رأی دادن

معنی کلمه رأی دادن در لغت نامه دهخدا

رای دادن. [ دَ ] ( مص مرکب ) اظهار عقیده و رای کردن. ( فرهنگ غفاری ). رأی دادن. رجوع به رأی دادن شود. || حکم کردن. ( ناظم الاطباء ). قضا کردن. فتوی دادن. ( ناظم الاطباء ).
رأی دادن. [ رَءْی ْ دَ ] ( مص مرکب ) نظر دادن بانتخاب کسی برای وکالت مجلس و یا سناتوری یا عضویت انجمنی. ابراز نظر درباره انتخاب شدن کسی بوکالت و یا سناتوری. در اصطلاح سیاسی و عرف انتخابات ، نوشتن نظر خود درباره انتخاب شدن کسی روی کاغذ و در صندوق خاص انتخابات انداختن. || نظر موافق دادن مجلس به دولت یا وزیری. || حکم کردن. قضا کردن. فتوی دادن. ( ناظم الاطباء ).
- رأی دادن محکمه ( قاضی ) ؛ اظهار نظر کردن دادگاه درباره اتهامی و یا شکایتی و مرافعه ای. ابرازداشتن دادگاه یا قاضی نظر و عقیده خود را در شکایتی و یا اتهامی.

معنی کلمه رأی دادن در فرهنگ فارسی

نظر دادن بانتخابات کسی برای وکالت مجلس و یا سناتوری یا عضویت انجمنی .

معنی کلمه رأی دادن در ویکی واژه

votare

جملاتی از کاربرد کلمه رأی دادن

قانون اساسی ایالات متحده آمریکا مفهوم تعهد را مشخص نکرده است. در واقع قانون اساسی و قوانین فدرال گزیننده را به هیچ چیزی ملزم نمی‌کند. همهٔ قوانین تعهد در سطح ایالتی هستند؛ دیوان عالی ایالات متحده آمریکا این قوانین ایالتی را با حکم خود در سال ۱۹۵۲ در پروندهٔ ری علیه بلر تأیید کرد. در سال ۲۰۲۰، دیوان عالی همچنین در مورد چیافالو علیه واشینگتن حکم داد که ایالت‌ها می‌توانند قوانینی را اجرا کنند که گزینندگان را ملزم به رأی دادن به نامزد برندهٔ اکثریت در آن ایالت می‌کند.
به احترام رفراندومی که در ۲۲ بهمن برگزار شد و مردمی که رأی دادند و به احترام ملتی بزرگ و وطنی به نام ایران.
اصلاحیه سیزدهم همچنین کنگره آمریکا را قادر می‌سازد قوانینی را علیه قاچاق جنسی و سایر اشکال مدرن برده‌داری تصویب کند. بعضی متمم‌های بعدی نیز در راستای تکمیل کار این بیانیه و در مورد موضوعی مشترک بودند. بیانیهٔ چهاردهم در راستای حمایت حقوق مدنی برده‌های سابق بود و متمم پانزدهم محدودیت‌های نژادی در رأی دادن را ممنوع می‌ساخت.
آن طور که ناظم‌الاسلام کرمانی در کتاب تاریخ بیداری ایرانیان نوشته‌است، پس از آن که مظفرالدین‌شاه قاجار در سال ۱۳۲۴هجری قمری فرمان مشروطیت را امضا کرد، موضوع ورود اقلیت‌های مذهبی به مجلس شورای ملی مطرح شد. البته ارامنه و کلیمیان دفاع از حقوق خود را بر عهده سید محمد طباطبایی و سید عبداللّه بهبهانی گذاشتند، اما زرتشتیان خواستار کسب یک کرسی در مجلس شدند، که با آن موافقت شد و ارباب جمشید به عنوان اولین نمایندهٔ زرتشتیان در مجلس شورای ملی برگزیده شد. البته در دوره دوم مجلس، ارباب جمشید به سبب گرفتاری‌های شغلی و بیماری، حاضر به پذیرش وکالت مجلس نشد و میرزا کیخسرو شاهرخ (که بعدها به ارباب کیخسرو شاهرخ معروف شد) را به جانشینی خود معرفی کرد و زرتشتیان نیز، به پیروی از وی، به کیخسرو شاهرخ رأی دادند.
در ۱۲ نوامبر ۲۰۰۶ میلادی، اوستیایی‌های جنوبی (که اکثراً اوستی هستند) اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی برای استقلال از گرجستان کردند. در این همه‌پرسی بیش از ۹۵٪ از جمعیت ۷۰ هزار نفری اوستیای جنوبی که واجد شرایط رأی دادن بودند، به استقلال این ناحیه رأی دادند. همچنین ادوارد کوکویتی رئیس‌جمهور اوستیای جنوبی بار دیگر به این سمت انتخاب شد.
در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۱، شهروندان در اولین انتخابات پس از انقلاب برای انتخاب ۲۱۷ عضو مجلس مؤسسان تونس رأی دادند تا مسئولیت تصویب قانون اساسی جدید را عهده‌دار شوند.
قانون‌گذاران اکلاهما در سال ۲۰۰۴ اصلاحیه‌ای را برای تعریف ازدواج سنتی در قانون اساسی ایالت تصویب کردند که ازدواج را پیوندی میان یک مرد و یک زن تعریف می‌کرد. این اصلاحیه همچنین موجب به رسمیت نشناختن ازدواج زوج‌های همجنسی که در خارج از ایالت انجام شده بودند گردید. شهروندان ایالت در همان سال در همه‌پرسی به این اصلاحیه رأی دادند. بنابراین از آن سال ازدواج همجنس‌ها در ایالت ممنوع گردید.
روز انتخابات و قبل از رأی دادن، دونالد به این موضوع فکر نمی‌کند، بنابراین خانم وایت نیز ضرورتی نمی‌بیند که دستگاه را فعال کند و دونالد با خواست خودش به دمکرات‌ها رأی می‌دهد. ظاهراً دونالد در مقابل رای‌اش به دمکرات‌ها مسوول است، علیرغم اینکه دستگاه خانم وایت آزادی انجام عملی دیگر را از وی گرفته بوده‌است.
حق شهروندان ایالات متحده برای رأی دادن نباید توسط دولت فدرال یا ایالتی بر اساس جنسیت آن‌ها نادیده یا محدود شود.
در سال ۲۰۱۳، رهبران مذهبی اسلامی از مسابقه آواز خوانی عرب آیدل انتقاد کردند و رأی دادن به آهنگ‌ها را غیراخلاقی، شیطانی، گناه و «جنایت علیه آرمان مردم ما» توصیف کردند.