دیپلماسی
معنی کلمه دیپلماسی در لغت نامه دهخدا

دیپلماسی

معنی کلمه دیپلماسی در لغت نامه دهخدا

دیپلماسی. [ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) دیپلوماسی. فن و عمل رهبری مذاکرات بین ملتها بمنظور حصول سازش که مورد رضایت متقابل همگان باشد و نیز آیین و آداب و مراسم و طرق رهبری این مذاکرات. تا قرن هفدهم میلادی روابط بین المللی عموماً با مکاتبه مستقیم بین سران ممالک یا اعزام ایلچی ها و سفیرانی که برای مقصود خاصی اعزام میشدند صورت میگرفت این روش نتائج مطلوب را نداشت و بتدریج احتیاج به ارتباط دائمی احساس شد. «ونیز» نخستین دولتی بود که در اواخر قرون وسطی نمایندگان مقیم به ممالک خارجه اعزام کرد در اواخر قرن هفدهم میلادی داشتن سفارتخانه دائمی در اروپا معمول شده بود و بسبب آشفتگی هائی که در امر عناوین و حق تقدم و مراتب مأمورین سیاسی روی داد گنگره وین ( 1815 م. ) مأمورین دیپلوماتی را طبقه بندی کرد. در این طبقه بندی بعدها تجدید نظر بعمل آمد و مورد قبول همه دولتهای بزرگ قرار گرفت. چهار مرتبه نمایندگان دیپلوماتی بترتیب نزولی عبارتند از: سفیر کبیر، وزیر مختار و فرستاده فوق العاده ، وزیر، و کاردار. این مأمورین در کشوری که بدانجا فرستاده میشوند دارای مصونیتها و معافیتهای دیپلوماتی هستند ( از قبیل معافیت از پرداخت مالیات و توقیف و محاکمه و غیره ) و مسکن آنها از حقوق برون مرزی ( حقوقی که کشوری به اتباع کشور دیگر که در خاک آن سکنی دارند و آنها را از حاکمیت محاکم محلی معاف مینماید ) بهره مند است بعدها این مزایا و معافیتها شامل همه کارمندان سفارتها نیز شد که اکنون از مأمورین دیپلوماتی محسوب میگردند. ( مانند، مستشار رایزن ، دبیر، وابسته و غیره ). یکی از وظایف دیپلوماتها این است که در حدود موازین بین المللی و بدون توسل به جاسوسی ناظر وقایع سیاسی و اقتصادی و نظامی کشوری که در آن مأموریت دارند باشند و اطلاعات دقیقی را که بدست می آورند برای دولت متبوع خود بفرستند. بطور کلی دیپلوماتها مسؤول وزیر خارجه کشور خود می باشند و سرو کار آنها با وزارت خارجه کشوری است که در آن مأموریت دارند و کارهای خود را بوسیله تذکاریه های کتبی و شفاهی و یادداشتهای رسمی انجام میدهند. زبان دیپلوماتی اصطلاحات و مدارج بخصوصی دارد تا ایام اخیر زبان رایج دیپلوماسی زبان فرانسه بود. در بعضی کشورها بین مشاغل دیپلوماتی و کنسولی تفاوتی موجود است ولی در بیشتر کشورها این تفاوت از بین رفته است. ( از دائرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه دیپلماسی در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِمر. ) علم سیاست .

معنی کلمه دیپلماسی در فرهنگ عمید

شیوه ها و فنون سیاسی برای ارتباط با کشورهای دیگر.

معنی کلمه دیپلماسی در فرهنگ فارسی

سیاست، علم سیاست، کارسیاست، فن ارتباطباکشورها
( اسم ) مجموعه قواعدی که از روابط بین دول بحث کند سیاست علم سیاست .

