راعی

معنی کلمه راعی در لغت نامه دهخدا

راعی. ( ع ص ، اِ ) شبان. ( فرهنگ نظام ) ( مهذب الاسماء ) ( دهار ) ( ترجمه علامه تهذیب عادل بن علی ) ( از المنجد ). شبان یعنی چراننده چهارپایان. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). چراننده. چوپان. ج ، رعاة، رعاء و رعیان. ( منتهی الارب ) : ملک معظم اتابک اعظم محمدبن الاتابک السعید ایلدیگز قدس اﷲ روحه که عماد مملکت و نظام دولت و راعی رمه و حارس همه بود بسته دام اجل شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 3 ).
از آن مار بر پای راعی زند
که ترسد سرش را بکوبد بسنگ.سعدی ( گلستان ).ماشیة؛ یعنی چهارپایان از شتر و گاو و گوسفند، ج ، رُعاة و رُعیان و رُعاء و رِعاء. ( از المنجد ). || مأنوس و رام ، و آن درکبوتر معروف است. ج ، رعاة و رعیان و رُعاء و رِعاء.( از اقرب الموارد ). || نوعی از سمک است. ( مخزن الادویة ). || مجازاً هر نگهبان. ( فرهنگ نظام ). نگهبان. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ): لیس المرعی کالراعی. ( منتهی الارب ). || والی. ( لسان العرب ). والی و امیر. ( منتهی الارب ). || هرکسی که سرپرستی و ریاست قومی را بعهده دارد. ( از اقرب الموارد ) ( از لسان العرب ). حاکم. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). مجازاً هر حاکم. ( فرهنگ نظام ). قائد. سائس و حافظ قوم. ج ، رعاة. ( یادداشت مؤلف ). در اصطلاح صوفیه کسی را گویند که بعلوم سیاسی مربوط بتمدن محیط ووارد باشد و بر تدبیر نظام جهان و اصطلاح کار جهانیان توانایی داشته باشد. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ) : این پادشاه [ مسعود ] بزرگ و راعی و حقشناس است. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 161 ). راعی و رعیت را بدین و مانند این نگاه تواند داشت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 457 ).
هر دو رکنند راعی دل من
عمران بین مراعی عمار.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 203 ). || رهنما. رهبر. سرپرست :
گم آن شد که دنبال راعی نرفت.خاقانی.- راعی البستان ؛ نوعی ازملخ است. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
- راعی الجوزا ؛ راعی جوزا و راعی نعائم دو ستاره اند. ( ازاقرب الموارد ).
- راعی الشاء ؛ دیگر صورت فلکی عواء است که آن را بؤرطیس حارس نیز خوانند. ( مفاتیح العلوم خوارزمی ).
- راعی النعائم ؛ ستاره ای است. ( از اقرب الموارد ).رجوع به راعی الجوزاء شود.
|| کنایه از حضرت رسالت مآب [ پیغمبر اسلام ]. ( آنندراج ).
راعی. ( اِخ ) نام یکی از ستارگان ثابت. ابوریحان بیرونی در ضمن بحث در نامها و احوال ستارگان ثابت گوید : و برپای قیقاوس ستاره ای است او را شبان خوانند و سگ او ستاره یی است میان دوپای قیقاوس و گوسپندان آن ستارگانند که بر تن اوست. ( از التفهیم ص 101 ).

معنی کلمه راعی در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) ۱ - چرانندة گله . ۲ - پشتیبان ، نگهبان . ۳ - حاکم ، والی .

معنی کلمه راعی در فرهنگ عمید

۱. (نجوم ) از صورت های فلکی نیمکرۀ شمالی، ذوالعنان.
۲. (اسم ) [قدیمی] = چوپان
۳. (اسم ) [قدیمی] کسی که قومی را رعایت و سرپرستی و راهنمایی می کند.
۴. (اسم ) [قدیمی] امیر، والی، حاکم.
۵. [قدیمی] نگه دارنده، حراست کننده.

معنی کلمه راعی در فرهنگ فارسی

نگاهدارنده، حراست کننده، چراننده، نگهبان، ونگاهدارنده گله، چوپان، شبان، امیر، والی، حاکم
( اسم ) ۱ - چراننده گله گوسفند چران چوپان شبان . ۲ - حامی نگهبان . ۳ - آنکه قومی را سرپرستی کند امیر والی . ۴ - ( تصوف ) کسی است که متحقق باشد بمعرفت علوم سیاست که متعلق و مربوط به امور تمدن و زندگی بشری است و بالجمله کسی که معمور اصلاح جهان و تدبیر امور ناس است ( کشاف ۵۹۷ ) جمع رعات .
اندلسی غرناطی قاهری . محمد بن محمد بن محمد بن اسماعیل که در سال ۷۸۲ ق در غرناطه به دنیا آمد او در سال ۸۲۵ ق . در گذشت .

