رئیس جمهور
معنی کلمه رئیس جمهور در فرهنگ معین

رئیس جمهور

معنی کلمه رئیس جمهور در فرهنگ معین

(رَ جُ ) (اِ. ) شخصی که از سوی انتخاب کنندگان مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد.

معنی کلمه رئیس جمهور در فرهنگ عمید

رئیس قوۀ مجریه در کشورهای جمهوری که مدت زمامداری و حدود اختیارات آن در کشورهای مختلف متفاوت است.

معنی کلمه رئیس جمهور در دانشنامه عمومی

رئیس جُمهور یا پرزیدِنت ( به انگلیسی: President ) بالاترین مقام سیاسی در کشورهای دارای حکومت جمهوری است. او با رأی مردم از میان نامزدهای ریاست جمهوری برای مدت معینی برگزیده می شود.
رئیس جمهور در اکثر کشورها جایگاهی است که دارای اختیارات بالای نظارتی و هدایتی است. قدرت معمولاً میان رئیس جمهور و نخست وزیر یا صدراعظم تقسیم می شود، هرچند در برخی کشورهای دارای نظام ریاست جمهوری مانند ایالات متحدهٔ آمریکا، پست های قابل توجهی مانند نخست وزیری یا صدراعظمی وجود ندارد و رئیس جمهور که با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود، دارای اختیاراتی دوچندان است.
در تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۱۳، در انتخابات ریاست جمهوری کشور ایالات متحده مکزیک، پدرو لاسکورائین به مدت کمتر از یک ساعت به عنوان سی وچهارمین رئیس جمهور مکزیک خدمت کرد، که کوتاه ترین دوران ریاست جمهوری در جهان است.
رئیس جمهور (فیلم ۱۹۶۱). «رئیس جمهور» ( فرانسوی: Le Président ) فیلمی در ژانر سیاست و درام به کارگردانی آنری ورنوی است که در سال ۱۹۶۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ژان گابن، رنه فاوره، برنار بلیه، و لوئی سنیه اشاره کرد.

معنی کلمه رئیس جمهور در ویکی واژه

شخصی که از سوی انتخاب کنندگان مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه رئیس جمهور

سژورنی متحد نزدیک امانوئل ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) است.
در روز یکشنبه، ۳۰ مهرماه ۱۳۹۱، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران، در جمع خبرنگاران از بازداشت فردی به نام جمشید بسم‌الله خبر داد که وی را عامل اختلال در بازار ارز ایران دانست. رحیمی ادعا کرد که جمشید بسم‌الله «روی چهارپایه قیمت ارز در ایران را تعیین می‌کرد».
جان آدامز در 4 مارس سال 1797 به عنوان دومین رئیس جمهور ایالات متحده در فیلادلفیا آغاز به کار کرد.
برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۰، یوآنی کمپین هتل‌های سالانه خود را مجدداً شروع کرد و از هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون خواست تا برنامه‌های خود را برای میزبانی رئیس جمهور احمدی‌نژاد و هیئت ایرانی در هتل هیلتون منهتن شرقی را لغو کند.
برگمن در سال ۱۹۳۳ در حالی که نازی‌ها در آلمان به قدرت رسیده بودند به لندن مهاجرت کرد و در انجا با حییم وایزمن (رئیس سازمان جهانی صهیونیسم و نخستین رئیس جمهور اسرائیل) که یک شیمیدان صهیونیست بود، مشغول به کار شد. برگمن یک سال بعد، در سال ۱۹۳۴ و در دوران قیومیت بریتانیا بر فلسطین به اسرائیل مهاجرت کرد. او در دوران جنگ جهانی دوم برای همکاری‌های دفاعی با فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها، اسرائیل را ترک کرد اما یک سال پس از جنگ به اسرائیل بازگشت.
ابراهیم احمد (۶ مارس ۱۹۱۴–۸ آوریل ۲۰۰۰) از نویسندگان کردزبان اهل عراق و از رهبران جنبش کردستان عراق بود. او پدر هیرو ابراهیم احمد (همسر جلال طالبانی ریس جمهور پیشین عراق) و شاناز ابراهیم احمد (همسر عبداللطیف رشید رئیس جمهور فعلی عراق) است.
آخرین مورد از استیضاح یک مقام دولتی، محاکمه پر سر و صدای بیل کلینتون رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال ۱۹۹۹ بود.
وی از مارس ۱۹۶۷ تا دسامبر ۱۹۶۷ رئیس جمهور اروگوئه بود.
وی یکی از موسسان جماعت دعوت و اصلاح ایران شمرده می‌شود و نماینده اقوام اهل سنت در حمایت از آقای حسن روحانی[پیوند مرده] (رئیس جمهور) می‌باشند.
ابومهدی که همزمان با موشک حاج قاسم در ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ در مراسمی که وزارت دفاع ایران برگزار کرد، رونمایی شد، در این مراسم حسن روحانی، رئیس جمهور وقت به صورت مجازی نیز مشارکت داشت.