ذهنیت

معنی کلمه ذهنیت در فرهنگ معین

(ذِ یَّ ) [ ع . ذهنیة ] ۱ - (اِ. ) نوع تفکر، بینش . ۲ - (اِمص . ) ذهنی بودن . مق عینیت .

معنی کلمه ذهنیت در ویکی واژه

ذهنیة
نوع تفکر، بینش.
ذهنی بودن. مق عینیت.

جملاتی از کاربرد کلمه ذهنیت

کارهای قبلی می‌تواند بخاطر رویه‌های آزمایشی، ابزارها، اهداف و نتایج نظری قبلی که کارتحقیقاتی جدید یا پایان‌نامه جدید بر اساس آن شکل می‌گیرد یا دیگر دلایل مورد ارجاع قرار گیرند. معمولاً اینگونه استنادات چارچوب عمومی از تاثیرپذیری‌ها و ذهنیت تحقیق را تدوین می‌کنند و به ویژه تعیین فرد مناسب برای داوری همتا کمک می‌کنند.
تا قبل از ورود آمیگا، کامپیوترهای کمودور ۶۴ و «کمودور وی آی سی-۲۰» علاوه بر فروشگاه‌های کامپیوتری، در اسباب بازی فروشی‌ها و مراکز عرضه متفرقه نیز قابل خرید بودند. به همین دلیل ذهنیت اسباب بازی بودن محصولات کمودور در بین مردم جا افتاده بود. جک ترامیل (بنیانگذار کمودور) برای از بین بردن این ذهنیت در هنگام عرضه آمیگا ۱۰۰۰، اقدام به عرضه این دستگاه به‌طور انحصاری در فروشگاه‌های کامپیوتری نمود.
رقیه بابازاده طلوتی در مقاله‌ای دیدگاه ظهیرالدین مرعشی نسبت به چلاویان را همراه با کینه و یک‌جانبه می‌داند و تفاوت فاحش شخصیت اسکندر چلاوی، فرزند کیاافراسیاب، در منابع تیموری با آنچه ظهیرالدین عنوان کرده‌است، را شاهدی بر این مسئله بیان می‌کند. از جمله منابع تیموری معاصر اسکندر چلاوی حافظ ابرو، یزدی، شامی، ابن عربشاه، خوافی و معینی نطنزی هستند. برخی همچون میرخواند و سمرقندی هم نیم قرن پس از او درباره‌اش مطالبی نوشته‌اند. وی دلیل این ذهنیت منفی ظهیرالدین را مسئول شناختن چلاوی‌ها در ساقط شدن حکومت هفت‌صد سالهٔ باوندیان، ایجاد هرج و مرج و نهایتاً هجوم تیمور به طبرستان می‌داند. در حالی که منابع تیموری قدرت‌طلبی، اختلاف مذهبی و دیپلماسی نادرست مرعشیان را مقصر می‌دانند.
برخی نهادهای آموزشی تلاش می‌کنند با بررسی ریشه ترس از ریاضی و راه‌های مقابله با آن به دانشجویان کمک کنند. برای نمونه کالج مونتگومری در مریلند آمریکا بر روی ذهنیت افراد تمرکز می‌کند.
هر چند انحصار بهره‌برداری از نفت دریای شمال، دریایی که در مجاورت اسکاتلند قرار دارد کماکان در دست بریتانیا باقی‌مانده است اما اسکاتلند در طی قرن بیستم با رشد صنایع سنگین مانند کشتی‌سازی در گلاسکو قدرت گرفت. در دههٔ ۷۰ و ۸۰ میلادی حمایت دولت بریتانیا از این صنایع از بین رفت و عمده کارخانه‌های فعال در این صنایع مجبور به تعطیلی شدند اما صنعت و فرهنگ کارگری، ذهنیت سیاسی مردم را شکل داده بود.
در این حالت فرد مخالف ذهنیت تحلیل گرایی و خوش فکری است.
درگذشت او برای تمامی اطرافیان و به ویژه موسیقی شناسانی که در پی ذهنیت و شناخت او از حوزه‌های مشترک موسیقی و انسان‌شناسی بودند، بسیار ناگوار بود. بسیاری از همکاران و دوستان او دربارهٔ حیات فردی و اجتماعی مریام نوشته‌هایی را پس از درگذشت او منتشر کردند. برونو نتل دربارهٔ در گذشت او نوشت:
همزمان با پیشرفته شدن اردو، ذهنیت‌های افسران اردو نیز انکشاف یافت و ایجاد احزاب سیاسی در دهه دموکراسی، این روند را بیشتر تقویت بخشید. دیگر افسران اردو مانند سابق گوش و چشم بسته نداشتند، بلکه روشنگری روز بروز در اردو وسعت پیدا می‌کرد.
از نقاط دیدنی سنگاپور هتلی به نام مارینا بی سندز است که به شکل یک کشتی بر روی ۳ ساختمان بلند ساخته شده و استخری دارد که انتهای آن این ذهنیت را تداعی می‌کند که شناگران در حال افتادن از ساختمان هستند. پارک تفریحی یونیورسال استودیو که نمایش‌ها و وسایل بازی آن برپایه محصولات این استودیو طراحی شده، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سنگاپور است.
دودیدگاه فلسفی عینیت گرایی که شامل فیلسوف‌هایی می‌شود که معتقدند عالم واقع در جهان خارج از ذهن انسان وقواعد و کارکردهای منطقی ذهن مجزاست و دربرابر آن ذهنیت گراییست که معتقد است همه چیز در ذهن انسان معنا میابد و در جهان خارج به خودی خود معنایی وجود ندارد