معنی کلمه دیپلماسی در فرهنگستان زبان و ادب

{diplomacy} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فن مدیریت و هدایت روابط خارجی به دست نمایندگان رسمی یک کشور برای حفظ و تأمین منافع ملی

معنی کلمه دیپلماسی در دانشنامه عمومی

دیپلماسی (فیلم ۱۹۱۶). دیپلماسی ( انگلیسی: Diplomacy ) یک فیلم به کارگردانی سیدنی الکات است که در سال ۱۹۱۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ماری دورو اشاره کرد. داستان این فیلم از تئاتری به همین نام از ویکتورین ساردو گرفته شده است. «دیپلماسی» اکنون یک فیلم گمشده به شمار می رود و فقط بخشی از آن در کتابخانه کنگره آمریکا وجود دارد.
دیپلماسی (فیلم ۲۰۱۴). «دیپلماسی» ( فرانسوی: Diplomatie ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی فولکر اشلوندورف است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آندری دوسولیه و روبرت اشتادلوبر اشاره کرد.

معنی کلمه دیپلماسی در دانشنامه آزاد فارسی

دیپلماسی (diplomacy)
فرآیندی که از طریق آن دولت ها می کوشند اختلافات میان خود را به شیوه های مسالمت جویانه ای چون مذاکره و یا داوری حل وفصل کنند.

معنی کلمه دیپلماسی در ویکی واژه

(سیاسی): مجموعه‌ای از قواعد و شیوه‌های مربوط به روابط دولت‌ها؛ علم سیاست.

