دگل

معنی کلمه دگل در لغت نامه دهخدا

دگل. [ دَ گ َ ] ( ص ، اِ ) دکل. امردی که نامترش و ناهموار شده دست و پای گنده و بزرگ داشته باشد. ( برهان ). امرد زمخت با دست و پای گنده و بزرگ. کسی که دست و پایش بزرگ و گنده باشد. ( ناظم الاطباء ). امرد نتراشیده نخراشیده. ( لغت محلی شوشتر، نسخه خطی ). || مرد زمخت و گنده و ستبر. ( فرهنگ فارسی معین ). || جوان خودخواه و ناهموار و سرکش و خودسر و متلون. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به دکل شود.
دگل. [ دَ گ َ ] ( ص ، اِ ) دغل. ( غیاث ) ( آنندراج ). ناراست. ( از برهان ). نادرست. حیله گر. ( فرهنگ فارسی معین ). || زر قلب و ناسره. ( برهان ) ( لغت محلی شوشتر، نسخه ٔخطی ). || ( اِ ) مکر و حیله. ( برهان ). تباهی و فساد. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به دغل شود.
دگل. [ دَ گ َ ] ( اِ ) دقل. دیرک کشتی. ( ناظم الاطباء ). تیر بزرگ که در وسط کشتی نصب کنند و شراع کشتی بر آن استوار سازند. تیر بلندی که بر میان کشتی افرازند و بادبان بر آن گسترند.تیری که شراع بدان استوار کنند. سهم سفینه. شاه تیر.صاری. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). و رجوع به دقل شود.

معنی کلمه دگل در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) تباهی فساد . ۲ - ( صفت ) نادرست حیله گر .

جملاتی از کاربرد کلمه دگل

همت نزندگل به سر ناز فضولی رنگ آینه بشکست به روی هوس ازما
آران نام پیشین شهر آران و بیدگل بوده‌است.
رای و نظر خواجه چو باران وبهارست این هر دو چو پیوست بخنددگل گلزار
شهرها: آران و بیدگل، نوش‌آباد، سفیدشهر
دمیدگل به چمن ساقیا بیاور راح صلاح من بود این تا تو را بود چه صلاح
دودگلگون اشکم بر رخ این بس چه تازی بردلم شبرنگ هجران
آب‌انبار پایین ده مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آران و بیدگل، بخش مرکزی، دهستان سفید دشت، روستای یزدل، کوی مسجد ابوالفضل واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گفت ای ابله‌ ندانی اینقدرکز وصل تو من همان بینم‌که بیندگلشن از باد خزان
آب‌انبار سرکوچه یخچال مربوط به دوره قاجار است و در آران و بیدگل، خیابان دهنو، محله سرکوچه یخچال واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۵۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
نافه شدگلبرگ ختن اما تغافلها بجاست دور چشم بد هنوزآن نو خط ما ساده است
آران و بیدگل، مرکز شهرستان آران و بیدگل است.
استان اصفهان در منطقه ۲ ایران است. سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل استان اصفهان شمالی به اسم گلساران با جدایی طلبی شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان، گلپایگان، خوانسار، خور و بیابانک و نائین پیشنهاد شد، بررسی شد و از دستور کار خارج شد.
چیدندگل ز شمع حریفان دور گرد ما در کنار شمع غریبانه سوختیم
آنجا که ز هم ریزد چار آینهٔ امکان یک جبههٔ تسلیمم صدگل به سپر خندد
بر آتش دلم آن مه ز مهر آب زده ویا به عارض گلرنگ خودگلاب زده
گه خلیل الله گرددجای در آذر کند باز از رخسار خودگلزار سازد نار را
نیروی زمینی عراق نیرویی ضدشورش است که تا آبان ۱۳۸۸ دارای ۱۴ لشکر بود و هر لشکر از ۴ تیپ تشکیل یافته‌بود. این نیرو را مهم‌ترین عنصر در درگیری‌های ضدشورشی توصیف می‌کنند. تیپ‌های پیادهٔ سبک دارای سلاح‌های کوچک، مسلسل، آرپی‌جی، لباس ضدگلوله و خودروهای زرهی سبک هستند. تیپ‌های پیادهٔ مکانیزه مسلح به تانک‌های اصلی میدان نبرد تی ۵۴/۵۵ و خودرو جنگی پیاده‌نظام مدل بی‌ام‌پی-۱ می‌باشند. در میانه‌های سال ۱۳۸۷ مشکلات مربوط به نگهداری و تأمین تجهیزات در این نیروها بروز کرد.
امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد زیارتگاهی در استان اصفهان، شهرستان نطنز قرار گرفته که مدفن آقا علی‌عباس و شاهزاده محمد منسوب به فرزندان موسی کاظم است. این زیارتگاه مورد توجه و اعتقاد فراوان مردم کاشان و آران و بیدگل و نطنز است. این بنا توسط سرهنگ زاهدی، رییس ساواک اصفهان شروع به ساخت شده و پس از انقلاب تکمیل شد.
ابوزیدآباد مرکز بخش کویرات و شهری از توابع این بخش در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان ایران است.
سمیرم، اردستان و تیران و کرون بالاترین درصد تولید را دارایند. استان اصفهان از نظر تولید میوه‌های دانه دار و هسته دار در کشور رتبه ۵ و ۴ است. همچنین شهر برزک به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید شاه‌توت کشور است تولید گل محمدی و اسانس آن در شهرستانهای کاشان، آران و بیدگل از شهرت جهانی برخوردار است. شهرستانهای نجف‌آباد، شهرضاو خوانسار به ترتیب بیشترین مقدار تولید عسل را دارد.