دوئل
معنی کلمه دوئل در فرهنگ معین
معنی کلمه دوئل در فرهنگ عمید
معنی کلمه دوئل در فرهنگ فارسی
معنی کلمه دوئل در دانشنامه عمومی
دوئل در فرهنگ دهخدا آمده است:
جنگ تن به تن که دو تن به تلافی توهین و اعادهٔ حیثیت کنند با شمشیر یا طپانچه یا شلاق و غیره و این رسم سابقاً در ممالک غربی معمول بود.
یک نوع دوئل که در آمریکا رایج و در افراد هفت تیر دارهای سرکش ( gunsllingers ) مشهور و رایج است که افراد رو به روی هم می ایستند و هم زمان تفنگ خود را به روی یکدیگر شلیک می کنند.
اندرو جکسون، هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا؛ نسبت به شرافت خانوادگی خویش بسیار حساس بود و بر سر همین مسئله، در چندین منازعه و دوئل شرکت کرد. وی مردی را که به همسرش «راشل» تهمت زده بود، در دوئلی کشت.
دوئل (رمان). دوئل ( به روسی:Дуэль ) رمانی از نویسنده روسی آنتون چخوف که در سال ۱۸۹۱ انتشار یافت.
ایوان آندریچ لایوسکی یک اشراف زاده تحصیل کرده روسی است که با زنی متاهل به نام نادژدا فیودورونا به دهکده ای در دریای سیاه فرار کرده است. هنگامی که رمان شروع می شود، او از عشق نادژدا فئودورونا که با مردان دیگر رابطه دارد، دلسرد شده و می خواهد او را ترک کند. او نامه ای دریافت می کند که به او خبر می دهد شوهرش فوت کرده است. با این حال، نامه را در کتابی پنهان می کند و در مورد آن به او چیزی نمی گوید.
دوئل (فیلم ۱۹۵۷). دوئل ( روسی: Поединок ) یک فیلم درام روسی به کارگردانی ولادیمیر پتروف است که در سال ۱۹۵۷ منتشر شد.
• ایرینا اسکوبتسوا
• لئونید پارخامنکو
• پاول پاولنکو
• یوگنی یوستیگنیف
دوئل (فیلم ۱۹۷۱). دوئل ( به انگلیسی: Duel ) یک تله فیلم اکشن و دلهره آور آمریکایی محصول سال ۱۹۷۱ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در اولین کارگردانی بلندش بود. این فیلم بر اساس یک مسافر تجاری با بازی دنیس ویور متمرکز است که با ماشین خود در کالیفرنیا برای ملاقات با یک مشتری رانندگی می کند. با این حال، او خود را تحت تعقیب و وحشت راننده یک کامیون می بیند.
این فیلم توانسته با داشتن المان های میخکوب کننده و جنایی و موسیقی فوق العاده، به فیلمی نسبتاً خوب و گیرا از نگاه منتقدین و تماشاگران تبدیل شود. به دلیل نشان ندادن چهره و ظاهر آنتاگونیست ( شخصیت منفی ) و کم حرف بودن پورتاگونیست ( قهرمان و شخصیت اصلی داستان ) ، فیلم در هر سکانسی، بیننده را غافلگیر و میخکوب میکند.
در صحرای گرم کالیفرنیا مردی با یک ماشین شیک و قرمز که از تمیزی برق میزند در حال رفتن به یک قرار کاری است. در جاده، به دلیل سبقت گرفتن از یک تانکر پیتربیلت کهنه و خاکی رنگ، گرفتار رانندهٔ سادیسمیِ آن می شود که می خواهد به هر شکل ممکن او را اذیت کند.
این فیلم نخستین فیلم بلند اسپیلبرگ است و او با ساخت این فیلم نبوغ خود را در سینما به اثبات رساند. نویسنده این فیلم داستان را از یک ماجرای واقعی که برای خود او پیش آمده بود نوشت. برای فیلمبرداری از دو تانکر پیتربیلت مدل ۱۹۵۵ استفاده شد. در سکانسی راننده تانکر درحال هل دادن ماشین سواری است که با قطار در حال حرکت برخورد کند. در این سکانس از یک کامیون دیگر استفاده شده که تفاوت های نامحسوس و جزیی با کامیون اصلی دارد.
