ذکاوت

معنی کلمه ذکاوت در لغت نامه دهخدا

ذکاوت. [ ذَ وَ ] ( اِمص ) در تداول فارسی بمعنی ذکاء مستعمل است.

معنی کلمه ذکاوت در فرهنگ معین

(ذَ وَ ) [ ازع . ] (اِمص . ) تیزهوشی .

معنی کلمه ذکاوت در فرهنگ عمید

تیزهوشی، هوشیاری، زیرکی.

معنی کلمه ذکاوت در فرهنگ فارسی

تیزهوشی، هوشیاری، زیرکی
(اسم ) در تداول فارسی بمعنی ذکائ عربی استعمال میشود .

معنی کلمه ذکاوت در ویکی واژه

intelligenza
تیزهوشی.

جملاتی از کاربرد کلمه ذکاوت

این اطفال مبتلا دارای ذکاوت نرمال می‌باشند.
بهاءالدین السبکی: هوش او با عظمت و ذهن اون همانند دریایی هست که علوم شرعی و عقلی را در خود جای داده هست و ذکاوت اون غیرقابل توصیف هست.
در سال ۱۹۶۹، پسر ادوارد الکساندر آشفورد آغاز به ساخت عمارت خود در قطب جنوب کرد و سپس مرکز پژوهشی خود را به این عمارت منتقل کرد. او قصد داشت در این مقر در زمینهٔ پروژهٔ ورونیکا آشفورد فعالیت‌هایش را توسعه دهد. این پروژه‌ای بود که الکساندر قصد داشت تا در آن با روش‌های مهندسی ژنتیک، میزان بهرهٔ هوشی و ذکاوت انسان‌ها را افزایش دهد. دو سال بعد، آلفرد آشفورد و آلکسیا آشفورد از درون پژوهش‌های او متولد شدند.
دروس سطح را نزد میرزا محمد همدانی تکمیل نمود. درس خارج را نزد سید محمد حجت و سید حسین بروجردی به پایان برد. بروجردی چنان شیفتهٔ هوش و ذکاوت و نیروی استدلال وی در جلسات درس و مباحثه شد، که در برخی مجالس از وی یاد می‌کرد و این امر سبب شهرت او در جمع طلاب علوم دینی شد و در رده برجسته‌ترینشان شناخته گردید. وی از دوستان صمیمی ابوالفضل فصیحی خوانساری بود و با وی دوستی و مراوده دیرینه‌ای داشت.
قاسم افشار، که از خوانندگان نسل اولی موسیقی پاپ ایران است در مورد این تغییر سبک این‌گونه می‌گوید که عوض کرد سبک در هر کاری نیاز به هوشمندی و ذکاوت دارد و اینکه سبک و سیاق یک هنرمند علاوه بر مخاطب‌پسند بودن، با شخصیت آن هنرمند نیز سنخیت داشته باشد.
کلاه گروه‌بندی بر اساس ویژگی‌ها و خصوصیات افراد آن‌ها را در یکی از گروه‌ها قرار می‌دهد. افراد شجاع و نترس و وفادار به گریفندور می‌روند. افراد زیرک و کمی بداخلاق و بلند پرواز به اسلیترین می‌روند، معمولاً این افراد به جادوی سیاه علاقه‌مند هستند. افرادی با هوش و ذکاوت بالا به ریونکلا و افرادی سخت کوش، مهربان و صبور به گروه هافلپاف می‌روند.
هوش و ذکاوت بالا، بسیار آرام و مطیع.
اولین حضور او در صحنه در سن ۴ سالگی در باله ژان ژرژ بود. به عنوان یک کودک، چالاکی، هوش و ذکاوتش او را به چهره محبوب جهانی تبدیل کرد.
در سپتامبر ۲۰۱۰ وی به عنوان رئیس شورای «محافظان جوان روسیه» منصوب شد. وی در این سمت، به آموزش جوانان روسی که قرار است در آینده افسران امنیتی این کشور شوند آموزش می‌دهد. زیرکی و ذکاوت از جمله ویژگی‌های این جاسوس بوده‌است و همین ذکاوت با وجود به دام افتادن وی در آمریکا، جان او را نجات داد. مأموران سیا پس از بازداشت وی ایراد اتهام جاسوسی به او، از یافتن مدرکی دال بر انتقال اطلاعات به روسیه ناتوان بودند.