رانکا

معنی کلمه رانکا در لغت نامه دهخدا

رانکا. ( اِ ) رامگا. رانگا. اصطلاح مطبعه است و آن بر سینی مانندی اطلاق شود که صفحات چیده شده حروف را برای نقل از مکانی بمکان دیگر بر روی آن قرار دهند و ظاهراً کلمه روسی است.

معنی کلمه رانکا در فرهنگ فارسی

رامگا . رانگا . اصطلاح مطبعه است و آن بر سینی مانندی اطلاق شود که صفحات چیده شده حروف را برای نقل از مکانی بمکان دیگر بر روی آن قراردهند و ظاهرا کلمه روسی است .

جملاتی از کاربرد کلمه رانکا

هم خدا بیزار از او شد هم رسول الله بری رتبه وجاه ترا آنکس که درانکار شد
از جمله شاگردان برجسته او می‌توان به ایوو ماچک، برانکا موسولین، و ولادیمیر کرپان اشاره کرد. مسابقه بین‌المللی پیانو سوتیسلاو استانچیچا به نام او نامگذاری شده‌است.
در ژانویهٔ ۲۰۰۰ روزنامهٔ لا رپوبلیکا گزارش داد فرانچسکو کونکونی در توزیع اریتروپوئیتین در میان دوچرخه‌سواران تیم کاررا، که بخشی از بهترین سال‌های روچ در آن گذشته‌بود، نقش داشته‌است. روچ اتهامات را رد کرد. چند روز بعد، گزارش دیگری توسط آیریش تایمز منتشر شد؛ ولی روچ دوباره مصرف اریتروپوئیتین را رد کرد. در مارس ۲۰۰۰ قاضی ایتالیایی به نام فرانکا اولیوا گزارشی از جزئیات تحقیق دربارهٔ پزشکان ورزشی را منتشر کرد که در آن، مصرف اریتروپوئیتین توسط روچ در فصل ۱۹۹۳ به قطعیت اعلام شد. اولیوا در سال ۲۰۰۴ نیز دوباره روچ را متهم کرد؛ ولی به دلیل مرور زمان، روچ و هم‌تیمی‌هایش مورد پیگرد قرار نگرفتند.
در فاصله سال‌های ۹۳۵ تا ۹۶۷ (پیش از میلاد) تیگلت‌پیلسر دوم زبان آرامی را تبدیل به لینگوا-فرانکای کشور آشور و آن امپراتوری کرد.
هر دو شرط خدمت بجای آوردند و در معنی کشتن آن طایفه از براهمه که خوابها را بران نمط تعبیر کرده بودن بران رای قرار دادند، و ملک مثالی داد تاایشان رانکال کردند، و بعضی را بردار کشیدند. و کار ایدون حکیم را حاضر خواست و بمواهب خطیر مستغنی گردانید، و مثال داد تا براهمه را بران حال بدو نمودند، گفت: جزای خائنان و سزای غادران اینست. روی بپادشاه آورد و آفرینها کرد و بر لفظ راند:
این فرسکو یک صحنه از مجموعه‌ای است که مازاتچو با همکاری ماسولینو دا پانیکال بر روی دیوارهای نمازخانهٔ برانکاچی در سانتا ماریا دل کارمین فلورانس خلق کرد.
أَ فَنَضْرِبُ عَنْکُمُ الذِّکْرَ صَفْحاً، باش ما این سخن و این پیغام از شما باز گردانیم، أَنْ کُنْتُمْ قَوْماً مُسْرِفِینَ (۵)، از بهر آنکه شما گروهی گرانکارانید.
برانکارد را می‌توان با یک پایهٔ تنظیم ارتفاع شامل چرخ‌ها، ریل‌ها یا غلتک‌گاه‌ها مجهز کرد تا راحت‌تر حرکت کند. برانکاردهای ساده چنین پایه‌ای ندارند و لازم است توسط یک یا چند نفر حمل شوند. با وجود این تفاوت‌ها، کاربرد اساسی همهٔ آن‌ها یکسان است.
طبق معاهده نهایی بین ناپلئون سوم و امپراتور اتریش فرانسیس جوزف در نوامبر ۱۸۵۹ در ویلافرانکا اتریش لمباردی را به ساردنی واگذار کرد. این نخستین گام در اتحاد ایتالیا بود.
