دیکنز

معنی کلمه دیکنز در لغت نامه دهخدا

دیکنز. [ ک ِ ] ( اِخ ) ( چارلز ) داستان نویس انگلیسی ( 1812-1870 م. ) متولد در پورتسمث. از بزرگترین نویسندگان انگلیسی زبان است. در خبرنگاری دست داشت و چند مجله را اداره میکرد، به کارهای هنرپیشگی و تئاتر علاقمند بود و آثار بسیار دارد از قبیل دیوید کاپرفیلد و داستان دو شهر و آرزوهای بزرگ که بفارسی نیز ترجمه شده است. ( از دائرة المعارف فارسی ).

جملاتی از کاربرد کلمه دیکنز

این فیلم، نخستین اقتباس سینمایی، از رمانِ مشهورِ «آرزوهای بزرگ» اثرِ چارلز دیکنز است.
اتل از کودکی با احتیاج آشنا شد. هنوز یک سال و نیم از عمرش نگذشته بود که پدرش جهان را وداع گفت. پس از پدر، پرورش او و چهار خواهر دیگرش به دوش مادر افتاد. مادر نیز با تدریس ریاضیات، به‌زحمت این خانوادهٔ بزرگ را اداره می‌کرد. استعدادهای درخشان نویسندهٔ آینده، زودرس بود. او به تحصیل فلسفه، ادبیات، زبان‌شناسی و موسیقی پرداخت. در این میان، موسیقی بیش از همه نظر او را جلب می‌کرد. ابتدا به آثار ویلیام بلیک، شاعر انگلیسی، علاقه‌مند شد، سپس آثار شکسپیر و دیکنز به زندگی‌اش راه یافتند.
فیلم زن محرمانه محصول سال ۲۰۱۳ بریتانیا به کارگردانی رالف فاینس به رابطه عاشقانهٔ بین چارلز دیکنز و الن ترنان می‌پردازد.
وقتی به لندن بازگشت به درخواست چارلز دیکنز کتابی در خصوص زندگی در آمریکای جنوبی نوشت. از ۱۸۶۸ تا ۱۸۷۴ به عنوان نماینده پنرین و فالموث به پارلمان بریتانیا رفت. در ۱۸۷۵ «به منظور ارجگذاری به خدمات متمایز» موفق به دریافت کارشناسی ارشد از دانشگاه آکسفورد شد. او کتاب‌های زیادی از انتشارات موری را نوشت. آخرین اثر وی قیصرنامهٔ هند در دو جلد بود.
بیشتر معروفیت الن بخاطر داشتن رابطه پنهانی با نویسنده معروف چارلز دیکنز است.
این فیلم، نخستین اقتباس سینمایی از رمانِ مشهور «الیور توئیست» اثر چارلز دیکنز است.
این مجموعه تلویزیونی بر پایه رمان الیور توئیست اثر چارلز دیکنز ساخته شده و در ٢٢ دسامبر ۲۰٠٧ از شبکه بی بی سی وان پخش شد.
در دسامبر ۲۰۱۴، چهار نقش اصلی اول انتخاب شدند: کیم دیکنز در نقش مدیسون، (نقش اول زن). کلیف کرتیس در نقش تراویس ماناوا، (نقش اول مرد). فرانک دیلین در نقش نیک؛ و آلیسیا دبنم کری در نقش آلیشیا. در آوریل و مه ۲۰۱۵ نیز، الیزابت رودریگز و مرسدس میسون به عنوان بازیگران ثابت سریال، هر دو در نقش‌های نامعلوم معرفی شدند.
نویسندگانی مانند هانس کریستین آندرسن دانمارکی، چارلز دیکنز و خواهران برونته انگلیسی، لئو تولستوی روسی، سیمون دو بووار و ویکتور هوگو فرانسوی، آسترید لیندگرن سوئدی و اریش کستنر، فریدریش نیچه و شوپنهاور آلمانی، در بین مهم‌ترین شخصیت‌های ادبیات جهان جای دارند.
اولیور تویست رمانی اثر چارلز دیکنز است.