جملاتی از کاربرد کلمه دیپلماسی

او همچنین رئیس گروه دوستی ایران باکشورهای آلمان،اتریش، برزیل، بولیوی و پاناما را بر عهده دارد که در این راستا با استفاده از ظرفیت های دیپلماسی پارلمانی سعی در حفظ منافع کشور داشته است. شاید بتوان گفت بیشترین ارتباط را در این راستا با برزیلی‌ها داشته است، تا جایی که یکی ازبهترین دوستان خود را سفیر سابق برزیل در تهران (معاون کنونی وزارت خارجه برزیل در دولت لولا) می‌داند.
اکبر به‌واسطهٔ سلطهٔ نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مغول، به‌تدریج امپراتوری گورکانی را گسترش داد که بخش عمده‌ای از شبه‌قارهٔ هند را در بر می‌گرفت. او به‌منظور متحد کردن دولت پهناور مغول، یک ساختار حکومتی متمرکز ایجاد کرد و سیاست آشتی فرمانروایان مفتوح را از طریق ازدواج و دیپلماسی به کار برد. او برای حفظ صلح و نظم در یک امپراتوری که از نظر مذهبی و فرهنگی گوناگون بود، سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که باعث حمایت شهروندان غیرمسلمانش شد؛ این سیاست‌ها شامل لغو مالیات فرقه‌ای و انتصاب غیرمسلمانان در منصب‌های عالی مدنی و نظامی می‌شد.
انسان‌ها نیازهایشان را از منابع کانی‌ها و محصول‌هایی که از زیست‌کره به‌دست می‌آید، تأمین می‌کنند. نزدیک به ۲۰۰ کشور مستقل در جهان وجود دارد که انسان‌ها در این کشورها پخش شده‌اند و از راه دیپلماسی، سفر، تجارت و فعالیت‌های نظامی با هم در اندر کنش قرار می‌گیرند. فرهنگ و دانش انسان‌ها با گذر زمان بسیار پیشرفت و تغییر کرده‌است. انسان‌ها زمانی به نظریه صاف بودن زمین و بعد نظریهٔ مرکز بودن زمین در جهان معتقد بودند. از دیدگاه‌های امروزی به زمین، می‌توان به دیدگاه فرضیهٔ گایا اشاره کرد.
نام فروغ فرخزاد، شاعر معاصر ایرانی، در کتاب «شعر شاعران ایران و جهان» که در یک همایش دولتی در ایران منتشر شده‌است، وجود ندارد. دبیر همایش «دیپلماسی دولتی» را علت گنجانده نشدن نام فروغ فرخزاد در این کتاب ذکر کرده‌است. بی‌بی‌سی فارسی
وی در پاسخ به خبرنگاران در مورد سیاست خارجی خود گفت: «ایجاد روابط با هر کشوری به جز اسرائیل». رئیسی پیرامون برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجه، محورهای اساسی را شامل سه مورد می‌داند: «امنیت از موضع اقتدار»، «صلح از موضع قدرت»، و «مذاکره و دیپلماسی از موضع عزت و منفعت». وی پیرامون نحوه اجرا و پیشبرد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آن را تحمیل شدنی برنمی‌شمرد، و اشاره می‌نماید: «اجازه نمی‌دهیم برجام به ابزار زیاده خواهی و باج‌گیری از ملت ایران تبدیل شود».
در سال ۱۹۰۳ فعالیت‌های دیپلماسیش را آغاز کرد، و در سیام و برلین در کانادا به فعالیت پرداخت. وی در سال ۱۹۲۲ دبیر کل حکومت تونس شد. وی کمیسر عالی فرانسه در شام (سوریه و لبنان) از اوت ۱۹۲۶ تا ژوئیه سال ۱۹۳۳ عهده دار شد، دفترش نیز در بیروت قرار داشت.
میلر کار خود را در مقطع کارشناسی در دانشگاه تولین آغاز کرد و یک ترم را در دانشگاه وارویک در یک برنامه تبادل دانشجوی افتخاری تاریخ گذراند و نهایتاً از دانشگاه میشیگان با مدرک لیسانس در سال ۱۹۷۱ فارغ‌التحصیل شد. میلر با ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در تاریخ جنگ داخلی آمریکا، رشته خود را به دیپلماسی خاورمیانه و آمریکا تغییر داد و از ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ در اورشلیم به تحصیل عربی و عبری پرداخت. دکترای خود را به پایان رساند. در سال ۱۹۷۷ پایان‌نامه او، جستجوی امنیت: نفت عربستان سعودی و سیاست خارجی آمریکا، ۱۹۳۹–۱۹۴۹ توسط انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی در سال ۱۹۸۰ و در جلد رقعی در سال ۱۹۹۱ منتشر شد.
به‌طور کلی این واژه به مفهوم تسلّط و برتری است که عبارت است از چیره‌دستی و نفوذ بیشتر در امور دیپلماسی و روابط دیپلماتیک بین دولت‌ها. برخی از پژوهشگران در حیطهٔ نفوذ نظامی نیز این واژه را به کار برده‌اند، مانند نفوذ نظامی ایالات متحده در جهان در سده بیست و یکم.
به گفته تاکر و هندریکسون (۱۹۹۲)، جفرسون بر این باور بود که آمریکا "حامل دیپلماسی جدیدی است که بر پایه اعتماد مردمی آزاد و با فضیلت بنا شده‌است، که اهدافی مبتنی بر حقوق طبیعی و جهانی انسان را با ابزارهای فراری تضمین می‌کند. جنگ و مفاسد آن». جفرسون به دنبال فاصله‌ای رادیکال از تأکید سنتی اروپا بر «عقل دولت» بود که می‌توانست هر اقدامی را توجیه کند، و اولویت معمول سیاست خارجی و نیازهای خاندان حاکم بر مردم را توجیه می‌کرد.
اوباما دربارهٔ جنگ عراق گفت: «با آنکه معتقدم نهایتاً مردم عراق بدون ستم صدام حسین وضع بهتری دارند، در عین حال، بر این باور هستم که رویدادهای عراق به آمریکا یادآور شد که فائق آمدن بر مشکلات، توسل به دیپلماسی و اجماع جهانی را ضروری می‌کند.» او همچنین نسبت به «خروج نیروهای جنگی از شهرهای عراق تا ماه ژوئیه و خروج همه نیروهایمان از آن کشور تا سال ۲۰۱۲» متعهد شد.