دیپلم

معنی کلمه دیپلم در لغت نامه دهخدا

دیپلم. [ ل ُ] ( فرانسوی ، اِ ) دیپلوم و آن در اصل ابلاغی بود بر دو لوحه مومی یا بر ورقه ای که آن را لوله میکردند. امپراطوران روم به چاپارهادیپلومهایی میدادند که بر طبق آن مزایائی ( از قبیل استفاده از اسب ) به آنان تعلق میگرفت. به همین جهت این لفظ در زبانهای اروپائی اطلاق میشود به نوشته ای که دارای مهر و امضای مقامات مجاز است و در حق کسی که دیپلم بنام اوست مزایایی برقرار میکند. در ایران بالاخص به تصدیق نامه اتمام تحصیلات خاصه تحصیلات متوسطه گفته میشد که امروز بجای آن در مورد تحصیلات ابتدائی ومتوسطه گواهینامه و در مورد تحصیلات عالیه دانشنامه میگویند. ( از دائرة المعارف فارسی ). گواهینامه. شهادتنامه. اجازه. تصدیق نامه. تصدیق. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دیپلم در فرهنگ معین

(لُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - گواهی نامه (تحصیلی ). ۲ - پروانه .

معنی کلمه دیپلم در فرهنگ عمید

۱. گواهی نامۀ پایان تحصیلات دورۀ متوسطه.
۲. گواهی نامۀ پایان تحصیلات عالی (لیسانس یا دکتری )
۳. گواهی نامۀ پایان یک دورۀ آموزشی.
۴. (صفت ) ویژگی کسی که دارای این گواهی نامه است.

معنی کلمه دیپلم در فرهنگ فارسی

گواهی نامه، پروانه
( اسم ) ۱ - گواهی نامه ( تحصیلی ) . ۲ - پروانه .

معنی کلمه دیپلم در ویکی واژه

گواهی‌نامه رسمی پایان تحصیلات متوسطه (دبیرستانی).
گواهی‌نامه پایان تحصیلات عالی (لیسانس یا دکترا)
گواهی‌نامه یک دوره آموزشی.

جملاتی از کاربرد کلمه دیپلم

۵- کسانی که نمره‌شان بین ۵۰٪ تا ۶۵٪ میانگین سه نفر اول باشد، دیپلم افتخار دریافت می‌کنند.
دبیر اعظم آن رند سیاسی به افسون های نرم دیپلماسی
آنکه دائم، کار یاسی می کند وز طریق دیپلماسی می کند
آرمان ناواساردیان (ارمنی: Արման Նավասարդյան زاده ۶ آوریل ۱۹۳۹ در ایروان - درگذشته ۱۱ آوریل ۲۰۱۱ در ایروان) سیاستمدار و دیپلمات اهل ارمنستان که سمت معاونت نخست‌وزیری جمهوری ارمنستان را برعهده داشت وی همچنین از تاریخ ۱۹۹۳ تا تاریخ ۱۹۹۵ سفیر تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان در اتریش بود
احساسات ضد آمریکایی در برنامه‌های تلویزیونی کانادا در یک کابل دیپلماتیک آمریکایی فاش شده از سال ۲۰۰۸ برجسته شد. در حالی که در کابل اشاره شده‌است که احساسات ضد آمریکایی در برنامه‌های کانادایی «بحران دیپلماتیک عمومی» نیست، اما «به عنوان نشانه ای از کلیشه‌های منفی موذی منفی رایج که ما به‌طور فزاینده ای در کانادا با آن روبرو هستیم» قابل توجه است.
آربی اوانسیان از کودکی شیفتهٔ کارگردانی تئاتر و سینما بود. در آغاز جوانی در روزنامه آلیک نقد و تحلیل می‌نوشت. او در اکتبر ۲۰۰۱ در ایروان در مصاحبه‌ای با «فصلنامه هاندس» در تهران گفت: «من در سن ۱۲ سالگی تصمیم گرفتم تحصیلات خود را در رشته سینما ادامه دهم … .» اوانسیان ابتدا در سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱) در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ادبیات تهران تحصیل نمود. و سپس در فاصله سال‌های ۱۳۴۲ الی ۱۳۴۶ (۶۶–۱۹۶۳) به تحصیل در رشتهٔ کارگردانی در مدرسه عالی فن فیلم لندن پرداخت. وی در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۵) موفق به دریافت دیپلم کارگردانی فیلم و در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۶) دیپلم تخصصی انیمیشن از آموزشگاه فیلم لندن شد.
فلان یک دیپلم اصلاح دارد ز سر تا پای او اصلاح بارد
از قوام و بستگانش دیپلم باید گرفت در خیانت داد هر کس امتحانِ فتنه را
وی صاحب دیپلم افتخار اتحادیه جهانی المپین‌ها و بازوبد پهلوانی است.