ارانکا بیندر (سیریلیک صربی: Аранка Биндер؛ زادهٔ ۱۹ ژوئن ۱۹۶۶) ورزشکار ورزش تیراندازی اهل صربستان است.
از فیلم‌های او می‌توان به آسا برانکا: یک رؤیای برزیلی اشاره کرد.
در ماه اوت ۱۹۷۹ میلادی، درست در زمانی که مایکل ۲۱ساله شد، جان برانکا[الف] را به‌عنوان مدیر برنامه‌های خود استخدام کرد. او به برانکا گفت که می‌خواهد «بزرگ‌ترین و ثروتمندترین هنرمند» باشد.
وگفت: شناخت توحید وجود هیچکس می‌نپذیرد و کس را زهرهٔ آن نیست که قدم به صحراء وجود نهد چنانکه مشایخ گفته‌اند اثبات التوحید افساد فی التوحیدپیری می‌گوید اکثر ذنبی بمعرفتی ایاه هر که با وجود اوخطبهٔ وجود خود می‌خواند بر کفر خود سجل می‌کند و هر که با وجود خود خطبهٔ وجود او می‌خواند بر شرک خود گواهی می‌دهد و هر که با هستی او هستی خود طلبد کافرست و هر که باهستی خود هستی او طلبد ناشناخته است هر که خود را دید او را ندیده و هرکه او را دید خود را ندید و از خودش یاد نیاید جان از شادی بریده و در پردهٔ عزت بماند حق تعالی او را از حضرت قدس بخلیفتی فرستاد تا در ولایت انسانیت او را نیابت می‌دارد و او را به خلق می‌نماید بی او و این کس را نه عبارت بود و نه اشارت ونه زبان و نه دل و نه دیده و نه حرف و نه صوت و نه کلمه و نه صورت ونه فهم و نه خیال و نه شرک اگر عبارت کند کفر بود و اگر اشارت کند شرک بود و اگر گوید دانستم جهل بود و اگر گوید شناختم فزونی بود و اگر گوید نشناختم مخذول بود و مطرود عدمی بود در وجود و وجودی بود درعدم نه موجود بود درحقیقت ونه معدوم هم موجود بر حقیقت هم معدوم عبارت محرم راه توحید نیست و دانست در راه توحید بیگانه است و توهم وظن اینهمه گرد حدیث دارد توحید در عالم قدس خویش پاکست و منزه از گفت: و شنود و عبارت و اشارت و دید و صورت و خیال و چنین و چنان اینهمه لوث بشریت دارد و شناخت توحید از لوث بشریت منزه است وحده لاشریک له این اقتضا می‌کند برقی از شواهب الهیت بتابد با بشریت آن کند که عصاء موسی با سحرهٔ فرعون کرد ولله غالب علی امره نور الهی همه چیزها را در کنف خود بدارد گوید شما به صحراء وجود می‌آئید که آتش غیرت همه را بسوزد ما خود روزی شما را به شما رسانیم اسرار مشایخ روضه توحید است نه عین توحید آنجا که ثناء ذکر کبریاء اوست وجود و عدم خلق هر دو یکیست آنجا که عزت است افتقار و انکسار خلق یکیست آنجا که قدرت است آشکارا اند و آنجا که توحید است به نفی خود انکار نتوان کرد که درانکار خود انکار قدرت است و خود را اثبات نتوانند کرد که فساد توحید بود نه روی اثبات و نه روی نفی هم مثبت وهم منفی قدرت ترا جلوه می‌کند وحدانیت معزول می‌گرداند.
در سال ۱۹۹۲ اولانو فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد؛ ولی اندکی بعد، تیم او منحل شد و به لوتوس پیوست. او نخستین پیروزی خود را در لباس لوتوس در جایزه بزرگ ویلافرانکا به دست آورد.