رأی‌دهندگان

معنی کلمه رأی‌دهندگان در فرهنگستان زبان و ادب

رأی دهندگان
{electorate} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] شهروندانی که واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند

معنی کلمه رأی‌دهندگان در ویکی واژه

شهروندانی که واجد شرایط رأی دادن در انتخابات هستند.

جملاتی از کاربرد کلمه رأی‌دهندگان

در انتخابات مارس ۲۰۱۲، ولادیمیر پوتین برای سومین بار به دنبال ورود به کاخ ریاست جمهوری بود و گنادی زیوگانوف، رقیب اصلی پوتین در این انتخابات، به‌شمار می رفت. سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، ولادیمیر ژیرینوفسکی، ملی‌گرای افراطی، میخاییل پروخوروف، یکی از ثروتمندان روسیه و سرگئی میرونوف، سخنگوی سابق مجلس علیای روسیه از چپ میانه، بودند. فعالیت حوزه‌های رأی‌گیری در سراسر روسیه از صبح روز 4 مارس ۲۰۱۲، برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در جریان بود. مسئولان انتخابات در روسیه باور داشتند که استقبال رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به مراتب بیشتر از انتخابات پارلمانی در سال های گذشته است.
در حالی که دامنه این قضیه محدود به رأی‌گیری ترتیبی است، قضیه گیبارد کلی‌تر است، زیرا به فرآیندهای تصمیم‌گیری جمعی می‌پردازد که ممکن است ترتیبی نباشند: برای مثال، سیستم‌های رأی‌گیری که در آن رأی‌دهندگان به نامزدها نمره می‌دهند. قضیه ۱۹۷۸ گیبارد و قضیه هایلند حتی کلی‌تر هستند و این نتایج را به فرآیندهای غیر قطعی تعمیم می‌دهند، یعنی جایی که نتیجه ممکن است نه تنها به اقدامات رأی‌دهندگان بستگی داشته باشد، بلکه ممکن است شامل بخشی از شانس نیز باشد.
هدف این پروژه معرفی «راه‌حل‌هایی» است برای حل «مسایلی» که وجود ندارند. به عنوان مثال می‌توان به قوانین شناسه رأی‌دهندگان، ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان، تهاجم ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳، ممنوعیت ماری‌جوانا، محاکمه جادوگران سالم و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. هدف این طرح ایجاد آگاهی و مشارکت است تا آسیب‌هایی را کاهش دهد که این نوع سیاست‌های نادرست اجتماعی به مردم و جامعه وارد می‌کند.
در سال ۲۰۱۱ رأی‌دهندگان با طرح ابتکاری شهروندان که بیان می‌کرد سلاح‌های گرم به جای نگهداری در خانه، در انبارهای نظامی نگهداری شوند، مخالفت کردند.
رأی‌دهندگان مُرَدَّد رأی‌دهندگانی هستند که با نزدیک شدن انتخابات هنوز تصمیم قطعی در مورد نامزد مورد نظر خود نگرفته‌اند و پای‌بندی مشخصی به حزب یا کاندیدای مشخصی ندارند.
اولین انتخابات ملی تاریخ این کشور در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۶ در امارات متحدهٔ عربی برگزار شد. تعدادی از رأی‌دهندگان نیمی از اعضای مجلس ملی اتحاد را انتخاب کردند. امارات متحدهٔ عربی تا حد زیادی از بهار عربی که سایر کشورهای عربی تجربه کرده بودند دور ماند. با این حال، ۶۰ فعال اماراتی از الاصلاح به اتهام تلاش برای کودتا و تلاش برای ایجاد یک دولت اسلام‌گرا در امارات دستگیر شدند. امارات متحدهٔ عربی در نوامبر ۲۰۱۲ با توجه به اعتراضات در بحرین، تمسخر آنلاین دولت خود یا تلاش برای سازماندهی اعتراضات عمومی از طریق رسانه‌های اجتماعی را غیرقانونی اعلام کرد.
تونی بلر در انگلستان عمدتاً با استفاده از جذب رأی‌دهندگان مردد به قدرت رسید و توانست رأی‌دهندگان مردد را با کمک گروه‌های تمرکز به خود جذب کند.
وی به ولایت شورایی فقیهان در عصر غیبت کبرا معتقد بود، آن‌هم شورایی که با رأی مردم انتخاب نشود؛ زیرا اعتقاد داشت که در هر انتخاباتی رأی‌دهندگان باید در آن موضوع، تخصص داشته باشند؛ پس، رأی غیر تخصصی را حرام می‌دانست و موافق برگزاری انتخابات به صورت معمول نبود. درین خصوص می‌گفت:
رأی‌دهندگان مردد به یک حزب خاص وفادار نیستند یا ممکن است بسته به شرایط، اصول حزبی خود را زیر پا گذاشته کاندیدای دیگری را انتخاب کند.
در سال ۱۸۶۱ بوتلر توسط کنوانسیون ویرجینیا به‌عنوان نماینده در کنگره موقت کنفدراسیون برگزیده شد. در اخیر همان سال، رأی‌دهندگان شهرستان جفرسون و سایر رای‌دهندگان حوزهٔ انتخابیه دهم کنگره ویرجینیا، بوتلر را به‌عنوان یک دموکرات نماینده حوزهٔ انتخابیه دهم ویرجینیا در مجلس نمایندگان ایالات فدرال انتخاب نمودند.