دولتمرد

معنی کلمه دولتمرد در فرهنگستان زبان و ادب

{statesman} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] کسی که مسئولیت مهمی در حکومت دارد

معنی کلمه دولتمرد در ویکی واژه

کسی که مسئولیت مهمی در حکومت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دولتمرد

دکتر احمد مقبل (۱۲۷۹ تهران – ۱۳۶۸ آمریکا) قاضی و وکیل دادگستری و دولتمرد دوران پهلوی بود. او وکالت عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضا شاه را به عهده داشت.
نظام جمهوری اسلامی هم‌اکنون با چندین بحران مواجه است که به بحران‌های زمان گذار مشهور هستند از جمله بحران مشروعیت، بحران اختلاف در میان کارگزاران، بحران ناکارآمدی، بحران اقتصادی، بحران فساد دولتمردان، بحران جانشینی و بحران منطقه‌ای.
سید احمد خاوری کاشانی ملقب به فخرالواعظین و لسان‌الاسلام شاعر و سخنور آزادی‌خواه و ملای مشروطه‌خواه بود. او از اعضای انجمن سری آزادی‌خواهان، از فعالان ضد دیکتاتوری در دوران استبداد صغیر و از روزنامه‌نگاران و دولتمردان عصر مشروطه بود.
ابوالفتح ناصر بن حسن بن محمد دیلمی عالم، دولتمرد و امام زیدی بود. او پس از ناکامی در دیلم، به یمن سفر کرد و توانست سراسر یمن را تحت کنترل خود درآورد ولی پس از آن شکست خورد و نهایتاً به قتل رسید.
کنت الکسی آندریویچ اراکچف یا آراکچف ( روسی: граф Алексе́й Андре́евич Аракче́ев) ( ۴ اکتبر [سبک قدیمی: ۲۳ سپتامبر] ۱۷۶۹ - ۳ می [سبک قدیمی: ۲۱ آوریل] ۱۸۳۴) یک ژنرال و دولتمرد امپراتوری روسیه در زمان سلطنت تزار الکساندر یکم بود.
در تابستان ۱۷۷۶، هاپکینز در حالی که لرزش دست داشت، اعلامیهٔ استقلال آمریکا را امضاء کرد. او در حالی که دست راستش را با دست چپ خود گرفته بود، اعلامیه را امضاء و اظهار داشت: «دستم می‌لرزد، اما قلبم نه». او تا سپتامبر ۱۷۷۶ در کنگرهٔ قاره‌ای خدمت نمود و درنهایت به خاطر بیماری کناره‌گیری کرد. او از حامیان مقتدر کالج مستعمرهٔ انگلیسی رود آیلند و کشتزارهای پراویدنس (که بعدها دانشگاه براون نام گرفت) و اولین رئیس این مؤسسه بود. هاپکینز در سال ۱۷۸۵، در ۷۸ سالگی در پراویدنس درگذشت و در گورستان شمالی به خاک سپرده شد. او را بزرگترین دولتمرد رود آیلند نامیده‌اند. در سال ۱۷۷۴، هاپکینز شش یا هفت برده داشت که در آن زمان، او را در زمرهٔ پنج درصد برتر برده‌داران قرار می‌داد.
طرح اتهام فساد مالی علیه دولتمردان اسلواکی و سوء مدیریت بر بحث‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ در این کشور سایه انداخت. گفته می‌شود که تعدادی از احزاب سیاسی این کشور تحت کنترل نهادهای امنیتی هستند و گفتگوهای بسیاری از سیاستمداران شنود می‌شود. کنترل‌هایی که از ساختارهای مافیایی گسترده‌ای میان سیاستمداران اسلواکی خبر می‌دهند.
احمد عطاری (درگذشتهٔ ۲ اردیبهشت ۱۳۷۱) سیاستمدار، دیپلمات، مدرس دانشگاه، شاعر، و دولتمرد ایرانی بود. وی از جمله چهره‌های شناخته‌شده استان مرکزی بود و پس از انقلاب اسلامی ایران با کسب اکثریت آراء درحوزه انتخابیه اراک به عنوان نماینده مردم در اولین دوره مجلس شورای اسلامی برگزیده شد. وی در سال ۱۳۶۴ به عنوان نخستین سفیر و نماینده فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی در کشورهای استرالیا و نیوزیلند تعیین گردید.
تحریم بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ مسکو از سوی ایران آسان صورت نگرفت. در میان دولتمردان ایران در آن سال‌ها برخی موافق و برخی مخالف حضور ایران در بازی‌های المپیک مسکو بودند. اما نهایتاً مخالفان با این استدلال که شوروی در حال جنگ با کشور اسلامی افغانستان است، مانع از حضور ایران در بازی‌های المپیک مسکو شدند.
اسدالله میرزا شهاب‌الدوله (۱۲۵۰ - ۱۳۳۸) که نام خانوادگی شمس ملک‌آرا برگزید، شاهزاده قاجار، دولتمرد و نماینده مجلس شورای ملی بود.