دکترین

معنی کلمه دکترین در لغت نامه دهخدا

دکترین. [ دُ ] ( فرانسوی ، اِ ) نظریه. اندیشه. فکر. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه دکترین در فرهنگ معین

(دُ تُ رِ یْ ) [ فر. ] (اِ. ) نظریه ، فکر، اندیشه .

معنی کلمه دکترین در فرهنگ عمید

نظریه.

معنی کلمه دکترین در فرهنگ فارسی

مسلک، عقیده، رای، نظریه، فکر
( اسم ) نظریه اندیشه فکر .

معنی کلمه دکترین در ویکی واژه

نظریه، فکر، اندیشه،آرا.

جملاتی از کاربرد کلمه دکترین

القا فرایند ایجاد ایده‌ها، نگرش، شناخت یا روش‌شناسی حرفه‌ای (دکترین را ببینید) به ذهن یک فرد است. انسان‌ها حیواناتی اجتماعی هستند که پیش‌زمینهٔ فرهنگ به‌طور ناگزیر بر آنان اثر دارد و بدین ترتیب درجاتی از القائات در رابطهٔ کودک-والد به‌طور ضمنی وجود دارد، و کارکردی حیاتی در شکل‌دادن به اجتماعات پایداری دارد که ارزش‌های مشترکی دارند.
طراحان نیروی دریایی آلمان در دوران ۱۸۹۰–۱۹۱۰ دکترین مونرو را به عنوان یک ادعای حقوقی بزرگ برای تسلط بر نیمکره غربی محکوم کردند. آنها حتی بیشتر نگران کانال احتمالی آمریکا در پاناما بودند، زیرا این امر منجر به هژمونی کامل آمریکا در کارائیب می‌شد. اهداف جنگ آلمان در سال ۱۹۰۳ توسط نیروی دریایی اینگونه ارائه شد: "موقعیت محکم در غرب هند"، "دست آزاد در آمریکای جنوبی" و "لغو دکترین مونرو " که می‌تواند سبب یک استحکام قوی و مبنای تجارت ما با هند غربی، آمریکای مرکزی و جنوبی باشد.
نام این دکترین از منطقه شیعه‌نشین ضاحیه در لبنان گرفته شده که در جریان حملات اسراییل منهدم شد.
ارتدکس با «هترودوکس» («آموزش دیگر») یا «بدعت دینی» مخالف است. افرادی که به انحراف از ارتدکس با اظهار دکترین می‌پردازند به عنوان نادرست و بدعت‌گذار نامیده می‌شوند، در حالی که کسانی که شاید بدون اظهار عقاید بدعت آمیز، از بدنه اصلی مؤمنان جدا شوند، جدایی (دین) نامیده می‌شوند.
ارتش پروس در طول جنگ سی ساله ۱۶۱۸–۱۶۴۸ ریشه در نیروهای مزدور اصلی براندنبورگ داشت. انتخابگر فردریک ویلیام آن را به یک ارتش پایدار با دوام تبدیل کرد، در حالی که فردریش ویلهلم یکم پادشاه پروس به‌طور چشمگیری اندازه آن را افزایش داد و دکترین‌های آن را بهبود بخشید. پادشاه فردریک کبیر، یک فرمانده جنگی بزرگ، نیروهای منظم پروس را در طول جنگ‌های سیلزی قرن هجدهم به پیروزی رساند و اعتبار پادشاهی پروس را بسیار افزایش داد.
در ۱۳۳۵ به عنوان رهبر حزب ایران با انتشار اعلامیه‌ای از دکترین ترومن حمایت کرد. در ۱۳۳۹ در انتخابات دوره بیستم مجلس شورای ملی از کاشان انتخاب شد. این دوره مجلس دیری نپایید و شاه مجلس را منحل کرد. هم‌زمان با آن صالح به کمک دیگران فعالیت در جبهه ملی دوم را آغاز کرد.
آئین وون بودیسم ناشی از یک تلاش برای ترکیب دکترین بودیسم سنتی با یک سری امور مدرن برای اصلاح اجتماعی و تجدید حیات بودیسم بوده‌است. مقر اصلی این فرقه در شهر ایکسان در جنوب کره جنوبی واقع بوده و در حدود یکصد هزار پیرو در کره جنوبی دارد.
اهمیت ناتو در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما مورد تأکید قرار گرفت، اگرچه برخی او را نسبت به پیشینیان نسبتاً غیر آتلانتیک‌گرا می‌نامیدند. به عنوان بخشی از دکترین اوباما، واشینگتن، از چندجانبه‌گرایی با متحدان خود در اروپا حمایت کرد. اوباما همچنین پس از نخستین حمله روسیه به اوکراین در کریمه، با متحدان اروپایی (و اقیانوس آرام) تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند. پس از دوران ریاست‌جمهوری خود، اوباما نیز بر اهمیت اتحاد آتلانتیک در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تأکید کرد و به‌طور غیرمستقیم با ترامپ در این مورد، مخالفت کرد.
در همایش دکترین مهدویت به ایران آمد و نیمه شعبان از وی تجلیل شد.