دوئل (فیلم ۲۰۰۰). دوئل ( انگلیسی: The Duel ) فیلم رزمی است به کارگردانی اندرو لاو که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اندی لاو و ژائو وی اشاره کرد.
دوئل (فیلم ۲۰۱۰). دوئل ( انگلیسی: The Duel ) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اندرو اسکات و توبیاس منزیس اشاره کرد.
دوئل (فیلم ۲۰۱۶). دوئل ( به انگلیسی: The Duel ) فیلمی در ژانر وسترن به نویسندگی مت کوک و کارگردانی کیرن دارسی - اسمیت و محصول سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا است. لیام همسورث، وودی هرلسون، آلیس براگا، اموری کوئن و ویلیام سدلر در آن به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم به صورت انتشار محدود و ویدئو هنگام درخواست توسط لاینزگیت پریمیر در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ در دسترس قرار گرفت.
داستان فیلم در ۱۸۸۷ در مرز تگزاس رخ می دهد. یک تگزاس رنجر برای تحقیق دربارهٔ جنایاتی در حق شهروندان مکزیکی به ویژه مفقود شدن خواهرزادهٔ یک ژنرال مکزیکی به شهری مرزی فرستاده می شود. شهردار مرموز این شهر مردی است که سال های پیش در یک دوئل پدر رنجر را کشته است. رنجر یادشده به اتفاق همسرش به آن شهر می رود ولی با اتفاقات شگفتی رودرو می شود.
معنی کلمه دوئل در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه دوئل
آدولف تیده مان، در اولین دورهٔ هنری خود، تصویری ایدهآل از زندگی روستایی به نمایش گذاشته بود، اما تصاویر بعدی وی از این ایدهآل، فاصله گرفت و به انعکاس واقعیات نزدیکتر شد. این بازنگری واقع بینانه در اثر او دوئل در عروسی دهقانی(۱۸۶۴) و متعصبها (۱۸۶۶) به خوبی مشهود است.
پس از یک دوئل میان کانر و هیثم، هیثم با فشردن گلوی کانر سعی میکند او را خفه نماید. در حالی که در همین حین هیثم دربارهٔ اهداف ناامیدانهٔ پسرش برای او سخنرانی میکند، کانر خنجرش را داخل گلوی هیثم فرومیکند. هنگام مرگ، هیثم میگوید که به نوعی به پسرش افتخار میکرده. ولی در آخرین صحبتش میگوید باید خیلی قبل تر آنجا که فرصتش را داشتم تورا میکشتم(*منظور از آنجا همان کلیسا است که اولین بار یکدیگر را رو در رو میبینند ولی مهر پدریش آن موقع مانع کشتن کانر میشود*)
ظاهر بلوفلد با توجه به بازیگر شخصیت و تولید تغییر میکند. او یک سر پر از موهای مشکی در فیلم از روسیه با عشق و گلوله آتشین دارد. سر طاس و زخم دوئل صورت در تنها دوبار زندگی میکنید. سر طاس بدون زخم یا لاله گوش در سرویس مخفی ملکه. و موهای خاکستری نقره ای در الماس ها همیشگی اند. این دگردیسی با تصویر ادبی فلمینگ از یک جنایتکار استاد که تمام تلاش خود را برای حفظ ناشناس ماندن خود، از جمله استفاده از جراحی پلاستیک، انجام میدهد، مطابقت دارد. او اغلب یک ژاکت بدون یقه میپوشد که بهطور آزاد بر اساس کت نهرو یا کت و شلوار مائو است، ویژگی ای که در جعلیاتی مانند سری آستین پاورز استفاده میشود، اگرچه در دو حضور اولیه خود در فیلم او یک کت و شلوار رسمی مشکی میپوشد.
