگ اسم ها

اسم: راهبه (دختر) (عربی) (تلفظ: rahebe) (فارسی: راهبه) (انگلیسی: rahebeh)
معنی: مقدس، عابد مسیحی گوشه نشین

معنی کلمه راهبه در دانشنامه عمومی

راهبه (فیلم ۲۰۰۵). راهبه ( اسپانیایی: La Monja ) فیلمی در ژانر ترسناک با کارگردانی لوئیس دلا مادرید است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.

معنی کلمه راهبه در دانشنامه آزاد فارسی

راهِبه (nun)
زنی از فرقه ای مذهبی که سوگند خورده است با فقر و عفاف و طاعتسر کند و از مقرراتی خاص پیروی نماید. هر صومعۀ مسیحی رئیسی اغلب منتخب دارد که تابع اسقف ارشد حوزۀ اسقفی یا گاهی خود شخص پاپ است (← رهبانیت). احتمال دارد که نهاد جوامع راهبگانبر تأسیس صومعهها تقدم زمانی داشته باشد.

معنی کلمه راهبه در ویکی واژه

زن ترسای پارسا، مؤنث راهب.

جملاتی از کاربرد کلمه راهبه

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به راهبه و شخص زیبا اشاره کرد.
در سال ۲۰۰۰، میدان کوچکی در بوئنوس آیرس در یادبود این دو خواهر راهبه به نام‌های "آلیس دومون و لیونی دوکه " نامگذاری شد. همه ساله در سالگرد مرگ آنان مراسمی در کلیسای سانتا کروز بوئنوس آیرس، جایی که در آن فعالیتهای مذهبی داشتند، برگزار می‌شود. در این مکان همچنین مقبره‌های چندین نفر از مادران میدان مایو که در دسامبر ۱۹۷۷ در آن کارزار فعالیت داشتند، دفن است.
آنچه که گیلداس راهبه در سده ششم میلادی ذکر کرده‌است این قبایل با قدرت بیشتری که ساکسون‌ها داشتند با تشکیل یک اتحادیه سبب ایجاد یک اتحاد در میان قبایل مهاجر شدند که این اتحاد سبب دفع حملات مردمان پیکت و گیل به آنان شد. اطلاعات و کنش‌های نخستین مربوط به این قبایل در کتاب تاریخ کلیسای ملت انگلیس آورده شده‌است که این کتاب در سال ۷۳۱ میلادی توسط سینت بید نگاشته شده‌است.
قسمت سوم با نام آنابل به خانه می‌آید در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۹ روی پرده‌های سینما رفت. نویسندگی و کارگردانی این فیلم بر عهده گری دابرمن، نویسنده دو قسمت قبلی و همچنین راهبه بود.
اصلاح طلبان برجسته به رهبری آن بولین می‌خواستند صومعه‌ها را به «محلی برای تحصیل و مکانی برای کمک مستمر به فقرا» تبدیل کنند، اما این کار انجام نشد. در سال ۱۵۳۶، قانون انحلال صومعه‌های کوچکی را که کمتر از ۲۰۰ پوند در سال درآمد داشتند، تصویب شد. هنری از این درآمد برای کمک به ساخت قلعه‌های ساحلی استفاده کرد و تمام زمین‌ها یا به نهاد سلطنت داده شد یا به اشراف فروخته شد. راهبان و راهبه‌هایی که تحت تأثیر تعطیلی قرار گرفته بودند به صومعه‌های بزرگ‌تر منتقل شدند و راهبان این گزینه را داشتند که روحانی سکولار شوند.
در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام شد او دستیار تهیه‌کننده در پروژه جدید نتفلیکس به نام راهبه جنگجو می‌باشد.
الیزابت بارتن، (زاده ~ ۱۵۰۶ - درگذشته ۲۰ آوریل ۱۵۳۴) راهبهٔ انگلیسی بود که ادعای پیغمبری کرده و اعدام شد.
باپتیستا از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ نقش اصلی مجموعهٔ راهبه جنگجو از شبکهٔ نتفلیکس را بازی کرد که نخستین نقش انگلیسی‌زبان او بود.
این فیلم نقد های مثبت بسیاری را به همراه داشت؛ به طوری که بسیاری از منتقدان آنرا بهتر از سایر نسخه‌های آنابل و دیگر نسخه‌های دنیای سینمایی احضار مانند راهبه و نفرین لیورونا می‌دانند. این فیلم دارای صحنه‌های قابل قبولی برای انتقال ترس و وحشت به بیننده است و به همین دلیل یکی از بهترین فیلم های ساخته شده در دنیای سینمایی احضار به شمار می‌رود.