دیپلمات

دیپلمات

معنی کلمه دیپلمات در لغت نامه دهخدا

دیپلمات. [ ل ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) دیپلومات. کسی که شغل او دیپلوماسی باشد یا در این فن مهارت داشته باشد. آنکه از امور سیاسی مطلع است. سیاستمدار. سائس. رجوع به دیپلماسی شود.

معنی کلمه دیپلمات در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِمر. ) سیاستمدار.

معنی کلمه دیپلمات در فرهنگ عمید

کسی که عهده دار شغلی در زمینۀ رابطۀ سیاسی با کشورهای دیگر است.

معنی کلمه دیپلمات در فرهنگ فارسی

سیاستمدار، شخص بصیروداناوکار آزموده درسیاست
( صفت اسم ) آنکه از امور سیاسی مطاع است سیاستمدار سائس .

معنی کلمه دیپلمات در فرهنگستان زبان و ادب

{diplomat, diplomatic agent} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] نماینده ای رسمی که در زمینۀ روابط خارجی برای حفظ و تأمین منافع ملی یک کشور فعالیت دارد

معنی کلمه دیپلمات در دانشنامه عمومی

دیپلمات (مجله). دیپلمات ( به انگلیسی: The Diplomat ) یک مجله خبری الکترونیکی است که سیاست، جامعه و فرهنگ را در منطقه آسیا - اقیانوسیه پوشش می دهد و مقر فعلی آن در واشینگتن، دی. سی. است.
دیپلمات در اصل در سال ۲۰۰۱ در استرالیا تأسیس شد، اما به دلایل مالی در سال ۲۰۰۹ به یک نشریه الکترونیکی تبدیل گردید و به ژاپن و سپس به واشینگتن، دی. سی. نقل مکان کرد.
دیپلمات درحال حاضر متعلق به شرکت MHT است.
دیپلمات در اصل یک مجله چاپی دوماهه استرالیایی بود که توسط مین بوی جونز، دیوید لولین اسمیت و سانگ لی در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. اولین نسخه دیپلمات در آوریل ۲۰۰۲ با سردبیری بوی جونز و ناشر مؤسس آن لولین اسمیت منتشر شد.
در دسامبر ۲۰۱۰، گردآورنده اخبار آنلاین ریل کلیرپالیتیکس از دیپلمات به عنوان یکی از پنج سایت خبری برتر جهان در سال ۲۰۱۰ نام برد. در سال ۲۰۱۱، ریل کلیرپالیتیکس مجدداً دیپلمات را به عنوان یکی از پنج سایت خبری برتر جهان فهرست کرد.

معنی کلمه دیپلمات در ویکی واژه

(سیاسی): آنکه شغلی در زمینه رابطه سیاسی با کشورهای دیگر دارد؛ سیاستمدار.

جملاتی از کاربرد کلمه دیپلمات

در پی این حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی و قتل سفیر آمریکا در لیبی و چند دیپلمات دیگر باراک اوباما این اقدامات را محکوم کرد در عین حال حکومت جدید لیبی این رخداد را منسوب به وابستگان معمر قذافی دانست.
آرنولد یکی از اعضای خاندان‌های پرنفوذ بود که روابط بسیار خوبی با خاندان سلطنتی آراگون داشتند. او در سال ۱۱۶۳، به فرقه شوالیه‌های معبد پیوست و ه سال بعد به‌عنوان پیشوا و رهبر فرقه در اسپانیا و پرووانس برگزیده شد. آرنولد بارها از سوی پادشاهان ایبری برای ماموریت‌های دیپلماتیک اعزام شد و سرانجام در سال ۱۱۸۰، به‌عنوان پیشوای اصلی این فرقه انتخاب گردید. ظاهراً به‌نظر نمی‌رسد که او در شرق از حمایت گروه‌ها و هیئت‌های نظامی برخوردار بوده؛ اگرچه که بارها در منازعات نقش میانجی برعهده داشت. در سال ۱۱۸۴، او به همراه رهبر فرقه شوالیه‌های هوسپیتالر، راجر لمولین و اسقف اراکلیوس اورشلیمی به غرب اعزام شد اما در ۳۱ اکتبر در ورنا و پیش از رسیدن به مقصد درگذشت.
آنتونی جان بلینکن در ۱۹۶۲ در نیویورک در خانواده‌ای یهودی زاده شد. پدر او دونالد بلینکن، دیپلمات سرشناس بود که به ریشه‌های عمیق اروپایی خود می‌بالید. دونالد بلینکن در دهه ۱۹۹۰ (میلادی) به مدت سه سال به عنوان سفیر ایالات متحده در مجارستان خدمت کرد. الن بلینکن برادر دونالد و عموی آنتونی نیز در همان دهه برای چهار سال به عنوان سفیر ایالات متحده در بلژیک کار کرد.
هراچیا هایکی آقاجانیان (Հրաչյա Հայկի Աղաջանյան؛ زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۷۹) یک دیپلمات اهل ارمنستان است وی از سال ۲۰۱۱ سفیر جمهوری ارمنستان در کشورهای شبه‌جزیره اسکاندیناوی می‌باشد.
بنابر فرمان‌های الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، مورخ ۲۳ ماه مه سال ۲۰۱۴، آنار کریموف با اخذ درجه دیپلماتیک فرستاده فوق‌العاده و تام‌اختیار، به منزله نماینده دائم جمهوری آذربایجان در یونسکو منصوب گردید.
سپس او به عنوان نمایندهٔ آمریکا در سازمان ملل در نیویورک به خدمت پرداخت. او پس‌تر به عنوان سرکنسول در شهر کیپ‌تاون آفریقایی جنوبی، گماشته شد که نزولی برای یک دیپلمات که به خدمت در خاور میانه پرداخته به شمار می‌رفت. او تا بازنشستگی در سال ۲۰۰۲ در این جایگاه باقی‌ماند.