رازدان

معنی کلمه رازدان در لغت نامه دهخدا

رازدان. ( نف مرکب ) داننده راز. آگاه بر سخن پوشیده. محرم راز. ( آنندراج ) :
شاه جوان را چو تویی رازدان
رخ بگشا چون دل شاه جهان.نظامی.چون شمارندم امین و رازدان
دام دیگرگون نهم در پیششان.مولوی. || واقف بر اسرار و مطلع به رموزات. ( ناظم الاطباء ). آگاه بر اسرار خلقت و رموز جهان :
خدای رازدان کس را ز مخلوق
نکرده ست آگه از راز مستّر.ناصرخسرو.ای قدیم رازدان ذوالمنن
در ره تو عاجزیم و ممتحن.مولوی.- رازدان اسرار ناشنیده ؛ کنایه از پیغمبر اسلام است صلی اﷲ علیه و آله. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه رازدان در فرهنگ عمید

داننده راز، واقف بر اسرار: چون شما رندم امین و رازدان / دام دیگرگون نهم در پیششان (مولوی: لغت نامه: رازدان )، خدای رازدان کس را ز مخلوق / نکرده ست آگه از راز مستر (ناصرخسرو: لغت نامه: رازدان ).

معنی کلمه رازدان در فرهنگ فارسی

دانند. راز . آگاه بر سخن پوشیده . محرم راز .

معنی کلمه رازدان در ویکی واژه

رود رازدان؛ برخی محققان حدس می‌زنند همان فرازدان باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه رازدان

تا کی ای عطار گویی راز عشق راز می‌گویی طلب کن رازدان
همچنان آن رازدان جزو و کل گرد پایش سرمه ی چشم رسل
شاه مردان و امیرالمؤمنین راه‌بان و رازدان و دوست‌بین
هین طلب کن خوش‌دمی عقده‌گشا رازدان یفعل الله ما یشا
گفت راز هر دو کن با من بیان تا مگر گردم ز هر دو رازدان
آتارابکیان یک روستا در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. در کیلومتری شمال هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
ز فکر شد دل من ریشه ریشه چون مجنون که کرد چشم مرا عشق رازدان نگاه
آقوران (به ارمنی: Աղվերան) یک روستا در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. در کیلومتری شمال هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
آرتاواز (به ارمنی: Արտավազ) یک روستا در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. در کیلومتری شمال هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
آوازاک یک شهرک در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. در کیلومتری شمال هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
آرزنی (به ارمنی: Արզնի) یک شهرک در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. در کیلومتری شمال هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
آلاپارس (به ارمنی: Ալափարս) روستایی در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. آلاپارس در کیلومتری شمال هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده‌است. در سال ۱۸۳۰ ارمنیان خوی، ماکو، وان و آلاشکرت به آلاپارس مهاجرت نمودند.
آکونک (به ارمنی: Ակունք) روستایی در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. آکونک در ۴۲ کیلومتری جنوبغرب هرازدان، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
در ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۲۰ در هرازدان به دنیا آمد . وی همچنین برنده نشان لنین، قهرمان کار سوسیالیست و مدال کارگر ممتاز شده‌است. وی در ۱۹۹۵ در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
آرینج (به ارمنی: Առինջ) یک روستایی بزرگ در ارمنستان است که در استان کوتایک واقع شده‌است. در کیلومتری شمال [[ هرازدان]]، مرکز استان کوتایک واقع شده است.
هرکه این اسرار دیگر بشنود رازدان صانع اکبر شود
دریاچه سوان سطح بزرگی از این استان را پوشانده و حوضه آبریز این دریاچه تشکیل شده از جویبارهای فراوانی که به رودخانه هرازدان و از آنجا به رود ارس فرو می‌ریزند.
خون و غم و درد سوز مبتدیان را بود منتهی رازدان یافت سکون و قرار
راز دل را رازدان شد آشکار ملک جان را قهرمان آمد پدید
اسرار نگاهدار کاسرار در دل دارند رازدان‌ها