رئا
معنی کلمه رئا در فرهنگستان زبان و ادب

رئا

معنی کلمه رئا در فرهنگستان زبان و ادب

{Rhea} [نجوم] دومین قمر زحل با سطحی روشن و یخ زده که پُر از دهانه های برخوردی است

معنی کلمه رئا در دانشنامه عمومی

رئا (اسطوره). رئا ( به یونانی: Ῥέα ) در اساطیر یونان یکی از تایتان ها که به عنوان مادر تمام خدایان شناخته می شود. او فرزند الهه زمین گایا و خدای آسمان ها اورانوس بود. رئا همسر کرونوس، و مادر دمتر، هادس، هستیا، هرا، پوزئیدون و زئوس است. او با کوبله یکی دیگر از الهه های مادر در روم باستان قابل قیاس است. رئا اغلب بین دو شیر یا سوار بر ارابه ای که توسط شیرها کشیده می شوند توصیف می شود.
کرونوس به دلیل ترس از دست دادن سلطنت خود برای بقای سلطنت هر کدام از بچه های خود را هنگام تولد می بلعید. اما هنگام تولد زئوس، رئا از گایا کمک خواست تا نگذارد کرونوس زئوس را نیز بخورد. رئا سنگ بزرگی را قنداق پیچ کرده و آن را به کرونوس داد. وی نیز که فکر می کرد این سنگ بزرگ زئوس است آن را بجای او خورد. رئا نیز از این فرصت استفاده کرده و زئوس را به غاری در جزیره کرت برد و بزرگ کرد.
رئا (قمر). رئا ( به انگلیسی: Rhea ) ( ˈri:ə, به یونانی Ῥέᾱ ) دومین ماه بزرگ کیوان و نهمین ماه بزرگ سامانه خورشیدی است؛ و در سال ۱۶۷۲ و توسط جووانی کاسینی کشف گردید.
معنی کلمه رئا در دانشنامه عمومی
معنی کلمه رئا در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه رئا

معنی کلمه رئا در ویکی واژه

دومین قمر زحل با سطحی روشن و یخ‏زده که پُر از دهانه‏های برخوردی است.

