دوگاه

معنی کلمه دوگاه در لغت نامه دهخدا

دوگاه. [ دُ ] ( اِ مرکب ) ( اصطلاح موسیقی ) نام نوایی از موسیقی. ( ناظم الاطباء ). شعبه مقام حسینی و آن مرکب است از دو نغمه. ( غیاث ) ( آنندراج ). اولین شعبه از شعب بیست و چهارگانه موسیقی است و آن از اسامی دساتین است که پارسیان نهاده اند. ( فرهنگ فارسی معین ). || ( اصطلاح شطرنج ) خانه دوم شطرنج که برای ربودن یک مهره از آن دو خال باید. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به شش گاه و یک گاه شود. || کنایه باشد از دو جهان. ( غیاث ) ( آنندراج ).

معنی کلمه دوگاه در فرهنگ معین

(دُ ) (اِمر. ) اولین شعبه از شعب بیست و چهارگانة موسیقی است و آن از اسامی دساتین است که پارسیان نهاده اند.

معنی کلمه دوگاه در فرهنگ عمید

از شعبه های بیست وچهارگانۀ موسیقی ایرانی.

معنی کلمه دوگاه در ویکی واژه

اولین شعبه از شعب بیست و چهارگانة موسیقی است و آن از اسامی دساتین است که پارسیان نهاده‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه دوگاه

زخمه ی او در دوگاه اما مقام او سه گاه چون و تر پیوسته بر ساز و چو سازی بی وتر
این اردوگاه در سپتامبر ۱۹۴۴ در جریان آزادسازی بلژیک از سوی آلمانی‌ها رها شد و پس از آن برای اسکان مورد استفاده دوباره قرار گرفت. در سال ۱۹۹۶، موزه ای در آن تأسیس شد و امروز بخشی از پادگان سابق و یک ساختمان جدید روبروی بخشی از مرکز یادبود، موزه و اسناد هولوکاست و حقوق بشر کازرن دوسن، که شامل یک یادمان و موزه هولوکاست می‌شود، است.
چند بر بوی فزونی از پی ده یازده گاه قندوگاه هار و گاه راه قندهار
هفت سیاره هم چو می نگری گه شرف می کنندوگاه وبال
و گفت: اصل همه چیزها در دنیا واخرت خوف است. از حق تعالی هر گاه که رجا بر خوف غالب آید دل فساد یابد، وهر گاه که خوف در دل دایم بود خشوع بر دل ظاهر گردد، اگر دایم نگرددوگاه گاه بر دل خوفی می‌گذرد، هرگز دل راخشوع حاصل نیاید.
طبق گزارش اداره مرکز آمار فلسطین در سال ۲۰۰۶، جمعیت اردوگاه به ۱۲۰۰۴ نفر رسیده‌است.
از تو دوگاه خواهند تو چارگاه برگو تو شمع این سرایی ای خوش که می‌سرایی
چو تو تلخ گویی، همان است پاسخ عدوگاه دشنام شکر نخاید
اردوگاه الفوار ۷۶۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته‌است. هوای آن در زمستان معتدل و بارندگی است و در تابستان گرمای خشک می‌باشد. میزان بارندگی در اردوگاه در سال به‌طور متوسط ۳۰۰ میلیمتر است. دمای آن در زمستان ۵ و در تابستان ۳۵ درجه می‌باشد.
این اردوگاه در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد؛ مساحت آن ۷۰۸ هکتار می‌باشد؛ تعداد ساکنین این کمپ تقریباً به ۳۵۰۰۰ نفر می‌رسد. اکثر آنها پناهندگانی بودند که از سال ۱۹۴۸ مهاجرت کرده بودند.