اسپیلبرگ در سینسیناتی، اوهایو به دنیا آمد و در فینیکس، آریزونا بزرگ شد. او به کالیفرنیا رفت و در کالج به تحصیل در رشتهٔ سینما پرداخت. پس از کارگردانی چند قسمت تلویزیونی شامل نایت گالری و ستوان کلمبو، او فیلم تلویزیونی دوئل (۱۹۷۱) را کارگردانی کرد که بعدها در سینماهای بینالمللی اکران شد. نخستین فیلم سینمایی او شوگرلند اکسپرس (۱۹۷۴) بود و با بلاکباستر تابستانهٔ ۱۹۷۵ آروارهها به شهرت رسید. او فیلمهای از تحاظ تجاری موفق دیگری را با برخورد نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷) و ئی.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲) و مجموعهٔ اصلی ایندیانا جونز (۱۹۸۱–۱۹۸۹) کارگردانی کرد. اسپیلبرگ در فیلمهای رنگ ارغوانی (۱۹۸۵) و امپراتوری خورشید (۱۹۸۷) به تجربهٔ ژانر درام پرداخت.
پس از آن شپتسکی به جبهه مخالفان پیلسودسکی به نام حزب ناسیونال دموکرات (لهستان) پیوست. از ژوئن تا دسامبر ۱۹۲۳ وزیر دفاع بود که در این دوره پیلسودسکی را به دوئل فراخواند اما پیلسودسکی پیشنهاد او را رد کرد. باکودتای مه ۱۹۲۶ شپتسکی به صورت کامل از خدمت کنار گذاشته شد و پس از جنگ جهانی دوم از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ رئیس صلیب سرخ لهستان بود. شپتسکی سال ۱۹۵۰ در کورچنا فوت کرد.
نظریه لذات متعالی میکوشد که سطح لذات مردمان را از فرود به فراز آورد و آن قلمرو زرین ادبیات، هنر و اخلاق است. آنجا بهشت است از آنکه کسی را با کسی پیکار نیست. اگر همه مردمان چون سورن کییِرکِگارد عاشق موتسارت شوند باکی نیست و دوئلی نخواهد بود. اینجا فلک بی پایان و نامحدود است و همه میتوانند هرآنچه نزدشان محبوب است با دیگران تقسیم کنند. هموار کردن راه رسیدن به این لذات از طریق ادبیات ارزنده کلاسیک، هدفی است که الهی قمشهای دنبال میکند و در آثار وی منعکس گردیدهاست.
مجموعهٔ دیگر آثار احمد گلشیری مجموعهٔ ده رمان است با عنوانهای ساعت شوم، نوشتهٔ گابریل گارسیا مارکز؛ پدرو پارامو، نوشتهٔ خوان رولفو؛ نفرین ابدی بر خوانندهٔ این برگها، نوشتهٔ مانوئل پوئیگ؛ ناپدیدشدگان، نوشتهٔ آریل دورفمن؛ از عشق و دیگراهریمنان، نوشتهٔ گابریل گارسیا مارکز؛ گرسنه، نوشتهٔ کنوت هامسون؛ شکار انسان، نوشتهٔ خوزه ایبالدو ریبیرو؛ دوئل، نوشتهٔ آنتون چخوف ؛ سالهای سگی، نوشتهٔ ماریو بارگاس یوسا؛ چه کسی پالومینو مالرو را کشت، نوشتهٔ ماریو بارگاس یوسا، که در سالهای ۱۳۶۲ تا ۱۳۸۳ منتشر شدهاند.
افتتاحیهٔ جهانی آخرین دوئل در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ در جشنواره فیلم ونیز بود و سپس در ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ از طریق استودیو قرن بیستم بهصورت سینمایی در ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و نقشآفرینی بازیگران و ارزش تولیدی فیلم با ستایش منتقدان همراه بود، اما در گیشهٔ جهانی ۲۹ میلیون دلار در مقابل بودجهٔ ساخت ۱۰۰ میلیون دلاری خود فروش داشت و به یک بمب گیشه تبدیل شد.