جملاتی از کاربرد کلمه رئا

به صوحف و زه‌بور، ته‌ورات و ئینجیل به ئایه‌ی قورئان ئاوه‌رده‌ی جوبریل
یعنی کفتاه قیام اللیل. و روی «لا تقرئان فی دار ثلث لیال فیقربها شیطان»
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید، باشگاه فوتبال اتلتیکو هوراکان، و باشگاه فوتبال رئال مورسیا اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رئال سوسیداد و باشگاه فوتبال لاس پالماس اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی وردر برمن، باشگاه فوتبال رایو وایکانو، باشگاه فوتبال ویارئال، باشگاه فوتبال اسپورتینگ خیخون و باشگاه فوتبال ایبار اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به ای‌آی‌کی، بروسیا دورتموند، ویلم دوم و رئال سوسیداد اشاره کرد.
خلجی بر این باور است که سراسر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم بر این گمان استوار است که نوشته‌های ارانی، بهترین نمونهٔ آثار مارکسیستی است؛ در حالی که کسی که جهان‌بینی فلسفی مارکسیسم را از منابع اصلی‌اش بشناسد، کتاب طباطبایی و پانوشت‌های شاگردش [مطهری] را نقدی کمابیش بی‌ربط می‌یابد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شفیلد ونزدی، باشگاه فوتبال رئال وایادولید، باشگاه فوتبال اسپورتینگ خیخون، و باشگاه فوتبال سلتاویگو اشاره کرد.
وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ای دین اللَّه بطرا و رئاء الناس، و یصدّون. این دو مصدر و فعل هر سه حال‌اند. وَ اللَّهُ بِما یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ عالم به من کل الوجوه.
کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ الآیة... کابطال الذی ینفق ماله رئاء الناس و هو المنافق یعطی، لیوم انه مؤمن. میگوید شما که مؤمنان اید صدقات خویش بمنّ و اذی باطل مکنید چنانک آن منافق که ایمان بخدای و روز رستاخیز ندارد صدقات خود بریاء مردم باطل میکند، و ریاء وی آنست که بمردم می‌نماید که وی مؤمن است بآن صدقه که میدهد، پس رب العالمین این منافق را و آن منت بر نهنده را مثل زد گفت: «فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ» ای فمثل صدقته، مثل صدقه ایشان راست مثل سنگی نرم است سخت که بر آن خاک خشک باشد و بارانی تیز بوی رسد، چنانک از آن خاک بر سنگ هیچیز بنماند و نتوانند که از آن چیزی با دست آرند، فردا در قیامت کردارهای ایشان همه باطل و نیست شود، و نتوانند که از ثواب آن نفقه ایشان چیزی با دست آرند. اینست که اللَّه گفت لا یَقْدِرُونَ عَلی‌ شَیْ‌ءٍ مِمَّا کَسَبُوا همانست که جای دیگر گفت مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْ کَرَمادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُوا عَلی‌ شَیْ‌ءٍ جای دیگر گفت وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمالُهُمْ کَسَرابٍ بِقِیعَةٍ الآیة.
۲۱۱٬۳۷۵ نفر (۲۰۷) در سیوداد رئال زندگی می‌کنند که از این میان یک چهارم در شهر کوئنکا ساکن هستند.
به ته‌ئثیر صه‌وت قاری قورئانان به صه‌دای ناقووس نه‌وای ره‌هبانان
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید، باشگاه فوتبال رئال مورسیا، باشگاه فوتبال رئال اویدو، و باشگاه فوتبال کوردوبا اشاره کرد.
به سه‌رئاویزیی به‌ره‌زای به‌رزان به له‌ره‌ی ئه‌ندام توول قه‌لوه‌زان
به نیکنامی و مه‌ظلوومیی عوثمان به شه‌هیدیی ئه‌و شاهیده‌ن قورئان
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی رئال مایورکا و باشگاه فوتبال آلباسته بالومپیه اشاره کرد.
«اقْرَأْ کِتابَکَ» قول اینجا مضمرست یعنی یقال له اقرأ کتابک، ای کتاب اعمالک گفته‌اند که هر آدمی را صحیفه کردار وی در گردن وی بسته‌اند بر مثال قلاده‌ای، چون از دنیا بیرون شود آن صحیفه در نوردند، پس در قیامت که او را زنده گردانند صحیفه از هم باز کنند و پیش دیده وی آرند و گویند: «اقْرَأْ کِتابَکَ». قتاده گفت: سیقرأ یومئذ من لم یکن قارئا فی الدّنیا، «کَفی‌ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً» ای کفی نفسک و الباء زائدة، «حَسِیباً» ای محاسبا و قیل‌ حاکما، و قیل شاهدا، و هو منصوب علی التّمییز.
و لو کان آخذ رأسه و لحیته لکان الالیق باللفظ ان یقول ارفع یدک عن لحیتی، و قیل اخذ برأسه علی وجه التأدیب و السیاسة بحکم الاخوة و الرئاسة. ثم رفع یده علی لحیته و هو الاظهر لقوله: «وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِیهِ یَجُرُّهُ إِلَیْهِ» ثمّ ذکر هارون عذره فقال: «ِّی خَشِیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرائِیلَ»
ناقه به‌رئاوه‌ر جه سه‌نگ خارا‌! ئه‌سکه‌نده‌ر جاده‌ر نه ته‌خت دارا‌!
آلفرد ویکتور اسپیناس (زاده ۲۳ مه ۱۸۴۴- درگذشته ۲۴ فوریه ۱۹۲۲) متفکر فرانسوی بود که به دلیل تأثیرگذاری بر نیچه مورد توجه واقع شده است. او شاگرد کنت و اسپنسر بود. اگرچه در ابتدا از پوزیتیویسم پیروی می‌کرد، اما بعداً تابع رئالیسم شد. او در سن فلورنتین، یون درگذشت.