دیدگاه

معنی کلمه دیدگاه در لغت نامه دهخدا

دیدگاه. [ دی دَ / دْ ] ( اِ مرکب ) دیدگه. دیده گاه.دیده. محل دیده بانی. جای نشست دیده بان. ( فرهنگ جهانگیری ). جای پاسبانی دیدبان. محل دیدبان :
یکی دیدبان آمد از دیدگاه
سخن گفت با او ز ایران سپاه.فردوسی.سر شاه ترکان از آن دیدگاه
بینداخت باید به پیش سپاه.فردوسی.بزاری خروش آمد از دیدگاه
که شد کار گردان ایران تباه.فردوسی.خروشی بلند آمد از دیدگاه
بسهراب بنمود کآمد سپاه.فردوسی.خروشان و جوشان بدان دیدگاه
که تا گرد بیژن برآمد ز راه.فردوسی.بر آن موضع دیدگاهها ساختند که پیوسته دیدبان مسلمان آن طرف نگاه میدارد. ( راحةالصدور راوندی ).
|| چشم. ( یادداشت مؤلف ) :
آن پری و دیو می بیند شبیه
نیست اندر دیدگاه هر دو پیه.مولوی.|| منظره. چشم انداز.

معنی کلمه دیدگاه در فرهنگ معین

(اِمر. ) ۱ - جای پاسبانی دیدبان . ۲ - منظره ، چشم انداز.

معنی کلمه دیدگاه در فرهنگ عمید

۱. جای نشستن یا ایستادن دیدبان، جای بلند که از بالای آن دیدبانی کنند.
۲. چشم انداز، منظره.

معنی کلمه دیدگاه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - جای پاسبانی دیدبان . ۲ - منظره چشم انداز .

معنی کلمه دیدگاه در فرهنگستان زبان و ادب

{point of view, POV , standpoint} [سینما و تلویزیون] دیدگاهی که از رهگذر آن رویداد ارائه می شود

معنی کلمه دیدگاه در ویکی واژه

جای پاسبانی دیدبان.
منظره، چشم انداز.

جملاتی از کاربرد کلمه دیدگاه

غزالی در یکی از رسائل خویش گوید: برآن کس که خواهد تفسیر قرآن کند، شایسته است که از هفت دیدگاه بدان بنگرد:
حکیمانی که دیدگاههایشان در جهان چون قانون بوده و غالب دانش ها بدست ایشان نشر یافته و خود ستون های حکمت به شمار آیند، یازده تن اند:
در دیدگاه کارشناسان سینما نیز بازیگر نقش جورجیانا (نامزد دریافت جایزه اسکار) بهترین بازی اش را در این فیلم ارائه نکرده‌است.
چهارم - از دیدگاه انتظام واژه های مفرد و عبارات و حالات آنها آن گونه که در علم معانی مورد بحث است.
منع پرواز خیالت درکف تدبیر نیست ناکجا جوهر نهد بر دیدگاه آیینه را
گمانشان که آن آتش از دیدگاه ز بهر نشانی فروزد سپاه
خروشی بلند آمد از دیدگاه به سهراب گفتند کامد سپاه
آفاق را جیحون کنم، چو شد پر خون کنم ربع و دمن گلگون کنم، از دیدگاه تر پدر
سواری همی بینم از دیدگاه کلاهی به سر بر نهاده سیاه
مشهورترین طرفدار این دیدگاه، نیکولا مالبرانش فیلسوف دکارتی است. از نظر وی تنها راه شناسایی جهان، مشاهدهٔ آن در خدا است. عقل بشر قادر به چنین مشاهده‌ای است و بنابراین اشراق الهی، به‌جای عقل، فعالیت شناسایی را بر عهده می‌گیرد.
سوم - از دیدگاه نحو.
دوم - از دیدگاه استعارات و کنایات.