دکتری

معنی کلمه دکتری در لغت نامه دهخدا

دکتری. [ دُ ت ُ ] ( حامص ) دکتر بودن. اجتهاد. دکترا. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به دکتر شود.

معنی کلمه دکتری در فرهنگ فارسی

دکتر بودن اجتهاد دکترا .

معنی کلمه دکتری در دانشنامه آزاد فارسی

بالاترین مقطع آموزش عالی در ایران. پیش نیاز گرفتن مدرک دکتری، داشتن دانشنامۀ کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی و بالاتر متناسب با رشته مورد تحصیل است. تعداد واحدهای دورۀ دکتری، برحسب رشته، دست کم ۴۲ و حداکثر ۵۰ واحد است که ۱۶ تا ۳۰ واحد آن پایان نامه است. دورۀ دکتری از دو مرحلۀ آموزشی و پژوهشی تشکیل می شود و طول مدت مجاز تحصیلی آن، با توجه به تعداد واحدهای دوره، بین دو تا پنج نیم سال تحصیلی است. مدت مجاز تحصیلی کل دوره چهار سال و نیم است که در موارد استثنایی ممکن است حداکثر تا سه نیم سال تحصیلی به مدت مذکور افزوده شود. دورۀ تحصیلی دکتری، در حال حاضر، در ایران دو گونه است: دورۀ دکتری حرفه ای و دوره دکتری تخصصی، اصطلاحاً پی اچ دی دکتری حرفه ای، دکتری ای است که دارندگان دیپلم متوسطه در آن شرکت می کنند و پس از طی دوران تحصیلی مربوط، به صورت پیوسته، به اخذ این درجه نایل می شوند؛ مانند دکتری پزشکی عمومی و دکتری دامپزشکی عمومی؛ دکتری تخصصی، دکتری ای است که پیش نیاز آن داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای، قبولی در آزمون ورودی دورۀ دکتری تخصصی، و پذیرفته شدن در مصاحبۀ علمی است. در برخی از موارد، دانشگاه ها اجازه دارند که به افراد ممتاز علمی یک رشته مدرک «دکتری افتخاری» اعطا کنند، بدون آن که فرد مورد نظر در کلاس های آموزشی شرکت کرده باشد یا پایان نامه ای نوشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه دکتری

ادوارد مونک در یک خانه روستایی ساده در شهر لوتن (نروژ) در ۱۲ سپتامبر ۱۸۶۳ به دنیا آمد. پدر او کریستیان مونک پسر یک کشیش بود. وی دکتری بود که با لورا کاترین بولستاو ازدواج کرد. آن زن نصف سن او را داشت. ادوارد یک خواهر بزرگتر از خودش به نام سوفی و سه خواهر و برادر جوان تر از خودش به نام‌های پیتر(۱۸۶۵) و لورا (۱۸۶۷) و اینگر (۱۸۶۸) داشت.
دبیرستان را در حکیم‌ نظامی قم تمام کرد و از دانشگاه علوم پزشکی اراک دکتری گرفته است.
او دکتری خود را در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه اوپسالا با ارائهٔ پایان‌نامه‌ای دربارهٔ مباحث هرمنوتیک و معرفت‌شناسی اسلامی در ایران معاصر دریافت کرد. پایان‌نامه او به عنوان پایان‌نامه برتر علوم انسانی سال ۲۰۰۴ توسط فرهنگستان سلطنتی سوئد برگزیده شد.
اسکمانی در دوره کارشناسی، علوم سیاسی و مطالعات زنان و در دوره کارشناسی ارشد، مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد و مدیریت دولتی خوانده‌است. او دانشجوی دوره دکتری است و در یکی از دانشگاه‌های فلوریدا تدریس می‌کند.
در سال ۱۳۱۶ ویکاندر با همکاری گئو ویدن‌گرن همایش اوستا را در دانشگاه اوپسالا برگزار کرد. او دکتری ش را در سال ۱۳۱۷ در زبان‌های ایرانی و دین از دانشگاه اوپسالا گرفت.
نویسندگان و متخصصان متعددی به بحث راجع به مظنونین پرداختند؛ مثلاً ویراستار سابق تایمز یعنی لری هارنیش به دکتری به نام والتر بیلی مشکوک بود یا دونالد ولف ادعا می‌کند ناشر تایمز یعنی نورمن شندلر شورت را باردار کرده بوده‌است. از دیگر مظنونین می‌توان به لزلی دیلن، جوزف ای دومیاس، آرتی لین (یا جف کانرز)، مارک هنسن، دکتر فرانسیس ای سویینی، وودی گاتری، باگری سیگل، اورسون ولز، جورج هودل، دوست هودل یعنی فرد سکستون، جورج نولتون، رابرت ام «رد» منلی، پاتریک اس آوریلی و جک اندرسون ویلسون اشاره کرد.
دکتری فهمیده باید دست در درمان زند تا ز نو بهبود یابد حال بیمار وطن
ابوالفضل سروش، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او دارای مدرک دکتری پزشکی و تحصیلات حوزوی است.
هاربرگر مدرک کارشناسی خود در اقتصاد را از دانشگاه جان هاپکینز و کارشناسی ارشد و دکتری خود را به ترتیب در روابط بین‌الملل در سال ۱۹۴۷ میلادی و در اقتصاد در سال ۱۹۵۰ در دانشگاه شیکاگو کسب کرد. پس از تدریس در جان هاپکینز، هاربرگر به دانشگاه شیکاگو بازگشت و از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۸۲ به‌طور تمام وقت و از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ به صورت پاره وقت تدریس می‌کرد. از سال ۱۹۸۴، او استاد دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس بوده‌است به عنوان استاد بازنشسته دست یافته‌است.