دوای

معنی کلمه دوای در فرهنگ فارسی

دارو، آنچه که بیماران رابا آن معالجه کنند

جملاتی از کاربرد کلمه دوای

ترا گر خَیر و شرّ آید دوایت از آنجا می‌توان کردن روایت
نقطه‌ای زین دوایر پرگار نیست بیرون ز دور این پرگار
این فصل شامل انتقال یکی از شخصیت‌های اصلی، جیم هالپرت (جان کرازینسکی) از اسکرانتون به استمفورد بود، و همچنین راشیدا جونز به عنوان کارن فیلیپلی و اد هلمز به عنوان اندی برنارد - هر دو اعضای داندر میفلین استمفورد - به عنوان شخصیت‌های تکرار شونده معرفی شدند. بعداً هلمز به‌طور منظم به عنوان شخصیت اصلی مجموعه ارتقاء یافت. داستان اصلی قسمت‌های ابتدایی فصل با یک مشکل تکراری در فصل یک و دو روبرو می‌شود - مشکل کوچک سازی شرکت - و در نیم فصل آخر، روابط درون اداره، به ویژه روابط بین پم، جیم و کارن؛ دوایت و آنجلا؛ و مایکل و جن لوینسون نیز به بخش‌های اصلی داستان تبدیل می‌شوند.
صد دوا بادا دوای درد بی درمان ما دُرد دردش نوش کن گر می بری فرمان ما
بویی ز دوای ضعف طالع درطبله آسمان ندیدم
ریشه بسیاری از بخش‌های مزدیسنا به فرهنگ و باورهای دوران هندوایرانی‌های پیش از تاریخ بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که هنوز ایرانیان و هندوآریایی‌ها از یکدیگر تمایز پیدا نکرده بودند. نتیجتاً دین زرتشت با دین ودایی که آن هم ریشه در بازه زمانی مشترکی دارد، شباهت‌های زیادی دارد. برخی از شباهت‌های موجود میان این دو دین، هم‌ریشه بودن کلماتی مانند اهورا (خدا) در اوستایی با و آسورا (دیو) در سانسکریت و دَئوَ (دیو) در اوستایی و دِوَ (خدا) در سانسکریت است.
موشک: چهار فروند موشک ایم-۹ سایدوایندر یا دو فروند ای‌جی‌ام-۱۲ بالپاپ
طبیب از عرق شرم نسخه‌ها را شست ز بس که منفعل از درد بی‌دوای من است
دوایت آن زمان باشد که در ذات حقیقت محو آری جمله ذرات
گفتم چه کنی دوای دل گفتا به ور به نشود دلم بدو گفتا به
رفته‌رفته و به‌ویژه پس از دوران نازی‌ها در محافل علمی زبان‌شناسی آلمان استفاده از واژه «آریایی» به معنای اعم (یعنی مترادف با واژه «هندوژرمنی») تقریباً به‌طور کل از مد افتاد بود و نیز استفاده از مفهوم نژاد آریایی بر اساس معیارهای پژوهش‌های انسان شناختی آن سال‌ها هم با مخالفت روبرو بود. اما کاربرد واژه آریایی به مفهوم «هندوایرانی» آن همچنان رواج داشت؛ ولی با توجه به محبوبیت استفاده از این واژه غالباً تذکر با پانویسی به آن می‌افزودند تا نشان دهند واژه مورد نظر فقط به این معنای خاص برای مصارف علمی قابل قبول است.
من به میان همه دشمنان چون کنم امروز دوایی چو آن
از بازی‌های شاخص دیگر از او می‌توان به بازی در فیلم مسابقه تا کوهستان جادو در کنار دواین جانسون در سال ۲۰۰۹ اشاره نمود.
ز اول درد بر عاشق گمارند به آخر خود دوای بی دلانند
دوای جان جامی درد او باد دلش همواره غم پرورد او باد