دیپلماتیک

معنی کلمه دیپلماتیک در لغت نامه دهخدا

دیپلماتیک. [ ل ُ ] ( فرانسوی ، ص نسبی ) دیپلوماتیک. مربوط به دیپلمات. متعلق به کارهای سیاسی.
- هیأت دیپلماتیک ؛ نمایندگان سیاسی مقیم پایتخت کشوری. مجموعه مأموران و نمایندگان کشورهای خارجه در پایتخت یک کشور.

معنی کلمه دیپلماتیک در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (ص مر. ) مربوط به دیپلمات .

معنی کلمه دیپلماتیک در فرهنگ عمید

مربوط به امور سیاسی، سیاسی.

معنی کلمه دیپلماتیک در فرهنگ فارسی

سیاسی، مربوطبه سیاست وامورسیاسی، زیرک

معنی کلمه دیپلماتیک در ویکی واژه

(سیاسی): مربوط به دیپلماسی و دیپلمات؛ سیاسی.

جملاتی از کاربرد کلمه دیپلماتیک

روز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ دادگاه کیفری آنتورپ، با رد مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، وی را به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق ایران در شهر ویلپنت فرانسه در ژوئن سال ۲۰۱۸ به بیست سال زندان محکوم کرد. دیگر متهمان این پرونده یعنی نسیمه نعامی به ۱۸ سال، امیر سعدونی به ۱۵ سال و مهرداد عارفانی به ۱۷ سال زندان محکوم شدند. قاضی با درخواست دادستان مبنی بر سلب تابعیت بلژیکی افراد موافقت کرد.
هر دو کشور در سال ۱۹۹۶ با هم روابط دیپلماتیک برقرار نمودند. ارمنستان یک سفارت‌خانه در وین دارد و نمایندگی کشور اتریش در ارمنستان از طریق سفارت اتریش در مسکو روسیه عمل می‌کند.
مکاتبات میان وایْتْ‌هال و نمایندگانِ دیپلماتیکِ بریتانیا در استانبول و سَن پِتِرْزْبورْگ در طول سال‌های ۱۷۴۷–۱۷۲۹ م، اگرچه بیشتر مربوط به عثمانی و روسیه و سیاستِ دولتِ بریتانیا در این زمینه بود، بااین‌حال شاملِ منابعِ زیادی دربارهٔ نادرشاه است.
کتابِ تاریخ ایران از آغاز تا قرن حاضر نوشته لوئی آندرِه دُ لَ مَمی اثری است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای، منظم و بادقت آماده شده‌است. اگرچه نویسنده هرگز از استانبول به ایران نزدیک‌تر نبود، اما از طریق دوستانی که در آنجا پیدا کرده بود و نیز مقاماتِ دیپلماتیک و کنسولیِ فرانسه، با حجمِ زیادی اطلاعاتِ دربارهٔ ایران آشنا شد. بخشِ عمده‌ای از کتابش مربوط به حملهٔ افغان‌ها و دیگر حوادثِ پیش از ظهورِ نادر است. روایتِ واقعیِ نویسنده با سال ۱۷۳۰ م به پایان می‌رسد.
بن حلی دارای مدال ارتش آزادیبخش ملی الجزایر و تعدادی نشان تقدیر بخاطر فعالیت‌هایش در زمینه اقدام عربی از جمله نشان دیپلماتیک از سازمان آفریقا-آسیا است.