دورافت

معنی کلمه دورافت در فرهنگستان زبان و ادب

{offset} [ژئوفیزیک] فاصلۀ چشمه از لرزه یاب یا مرکز گروهی از لرزه یاب ها

معنی کلمه دورافت در ویکی واژه

فاصلۀ چشمه از لرزه‏یاب یا مرکز گروهی از لرزه‏یاب‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه دورافت

این استان شامل جزایر دیگری چون بوکا و جزایر دورافتاده ای چون کارترتز نیز می‌باشد.
گاه می خندم ز شادی گاه می گریم ز درد زان که هم از یارو هم از اغیار دورافتاده ام
در این رساله تصور می‌شود که حی بن یقظان در جزیره‌ای دورافتاده در هند از خاک به وجود آمده
داریوش برای فراهم آوردن نظم درست «این جهانی» از تحمل هیچ سختی ای رویگردان نبود. او فرمانروایی بزرگش را تا دورافتاده‌ترین روستاها هم نظم و سامان بخشید. این نتیجهٔ دیوانی بود که حتی از دیدگاه امروزی هم بی‌همتا شمرده می‌شود.
ز عنوان بیاض دیده یعقوب شد روشن که دورافتادگان را دیده روشن نمی سازد
از بهشت افتاد بیرون آدم و خندان نشد چون نگریم من که از دلدار دورافتاده ام
تا بدانی کز که دورافتاده ای وز جدائی چه صبور افتاده ای
براه این مردمان از غایت خویش دورافتادم اما سرانجام بدین که بی همدم مانم خرسند شدم.
به دلیل وسعت منطقه، ارزش افزوده دام‌داری و معدنکاری در آن قابل توجه است. عمده معادن صحرای استرالیا شامل معادن سنگ چشم گربه (اُپال) در کوبر پدی، لایتنینگ ریج و وایت کلیفز، و معادن فلزات در بروکن هیل، تننت کریک، الیمپیک دم و معدن دورافتاده چلنجر است. نفت و گاز در حوضه کوپر در حوالی مومبا استخراج می‌شود. در غرب استرالیا معدن الماس آرگایل در کیمبرلی بزرگترین تولیدکننده الماس طبیعی در جهان است و تقریباً یک سوم از منابع طبیعی جهان را به خود اختصاص داده‌است. اقتصاد منطقه پیلبارا در سیطره صنایع معدن و نفت است. بیشتر سنگ آهن استرالیا نیز در پیلبارا استخراج شده‌است و این منطقه همچنین یکی از معادن مهم منگنز جهان را دارد.
دورافتادگی و سده‌ها انزوا باعث شده تا فرهنگ نوردیک این کشور به‌نسبت دست‌نخورده بماند و زبان ایسلندی نیز (به‌جز زبان فاروئی) از دیگر زبان‌های اسکاندیناوی به زبان نورس قدیم نزدیک‌تر باقی مانده‌است.
ناتزوایلر-استروتهوف میان ۲۱ مه ۱۹۴۱ تا آغاز سپتامبر ۱۹۴۴ و هنگامی که افسران اس‌اس آن را به مقصد داخائو ترک کردند، فعالیت داشت. ساخت اردوگاه با نظارت هانس هوتیگ در بهار ۱۹۴۱ در منطقه ای جنگلی و دورافتاده و در ارتفاع ۸۰۰ متری دریا به پیش رفت. با ترک اردوگاه توسط اغلب نیروهای نازی، زندانیان به ناچار راه‌پیمایی مرگی به داخائو کردند.
ای تو دورافتاده از مأوای خویش جهد کن تا تو روی با جای خویش
یک تریلر اکشن بقا دربارهٔ پدر و پسران دوقلویش که سعی می‌کنند از موجودات وحشی جان سالم به در ببرند که به خانه آنها در یک مزرعه دورافتاده حمله شده است.
ز من بشنو حدیث بی کم و بیش زنزدیکی تو دورافتادی از خویش
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به اُبیه‌دو اکسپرس، ماشین‌کار، احساس مالکیت، جنگل دورافتاده، با من از عشق بگو، عشق وارد شد و کازانووا اشاره کرد.
یار دارد پرسش احوال دورافتادگان کو فراموشی‌که‌گویم نوبت یادم رسید
اگر در عالم پر نور اُفتی وز این دار فنا کل دورافتی
کوآنتانو، شهر کوچک و دورافتاده‌ای در مکزیک، تحت سلطه راهزنی به‌نام آناکلتو (درک بوگارد) است. کشیشی کاتولیک، پدر کیوگ (جان میلز) به کوآنتانو می‌آید و بی‌توجه به آناکلتو، مردم را به کلیسا فرا می‌خواند. دختری به‌نام لوچیا (میلن دومونژو) دل‌باخته و همراه او است...
در ته یک پیرهن از یار دور افتاده ام آه کز نزدیکی بسیار دورافتاده ام
در کتاب ادبیات اجاغی نیز چنین آمده است که اَخین به معنای هجوم بوده و نام یکی از محلات دورافتاده تبریز به نام اَخینی است.