راننده
معنی کلمه راننده در لغت نامه دهخدا

راننده

معنی کلمه راننده در لغت نامه دهخدا

راننده. [ ن َن ْ دَ / دِ ] ( نف ) که براند. که عمل راندن انجام دهد. || محرک. حرکت دهنده بجلو. فشاردهنده که به جلو برد. || که وسایط نقلیه و جز آن را از جایی بجایی برد. که ماشین و گاری و جز آن را براند. که عمل راندن و راهنمایی ماشین و جز آن را بعهده داشته باشد. و در اصطلاح امروز بر کسانی که گاری و درشکه و کالسکه و اتومبیل و جز آن را هدایت می کنند اطلاق می شود مرادف گاری چی و درشکه چی و ماشین چی ؛ و کلمه شوفر ، فرانسه آن است. ج ، رانندگان. چاروادار. مکاری : سائق. ج ، سُوّاق ؛ راننده چاروا. ( منتهی الارب ). سائقه ٔ؛ مؤنث سائق. راننده. ( منتهی الارب ). شادی ؛ راننده. مِنجَر؛ مرد سخت راننده. ( منتهی الارب ).
- راننده کشتی ؛ ناوبر. کشتیبان. کشتی بر. هدایت کننده کشتی. ناوخدا. ناخدا.
- راننده هواپیما ؛ خلبان. آنکه هواپیما را هدایت می کند.
|| دفعکننده. دافع: دَفوع ؛ بسیار راننده و دفعکننده. مِدفَع؛ بسیار دفعکننده و راننده. || دورکننده. طردکننده. ذائد. طارد. شَحَذان ؛ نیک راننده. مِشحَذ؛ سخت راننده. مِدنَظ؛ سخت راننده. || جاری کننده. روان سازنده : کارح ؛ راننده آب. ( منتهی الارب ). || رونده. روان : مُدقَس : جمل مدقس ؛ شتر درشت بسیار راننده. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه راننده در فرهنگ معین

(نَ دِ ) (ص فا. ) آن که وسایل نقلیه را می راند، شوفر.

معنی کلمه راننده در فرهنگ عمید

کسی که وسیلۀ نقلیه ای را می راند.

معنی کلمه راننده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - آنکه چیزی یا جانوری را براند . ۲ - آنکه اتومبیل و دیگر وسایل نقلیه را براند شوفر .

معنی کلمه راننده در فرهنگستان زبان و ادب

{driver} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] برنامه ای که افزاره را به کار می اندازد و هدایت می کند

معنی کلمه راننده در دانشنامه عمومی

راننده یا شوفر چه زن و چه مرد به کسی گفته می شود که مهارت راندن وسیله نقلیه موتوری را داشته باشد که چنین مهارتی با آموزش و تمرین به دست می آید. مرحله بعد امتحان ( آزمون ) دادن برای نشان دادن کسب مهارت است که توسط اداره راهنمائی و رانندگی انجام می شود.
داشتن گواهینامه رانندگی
سلامت روانی
سلامت جسمانی
مهارت ( توانمندی ) در رانندگی
گواهینامه
• رانندگی
• حقوق جوانی
راننده (فیلم ۱۹۷۸). راننده ( انگلیسی: The Driver ) فیلمی در ژانر جنایی، سرقت، اکشن، نئو نوآر، و درام به کارگردانی والتر هیل است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به رایان اونیل، بروس درن، ایزابل آجانی، و رونی بلکلی اشاره کرد.