جملاتی از کاربرد کلمه راعی

شرکت المراعی در سال ۱۹۷۷ از مشارکت کارآفرین ایرلندی؛ الستیر مک‌گوکین و سلطان بن محمد بن سعود الکبیر راه‌اندازی شد و اکنون دارای عملیات در کشورهای عربی خلیج فارس می‌باشد و به‌عنوان بزرگترین شرکت صنایع غذایی جهان عرب شناخته می‌شود.
وگرنه راعی خلق است زهر مارش باد که هر چه می‌خورد او جزیت مسلمانی‌ست
اقتصاد روستایی به شکل گسترده شامل؛ اقتصاد زراعی و غیر زراعی، رشد اقتصادی، توسعه، نحوه توزیع محصولات، واحدهای مسکونی و تجارت بین منطقه ای، میزان مسکونی سازی زمین بر اساس نیاز مردم، مهاجرت و کاهش جمعیت بر اثر مهاجرت، بودجه، سیاست‌های دولت برای توسعه، سرمایه‌گذاری، تصویب قوانین مربوط، حمل و نقل، موازنه عمومی و آنالیز وضعیت رفاهی، به‌طور مثال، استقلال سیستم و مقایسه اختلاف بخش شهری و روستایی.
با ایجاد سیستم ریلی و مهاجرت اروپاییان، جمعیت کوردوبا رو به فزونی نهاد. پس از ۱۸۸۷ کولونی‌های مختلف زراعی (مارکوس خوارز، سان فرانسیسکو) ایجاد شدند و استراحتگاه‌های پیشین فرایل موئرتو (بل ویل کنونی)، فریرا (ویا ماریا ی کنونی) و لوس لوسروس (ریوسگوندو ی کنونی) که بر سر راه بوئنوس آیرس بودند تبدیل به مراکز زراعی، تجاری و صنعتی شدند.
یار عیانست بی نقاب در اعیان لیک دراعین کجا است دیده بینا
نه ترکی و شاقی، نه تازی براقی نه رومی بساطی، نه مصری شراعی
گویند سفیان ثَوْری با شَیْبان راعی، به حج می‌رفت، فرا راه آمد سفیان گفت مر شیبان‌را، شیر نمی‌بینی گفت مترس شیبان گوش شیر بگرفت و بمالید شیر دنبال می‌جنبانید سفیان گفت این چیست این خویشتن شهره بکردن است شیبان گفت اگر نه از بیم شهره بودی زاد خویش بر پشت او نهادمی تا به مکّه.
عادل اندر صلح و هم اندر مصاف وصل و فصلش لایراعی لایخاف
کشتی اخلاص ما نداشت شراعی ور نه بدریا نه موج بود و نه طوفان
پردرآمدترین محصول کشاورزی قم پسته است که ۱۸۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان را تشکیل می‌دهد و سالانه ۱ تن پسته از ۱۵۰۰ هزار هکتار باغ بارآور ۷ سال به بالا برداشت می‌شود و ارزش آن ۲۰ میلیون دلار در سال است.
اتاق امن نام اختراعی است که در سال ۱۳۸۲ توسط فرزاد سلیمی جهت دریافت کمک مالی و اجرایی شدن به شهرداری تهران ارائه شد.
گر رعیت سوی راعی نایدی رفتن راعی سوی او بایدی
و در ابتدا در هیچ عروسی و دعوت نرفتی و پیوسته گریان و سوزان بودی هنوز طفل بود که خلعت هزارسال در سر او افگندند. پس به سلیم راعی افتاد، و در صحبت او بسی بود تا در تصرف بر همه سابق شد. چنانکه عبدالله انصاری گویدکه : من مذهب او ندارم امام شافعی را دوست می‌دارم. از آنکه در هر مقامی که می‌نگرم او را در پیش می‌بینم.
از آن مار بر پای راعی زند که ترسد سرش را بکوبد به سنگ
راعی ما گله ما را بدست گرگ داد ساقی ما باده ما را به سم دارد مشوب