ذکور

معنی کلمه ذکور در لغت نامه دهخدا

ذکور. [ ذَ ] ( ع ص ) یادگیر. باحافظه. با ذاکرة. نیکو یادگیرنده. ذکیر. نیکو به یاد دارنده. صاحب ذاکره قوی. نیکو ذاکره : ان کنت کذوباً فکن ذکوراً. و در الجماهر بیرونی این مثل را بدینگونه آورده است : اذا اردت ان تکذب فکن ذکوراً و لا تستشهد بحی حاضر، یردّه علیک و اقصد فیهاالموتی فأنه غیب علی الابد. ( الجماهر ص 105 ). || آهن پولاد و نیکو.
ذکور. [ ذُ ] ( ع اِ ) ج ِ ذَکر. مردان. نران. نرینگان. ذکورة. ذِکار. ذِکارَة. ذُکران. ذِکَرَة. مقابل اناث : اولاد ذکور، پسران :
برّ تو بر تن وضیع و شریف
مهر تو در دل اناث و ذکور.مسعودسعد.از تو نوشند از ذکور و از اناث
بی دریغی در عطاها مستغاث.مولوی.اگر ببودی مرآت درلباس ذکور
ز عفتت ننمودی جمال چهره عیان.سلمان ساوجی.|| ذکورالبقل ؛ تره که دراز و سطبر باشد. بقول درشت و تلخ. || تره که ناپخته نتوان خوردن ، مقابل احرارالبقول. || ذکور عشب ؛ درشت و غلیظ و خشنها از گیاه. تره های سخت و زفت : قیل هو [ ای عضرس ] من اجناس الخطمی و قیل هو من ذکورالبقل. ( تذکره ضریر انطاکی ). || ذکورالأسمیة؛ باران که سرما و سیل آرد. || ذکور نخل ؛ خرمابنان بی ثمر. || ذکور حق. ج ِ ذکرالحق ؛ چکها، صکها. صکوک. ذکور حقوق. || ذکورالطیب ؛ ذِکارةالطیب و ذکورةالطیب ، یعنی عطرها و خوشبویها که جامه رنگین نکنند و از این روی مردان نیز توانند آن را بکار بردن. || شعوری گوید: آهن دمشقی را گویند.

معنی کلمه ذکور در فرهنگ معین

(ذُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ ذکر، مردان ، نران .

معنی کلمه ذکور در فرهنگ عمید

=ذَکَر

معنی کلمه ذکور در فرهنگ فارسی

جمع ذکر، مرد، نر
( اسم ) جمع ذکر مردان نران نرینگان مقابل اناث : اولاد ذکور .

معنی کلمه ذکور در ویکی واژه

جِ ذکر؛ مردان، نران.

جملاتی از کاربرد کلمه ذکور

صدر جهان بدانکه تو محبوب هردلی از بهر آنکه باشی مذکور هر زبان
کشش از مطرب مذکور یابی وجود خود از آن مسرور یابی
صدق کند وضوحاً مجموعه مذکور دارای هیچ عضوی نیست.
شاید ار از اصل و فضل خویشتن یادی کنی کآن یکی مشهور بود و این دگر مذکور هست
در اول ژانویه ۱۹۱۸ جمعی از ارمنیان تهران، انجمن مذکور را بنیاد نهادند. این انجمن برای برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی و اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی برای ارمنیان می‌باشد.
اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود (به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند.
عمارت مذکور در دوره سلطنت محمدظاهرشاه بعد از سال ۱۳۱۳ (قمری) ساخته شده است.
در این درگیری‌ها طی چندماه، چندین بار نیروهای دولتی بعضی شهرهای در دست مخالفان را تصرف کرده و مجدداً از آن‌ها رانده شدند. در ۲۹ مرداد ۱۳۹۰ (۲۰ اوت ۲۰۱۱ میلادی) مخالفان توانستند همه شهرهای مذکور را در دست خود بگیرند. در ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) مخالفان به طرابلس نفوذ کردند و وارد میدان سبز شدند. مخالفان در ۱ شهریور (۲۳ اوت) توانستند با گذر از باب‌العزیزیه به محل اقامت قذافی وارد شوند. علی‌رغم اینکه گزارش‌های قبلی حضور قذافی و خانواده‌اش در باب‌العزیزیة را تأیید می‌کرد، مخالفان اثری از آن‌ها نیافتند.