دوربینی

دوربینی

معنی کلمه دوربینی در لغت نامه دهخدا

دوربینی. ( حامص مرکب ) صفت و حالت دوربین. دیدن موجودات از فاصله دور. دیدن دور بهتر از نزدیک. || مآل اندیشی و عاقبت اندیشی و بصیرت.( ناظم الاطباء ). صفت و حالت دوراندیش. دوراندیشی. آخربینی. تدبیر درکارها. ( یادداشت مؤلف ) :
تو از شهامت و کیاست و دوربینی و فراست او خبر نداری. ( سندبادنامه ص 289 ). و بسا زیرک و دانا که ازدوربینی در کارهای صعب افتاده اند. ( سندبادنامه ص 309 ).
چاهی آنگاه سرگشاده به پیش
چون ندیدی به دوربینی خویش.نظامی.رجوع به دوربین شود.

معنی کلمه دوربینی در فرهنگ عمید

۱. دیدن از دور.
۲. (پزشکی ) حالت چشم که دور را بهتر از نزدیک ببیند.
۳. [مجاز] دوراندیشی.

معنی کلمه دوربینی در فرهنگ فارسی

۱ - دیدن اشیائ دور مقابل نزدیک بینی ۲ - عاقبت اندیشی .

معنی کلمه دوربینی در فرهنگستان زبان و ادب

{hyperopia} [پزشکی] نوعی اختلال در شکست نور که در آن پرتوهای موازی نور در کانونی واقع در پشت شبکیه تلاقی می کنند

معنی کلمه دوربینی در دانشنامه عمومی

دوربینی ( به انگلیسی: Hyperopia ) یکی از عیوب انکساری چشم و به معنی این است که چشم بیمار در دیدن اشیای نزدیک دچار اشکال باشد.
حدود ۲۵٪ افراد جامعه دچار این مشکل می شوند و این افراد اشیا دور را بهتر از اشیا نزدیک میبینند.
دوربینی اغلب به دلیل کم بودن تحدب قرنیه چشم یا کوچکتر بودن کرهٔ چشم این افراد نسل به حالت عادی بوده که نقطه کانونی عدسی روی شبکیه قرار نمی گیرد و در پشت آن تشکیل می شود. وفرد مجبوراست سرش را از اجسام دور کرده تا تصویر روی شبکیه بیفتد
شیوع دوربینی از نزدیک بینی کمتر است. دوربینی در اغلب موارد ارثی است. در دوران سالمندی ما بیماری پیرچشمی را داریم که در بعضی موارد با دوربینی اشتباه گرفته می شود ولی پیرچشمی هم توانایی دید نزدیک و هم دید دور مختل می شود. پیرچشمی به علت کاهش دامنه تطابق در نتیجه تغییرات ناشی از پیری در عدسی چشم رخ می دهد. بسیاری از بچه ها با دوربینی متولد می شوند و بعضی آن را مدتی پس از تولد دچار می شوند.
اصلاح دید با به کاربردن عینک با عدسی محدب یا همگرا است. گاه از لنز تماسی مثبت نیز استفاده می شود. درمان جدیدتر جراحی قرنیه با لیزر است.
شمارهٔ عینک افراد دوربین مثبت است و هرچه چشم ضعیف تر باشد شماره بالاتر خواهد بود.

معنی کلمه دوربینی در دانشنامه آزاد فارسی

دوربینی (hypermetropia)
نوعی اختلال دید. در این اختلال فرد اشیای دور را به وضوح می بیند، ولی اشیای نزدیک را به خوبی نمی بیند. این اختلال ناشی از عدم برگشت عدسی چشم به حالت مدور عادی خود یا کم قطر بودن بیش از حد کرۀ چشم است. در هر دو حالت، تصویر پشت شبکیه تشکیل می شود. دوربینی را با عینک هایی که عدسی همگرا دارند و مثل ذره بین عمل می کنند، اصلاح می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه دوربینی

