دینام
معنی کلمه دینام در لغت نامه دهخدا

دینام

معنی کلمه دینام در لغت نامه دهخدا

دینام. ( فرانسوی ، اِ ) رجوع به دینامو شود.

معنی کلمه دینام در فرهنگ معین

[ فر . ] (اِ. ) دستگاهی که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس .

معنی کلمه دینام در فرهنگ فارسی

( اسم ) دستگاهی است که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس ( مانند دینام اتومبیل ) . ساختمان آن عبارت است از استوانهای بنام پوسته دینام که در داخل آن دو آهن ربا سوار شده و دور آنهارا سیم پیچی کردهاند . مقدار آهن ربایی آنها بر حسب مقدار جریانی که از سیم عبور میکند کم و زیاد میشود . در داخل پوسته محور سیم پیچی شدهای بنام آرمیچر قرار دادهاند . موقعی که موتور بکار میافتد آرمیچر به گردش در آمده در داخل سیم پیچهای آن جریان برقی ایجاد شده توسط زغالهایی که روی سر آرمیچر بنام کلکتور قرار داده اند جهت شارژ کردن باطری در اتومبیل بکار میرود قسمتی از جریان برقی که دینام تولید میکند بمصرف موتور میرسد و مازاد آن پس از عبور آمپر وارد باتری میگردد.

معنی کلمه دینام در فرهنگستان زبان و ادب

{dynamo} [فیزیک] مولدی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی، غالباً به صورت جریان مستقیم، تبدیل کند

معنی کلمه دینام در دانشنامه عمومی

دینام ( به فرانسوی: Dynamo ) در واقع یک مولد الکتریکی است که با استفاده از کموتاتور ایجاد جریان مستقیم می کند. دینام ها جز نخستین ابزاری بودند که نیروی الکتریکی کارخانه ها را تأمین می کردند. ساختار و اساس دینام در ابزارهای که بعداً ساخته شده ای چون موتور الکتریکی، کنورتیسور دوار برقی و مولد هم زمان استفاده شد.
امروزه دینام هایی با ساختار کوچک به دلیل ارزان بودن، قابل اعتماد بودن و بهره وری بیشتر نسبت مقیاس های بزرگتر آن برتری دارند.
لغت دینام اصالتاً نام دیگر مولد برق می باشد. یک مولد کوچک برق در یک دوچرخه دیده می شود. دینام مهم است

معنی کلمه دینام در دانشنامه آزاد فارسی

دینام (magneto)
مولدسادۀ برق، غالباً برای تأمین برق سیستم جرقه زنی موتورسیکلت ها. این مولد در اتومبیل های اولیه نیز به کار می رفت. دینام متشکل از آهنربای چرخانی است که جریانی الکتریکی را در سیم پیچی ایجاد، و برق لازم برای جرقه زدن شمع را تأمین می کند. دینام های کنونی براساس اصولی کار می کنند که مایکل فارادی، فیزیک دان انگلیسی در ۱۸۳۰ توصیف کرد.

معنی کلمه دینام در ویکی واژه

dinamo
دستگاهی که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل کند و بالعکس.

جملاتی از کاربرد کلمه دینام

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال ایسترا ۱۹۶۱ و باشگاه فوتبال دینامو زاگرب اشاره کرد.
یکی از مهم‌ترین کاربردهای روش مونت‌کارلو در زمینه‌های فیزیک محاسباتی، شیمی‌فیزیک و کرومودینامیک کوانتومی جهت انجام محاسبات پیچیده مربوط به ساخت پوشش گرمایی مورد استفاده بر روی یک فضاپیما یا موشک بالستیک می‌باشد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به هیوستون دینامو و اف‌سی دالاس اشاره کرد.
او همین‌طور سابقه مربی‌گری در تیم‌های اینتر زاپرشیچ، اوسیک، زیر ۲۱ سال لیبی، لوکوموتیو زاگرب، دینامو زاگرب، ماریبور، اسلاون بلوپو، تیم ملی فوتبال کرواسی و پیرامیدز را در کارنامه دارد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شاختار دونتسک و باشگاه فوتبال دینامو کی‌یف اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دینامو تفلیس اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال آسکولی و باشگاه فوتبال دینامو زاگرب اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال شینیک یاروسلاول، باشگاه فوتبال آرسنال کی‌یف، باشگاه فوتبال ججو یونایتد، باشگاه فوتبال چورنومورتس اودسا، باشگاه فوتبال دینامو کی‌یف، و باشگاه فوتبال الیستا اشاره کرد.
اصطکاک دینامیکی به ویژه در شکل‌گیری منظومه‌های سیاره ای و برهم کنش بین کهکشان‌ها اهمیت دارد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دنیپرو، باشگاه فوتبال آرسنال کی‌یف، باشگاه فوتبال متالیست خارکوف، باشگاه فوتبال تاوریا سیمفروپول، باشگاه فوتبال دینامو کی‌یف، و باشگاه فوتبال فورسکلا پولتاوا اشاره کرد.