معنی کلمه راننده در ویکی واژه

کسی‌ که براند

جملاتی از کاربرد کلمه راننده

نه خواننده نه راننده نبینم همی بینم ستاره چون نظاره
فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ می‌پای و یکسان می‌باش بر راستی و درستی چنان که فرمودند ترا، وَ مَنْ تابَ مَعَکَ و هر کس را که با مسلمانی آمد با تو، وَ لا تَطْغَوْا و نافرمان و اندازه در گذراننده مبید إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ (۱۱۱) که او بآنچه شما میکنید بینا و داناست.
فضای داخلی مفهومی دارای فضایی برای نگهداری چمدان‌ها در پشت صندلی‌ها، کنسول مرکزی و پایه تلفن برای راننده است.
از سپتامبر ۲۰۱۴ بدینسو، فرودگاه فیروزکوه واقع در مرکز استان غور، پروازهای منظمی را به کابل و هرات انجام می‌دهد. استان غور در مقایسه با سایر استان ها تعداد قابل توجهی راننده زن دارد. از سال ۲۰۱۳ نیز جاده‌های این استان تا حد زیادی توسعه یافته، آسفالت شده و اغلب بالای رودخانه‌های آن پل ساخته شده‌است.
إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّوی‌ دانه طعام شکافد، تا از آن نبات بیرون آید، و قوت را بشاید. همچنین دانه دل شکافد، تا جوهر اخلاص روی نماید، و خلاص بنده‌ در آن بود. آن یکی سبب قوام نفس بنده، و این یکی سبب ثبات ایمان بنده، و هر دو را خود پروراننده و روزی رساننده. دل را می‌پرورد بمشاهده خود، نفس را می‌پرورد بنعمت خود، و آن گه آن نفس مرکب این دل ساخته، تا در میدان عبادت بر وی سواری کند، و منازل طاعات بوی باز برد، تا بمقصد «وَ أَنَّ إِلی‌ رَبِّکَ الْمُنْتَهی‌» رسد. اینست روز پیروزی و سعادت بی‌نهایت و دولت بیکران، که بنده را بر آمد رایگان، ریحان افتخار از خار افتقار بر دمیده، و صبح شادی از مطلع آزادی برآمده.
نه من پروراننده بودم تورا نه من مهربانی نمودم تو را؟
در ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ دختری به نام پویه نوریان پس از درخواست یک خودرو از اسنپ از راننده آن خودرو به نام سعید عابد، برای حفظ حجابش تذکر گرفت. این اتفاق باعث کشمکش بین او و راننده شد. دختر ضمن فیلم‌برداری از صحنه یاد شده و انتشار تصویری از پروفایل راننده در صفحهٔ شخصی خود در توییتر، عنوان کرد که راننده، او را بابت این مسئله در بزرگراه پیاده کرده‌است.
قُلْ إِنَّما أَنَا مُنْذِرٌ بگوی ای محمد من آگاه کننده‌یی‌ام، وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ (۶۵) و نیست هیچ خدایی مگر اللَّه آن یکتای کم آورنده میراننده فرو شکننده.
بدان پروراننده گفت ای پدر نیاید ز من گازری کارگر
کیزا در حال حاضر با خودروهای جیتی رانندگی می‌کند. او در سال ۲۰۰۷ با تیم اسپیدی ریسینگ و با خودروی اسپایکر سی۸ جی‌تی۲ در مسابقهٔ سری لمانز شرکت کرد. در آوریل ۲۰۰۹، تیم مسابقهٔ سوئیس اعلام کرد که یک خودروی مازراتی کواتروپورته را در مسابقات خودروهای تورینگ سری ستارگان ایتالیا شرکت خواهد داد و کیزا نیز رانندهٔ این خودرو خواهد بود.
بی تفکر پیش هر داننده هست آنک با شوریده شوراننده هست
بادی تو چو خورشید وز تو نیز خزاین راننده کان گشته پر از گوهر الوان
مرداد ۱۳۴۳، حسنعلی منصور و همسرش فریده امامی، برای استراحت تعطیلات تابستانی، با لیلا امامی و هویدا به کاخ تابستانی فاطمه پهلوی رفتند. هنگام بازگشت به تهران، اتومبیل آنها، که لیلا امامی راننده‌اش بود، تصادف شدیدی کرد. هر چهار نفر آنها، در بیمارستان بین‌راهی و سپس در بیمارستان پارس تهران بستری شدند. در این حادثه، پای هویدا شکست و تا پایان عمر با عصا راه می‌رفت.
وی هم‌چنین با بردن شش عنوان، رکورددار بیش‌ترین برد در گرندپری موناکو است و سومین راننده موفق تاریخ در بردن مسابقه‌ها به شمار می‌آید.
دستگاه‌ کف‌ شوی با مخزن باتری بدون هیچ مشکلی در محیط‌ های شلوغ عملیات نظافت را انجام می‌ دهد؛ این دستگاه‌ به صورت دستی و با راننده طراحی، تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌ شوند و پس از اتمام مخزن باتری، باید به مدت چند ساعت پر شوند.
پارلمان فرانسه قانونی را تصویب کرد که به پلیس اجازه می‌دهد در صورتی که راننده، مسافران یا رهگذران را در معرض خطر قرار دهد، به سمت خودرویی که از ایستگاه ترافیکی فرار می‌کند تیراندازی کند. این قانون منجر به مرگ ۱۳ نفر در سال ۲۰۲۲ شد که ۶ مورد بیشتر از سال قبل است.
خداوندی بی شریک و بی انباز، پادشاهی بی نظیر و بی نیاز، نه وعد او کذب نه نام او مجاز، در منع ببسته و در جود او و از، گناه آمرز است و معیوب نواز، دانای بی علت توانای بی حیلت، تنهای بی قلت، گستراننده ملت، خارج از عدد، صانع بی‌کمد، قیوم تا ابد، قدوس از حسد، نامش لطیف و قیّوم و صمد، لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.
این یکی حمال باد و خاک شد وان دگر راننده ی افلاک شد
یک راه‌آهن به طول ۱٬۲۰۰ کیلومتر (۷۵۰ مایل) در سراسر کشور در دست ساخت است که تمام شهرهای بزرگ و بنادر را به هم متصل می‌کند. متروی دبی اولین سیستم حمل و نقل سریع در شبه‌جزیرهٔ عربستان است و تا سال ۲۰۱۶ طولانی‌ترین شبکهٔ متروی بدون راننده در جهان بودد.