غنیمت دان درین وحشت سرا خلوت گزینی را که از پوشیدن چشم است عینک دوربینی را
همچنین هر لنزی را نمی‌توان به هر دوربینی وصل کرد، زیرا پایه‌های کنترلی لنز که برای برقراری ارتباط با سیستم الکترونیکی دوربین بکار می‌روند و همچنین محل اتصال فیزیکی لنز با دوربین، در دوربین‌ها و مدل‌های مختلف تفاوت دارند.
دوربینی کور دارد مرد را همچو خفته در سرا کور از سرا
اگر در دام او اشکی دل دیوانه می ریزد زچشم دوربینی خونبهای دانه می ریزد
دل از سعی امل بر وضع آرامیده می‌لرزد مبادا دوربینی جاده سازد منزل ما را
سینه خود کرده ام ماننده آئینه صاف نیک و بد از دوربینی در نظر باشد مرا
حسین نمازی (در برخی منابع به اشتباه حسین زمانی، زادهٔ ۱۳۳۷) مشهور به حسین دوربینی یا آقای دوربینی فردی ایرانی‌ست که همواره به دنبال شرکت در مراسم دولتی یا رسمی‌ست تا در تلویزیون یا در روزنامه‌ها نمایش داده شود و به همین دلیل از سوی رسانه‌ها به این نام معروف شده‌است.
آرتمیس ۱۰۵، آرتمیس (دهانه)، آرتمیس کاسما و آرتمیس کورونا همگی براساس این الهه نام‌گذاری شدند؛ و همچنین نام مختصری از دوربینی بلومتری در یکی از رادیوها تلسکوپ‌ها در بیابان آتاکاما است که در سال ۲۰۱۰ در شیلی نصب شد.
هم سلیمان هست اکنون لیک ما از نشاط دوربینی در عمی
روزگاری شد که پشتم از غم دوران دوتاست دوربینی می کنم اما نظر بر پشت پاست
چو روح پاک عرضی و چون علم نیکنام چون و هم دوربینی و چون عقل نیکدان
هولتسر در ۷ ژانویهٔ ۱۸۳۵ در روستای کلاینشمالکالدن از توابع شهر تورینگن زاده شد. او که در سال ۱۸۶۲ به استخدام دولت انگلیس درآمد، مأمور شد به اصفهان برود و مدیریت تلگرافخانهٔ این شهر را برعهده بگیرد. پس از پایان مأموریتش، با دوربینی عکاسی به اصفهان بازگشت و در ۱۸۷۰ با مریم حق‌نظر از ارمنیان ایران ازدواج کرد و در سال‌های بعد شروع به کار عکاسی در این شهر کرد. او میان سال‌های ۱۸۷۳ تا ۱۸۹۷ میلادی (۱۲۵۲ تا ۱۲۷۶ شمسی) بیش از هزار عکس از ایران گرفت. بیشتر تصاویر او مربوط به اصفهان است ولی تعداد اندکی هم از تهران، قم، و کاشان هستند.
قرار است ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور برکنار شده آمریکا، دربارهٔ کارهای اشتباه و فساد اداری خود، روبروی دوربین صحبت کند. ممکن است به نظر برسد که یک مصاحبه‌کننده یا یک قاضی پشت دوربین حضور دارند، اما در واقع بازیگر تنها با دوربینی است که حرف‌های او را در مدت یک ساعت و نیم به مخاطب منتقل می‌کند. این طرح و داستان اصلی فیلم افتخار مخفی است.
«پناهم بده» تلفیقی است از صحنه‌های کنسرت و نماهایی از اتاق تدوین که در آن برادران میزلز صحنه قتل را برای میک جگر، خوانندهٔ گروه، نشان می‌دهند و دوربینی دیگر واکنش‌های جگر را ثبت می‌کند. فیلم سعی می‌کند لایه‌های متعددی از این ماجرا را بدون قضاوت کنار بزند. کارشناسان، این فیلم را سند مهم جامعه‌شناسانه‌ای می‌دانند از نسبت رسانه‌ها، موسیقی و سیاست در واپسین سال‌های دهه ۱۹۶۰.
چشم می‌پوشم نظر بر روی جانان می‌کنم در وصال از دوربینی مشق هجران می‌کنم
راه نزدیک است اگر بر گرد دل گردد کسی دوربینی ها مرا از کعبه دور انداخته است