ذلت

معنی کلمه ذلت در لغت نامه دهخدا

ذلت. [ ذِل ْ ل َ ] ( ع مص ) ذُل . ذُلالَة. مذلت. ذَلالَت. خوار شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). موهون گردیدن. خواری. ( نطنزی ). هوان. حقارت. مهانت. زبونی. مقابل ، عزّت. ارج ، ارجمندی : تعزّ من تشاء و تذل من تشاء. ( قرآن 26/2 ).
ذلة. [ ذِل ْ ل َ / ذُل ْ ل َ ] ( ع مص ) رجوع به ذلت شود.

معنی کلمه ذلت در فرهنگ معین

(ذِ لَ ) [ ع . ذلة ] (اِمص . ) خواری ، زبونی .

معنی کلمه ذلت در فرهنگ عمید

ذلیل شدن، خوار شدن، پست و زبون شدن، خواری، زبونی.

معنی کلمه ذلت در فرهنگ فارسی

ذلیل شدن، خوارشدن، پست وزبون شدن، خواری، زبونی
۱ - ( مصدر ) خوار شدن ذلیل فصاحت ۲ - ( اسم ) خواری مذلت پستی .

معنی کلمه ذلت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ذلّت به معنی خواری است که از آن در بابهای طهارت و امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته اند. پرداختن به اموری که موجب خواری انسان می شود مکروه و خوار کردن مؤمن حرام است و از موارد مشروعیّت تیمّم، موردی است که تحصیل آب موجب ذلّت انسان گردد.
ذلّت به معنی خواری است و از آن در بابهای طهارت و امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته اند.
احکام ذلّت
پرداختن به اموری که موجب خواری انسان می شود مکروه است. در روایتی از امام صادق علیه السّلام آمده است: «خداوند همۀ امور مؤمن را به وی واگذار کرده است، جز ذلیل کردن خود را».
خوار کردن مؤمن حرام و چنین عملی در روایات، جنگ با خدا شمرده شده است.
از موارد مشروعیّت تیمّم، موردی است که تحصیل آب موجب ذلّت انسان گردد.

[ویکی فقه] ذلّت. ذلّت به معنی خواری است که از آن در بابهای طهارت و امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته اند. پرداختن به اموری که موجب خواری انسان می شود مکروه و خوار کردن مؤمن حرام است و از موارد مشروعیّت تیمّم، موردی است که تحصیل آب موجب ذلّت انسان گردد.
ذلّت به معنی خواری است و از آن در بابهای طهارت و امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته اند. احکام ذلّت پرداختن به اموری که موجب خواری انسان می شود مکروه است. در روایتی از امام صادق علیه السّلام آمده است: «خداوند همۀ امور مؤمن را به وی واگذار کرده است، جز ذلیل کردن خود را». خوار کردن مؤمن حرام و چنین عملی در روایات، جنگ با خدا شمرده شده است. از موارد مشروعیّت تیمّم، موردی است که تحصیل آب موجب ذلّت انسان گردد.

معنی کلمه ذلت در ویکی واژه

خواری، زبونی.

جملاتی از کاربرد کلمه ذلت

وکانت علی الایام نفسی عزیزة فلما رأت عزمی علی الذل ذلت
مذلت از طمع خیزد همیشه وجودش در جهان نامنتفع باد
ملکیت پوتین شد و پا تابه ات شلوار گشت فقر و ذلت شد بدل بر احتشام و هیمنه
با سیاستهای غلط جمعی منبری و مدرس که از اداره خانه خودشان هم عاجزند، امروز ایران به نهایت ذلت و خواری در دنیا افتاده است. حتی یک دوست برای ما باقی نمانده است. من با چند روحانی شیعه پاکستانی اخیراحرف میزدم آنها از وضع ایران گریه می کردند و می گفتند در کشور ما سابق شیعه مقام و ارزشی داشت ولی حالا ما تا اسم تشیع را می آوریم، می گویند لابد مثل ایران.
قطع ز وی حاجت ملت کند چارهٔ این فقر و مذلت کند
آنانکه بود عزتشان نزد کردگار گردون فکند قرعهٔ ذلت به نامشان
به روزگار تو با این همه عزیزی فضل روا بود چو منی در مذلت و خواری؟!
هست به دست تو، چشم ابر بهاری یاری عاجز مذلت است معین را
یکشنبه ۲ مرداد گروهی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در برابر ساختمان استانداری خوزستان برای رسیدگی به خواسته‌های خود تجمع اعتراضی بر پا کردند. آنها با دادن شعار «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» خواستار اضافه‌شدن حقوق و دست‌مزد و اجراشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل بودند.
در اردیبهشت ‌۱۴۰۱، معترضان در شهرکرد تجمع کرده و شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «بختیاری می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.
درآید ملت از ذلت‌، عیان سازند بر ملت همه‌، چون نیر دولت‌، رسوم مهربانی را
مخواه ای مفلسی ذلت‌کش تسلیم دونانم زمین تا چند زیر پا نشاند آسمانم را
آن را که خردمند بود هرگز زینگونه مذلت کشید باید
شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داد که به دنبال درگیری مأموران حراست دانشگاه تهران با عده‌ای از دختران دانشجو، سایر دانشجویان در اعتراض به این اقدام، شعارهای ضد حکومتی مانند: «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.