دوازدهمی

معنی کلمه دوازدهمی در لغت نامه دهخدا

دوازدهمی. [ دَ دَ هَُ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) دوازدهم. هر چیزی که شامل دوازده باشد. ( ناظم الاطباء ). که در مرتبه ٔدوازدهم جای دارد. رجوع به دوازده و دوازدهم شود.

معنی کلمه دوازدهمی در فرهنگ فارسی

( صفت ) عدد ترتیبی برای دوازده دوازدهمین .

جملاتی از کاربرد کلمه دوازدهمی

اسفند ۱۳۸۶، دوازدهمین ماه سال ۱۳۸۶ هجری خورشیدی است.
چارلز بولدن، فضانورد سابق، دوازدهمین رئیس ناسا از ژوئیه ۲۰۰۹ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ بود. بولدن در کنار ریچارد اچ ترولی (۱۹۸۹–۱۹۹۲) و فردریک دی گریگوری (۲۰۰۵–تا کنون) یکی از سه فضانورد پیشین است که بعدتر، ریاست ناسا را بر عهده گرفته‌اند. معاون بولدن تا سپتامبر ۲۰۱۳، لری گارور بود، اما وی در ۶ سپتامبر ۲۰۱۳ استعفا داد.
ابوالعیش احمد بن القاسم کنون دوازدهمین فرمانروای مراکش از دودمان ادریسی بود. او پس از درگذشت پدرش قاسم یکم در سال ۹۴۸ بر تخت نشست و تا سال ۹۵۴ که هنگام وفاتش بود، بر مراکش حکم می‌راند. پس از او، برادرش حسن بر تخت نشست.
در اردیبهشت ۱۴۰۲ معاون آموزش متوسطه ادارۀ کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از پایین بودن معدل دانش آموزان کلاس دوازدهمی استان در امتحانات نهایی خبر داد و میانگین این نمره را در سال تحصیلی گذشته برای تمامی رشته‌ها ۱۰/۸۱ و در مورد دانش‌آموزان رشتۀ انسانی زیر ۱۰ و نمرۀ ۹ اعلام کرد. به گفتۀ این مقام مسئول یکی از دلایل این مسئله انتخاب رشتۀ دانش‌آموزان کرمانشاهی تحت فشار و تحمیل خانواده و عدم توجه به استعدادها و علایق دانش‌آموزان بوده‌است.
تیم دانش آموزی ایران سال گذشته نیز در دوازدهمین دوره رقابت‌های جهانی وحدت ریاضی در سنگاپور موفق به کسب سه مدال طلا، ۵ مدال نقره، ۱۵ مدال برنز و سه دیپلم شد.
مراسم دوازدهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن ۱۳۷۳ در تهران برگزار شد.
سید ابراهیم رئیسی برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان جهت ورود به انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شد.
چهرداد نسک اوستایی، دارای ۲۲ بخش و دوازدهمین نسک از نسک‌های بیست و یک‌گانهٔ اوستای باستانی بوده‌است.
زمانی نظریه اینکه باختر جزو امپراتوری مادها بوده توسط ای. هرزفیلد پیشنهاد شد. در قرن ۶ پیش از میلاد باختر توسط کوروش به امپراتوری هخامنشی ضمیمه شد و همراه با مرگوش دوازدهمین ساتراپی هخامنشیان را تشکیل داد. پس از اینکه داریوش سوم توسط اسکندر بزرگ شکست خورد و در هرج و مرج بعدی کشته شد، قاتل وی بسوس، ساتراپ باختر، سعی کرد نقشه استقلال باختر را در ساتراپی خود سازمان دهد اما توسط دیگر جنگ سالاران اسیر شده و به اسکندر تحویل داده شد.
این نمایش در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با استقبال تماشاگران و داوران مواجه شد.