دهمین

معنی کلمه دهمین در لغت نامه دهخدا

دهمین. [ دَ هَُ ] ( ص نسبی ، اِ ) چیزی که در مرتبه ده واقع شده باشد. ( ناظم الاطباء ). دهمی. و رجوع به دهم و ده شود.

معنی کلمه دهمین در فرهنگ معین

( ~. ) (ص نسب . ) در مرحلة دهم ، دهمی .

معنی کلمه دهمین در فرهنگ فارسی

( صفت ) در مرحله دهم دهمی .

جملاتی از کاربرد کلمه دهمین

دهمین خدمت تو قربان است دادن جان براه جانان است
بلا را خودهمین یک حال نیکوست که بشناسی بدو در، دشمن و دوست
چون یعقوب را ده پسر زادند و با ایشان ده عصا چنان که گفتیم، یازدهمین پسر یوسف بود و از آن درخت هیچ شاخ از بهر عصاء یوسف بر نیامد تا یوسف بزرگ شد و فرادانش خویش آمد، برادران را دید هر یکی عصائی داشتندی، پدر خویش را گفت: «یا نبیّ اللَّه لیس من اخوتی الّا و له قضیب غیری فادع اللَّه ان یخصّنی بعصا من الجنّة» پدر دعا کرد جبرئیل آمد و قضیبی آورد از بهشت از زبرجد سبز و بیوسف داد. پس یوسف روزی در میان برادران نشسته بود خواب بروی افتاد ساعتی بخفت، آن گاه از خواب درآمد ترسان و لرزان، برادران گفتند ترا چه افتاد؟
چه هر کس مؤمنی را بشکند، باید که درمانش سازد. از آن نردبام، مقداد در پایه ی هشتم و ابوذر در پایه ی نهم و سلمان بر دهمین پله است.
چهاردهمین کنفرانس سالانه انجمن کامپیوتر ایران که سال ۸۷.
یازدهمین از آن عزیز(ع) است که شامل اوصاف بازگشت قوم بنی اسرائیل از بابل به بیت المقدس و بنای آن است.
اما قول سدی درین قصه آنست که: رب العزة وحی فرستاد بصالح که قوم تو ناقه را بکشتند. صالح قوم خویش را از این وحی خبر داد. ایشان گفتند: ما نکشیم، و هرگز بخاطر ما نگذشت که آن را بکشیم. صالح گفت: کشنده آن درین ماه از مادر در وجود آید، و هلاک شما بر دست وی بود. ایشان گفتند: درین ماه هر پسر که از مادر در وجود آید او را بکشیم. پس در آن ماه نه پسر زادند، و همه را کشتند، و دهمین پسر که زاد زنده بگذاشتند. پسری بود اشقر ازرق، شخصی تمام نیکو قد برآمد. آن نه مرد که پسران خود را کشته بودند، گفتند: لو ترکنا ابناءنا لکانوا مثل ابن العاشر.
حسن بصری گفته است هفدهمین شب رمضان است. انس گفته است نوزدهمین است. محمد بن اسحاق بیست و یکمین را معتقد است.
این استان با ۵٬۲۷۰ کیلومتر مربع وسعت، دوازدهمین بخش کشور (سومین استان کم‌وسعت) و با ۶۰۹٬۶۰۰ نفر جمعیت در سال ۲۰۲۰، هفتمین بخش کشور محسوب می‌شود.
به جمعه هفتدهمین روز ماه ذیقعده زتختگاه شه پاک دین به صد تمکین
اسفند ۱۳۸۹ دوازدهمین و آخرین ماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی است.
این استان در سال ۲۰۰۸ دوازدهمین استان عراق بود که کنترل آن از سوی نیروهای آمریکایی به نیروهای دولتی عراق واگذار شد.
و گفت: قبله پنج است کعبه است که قبلهٔ مؤمنان است و یدگر بیت المقدس که قبله پیغامبران و امتان گذشته بوده است و بیت المعمور بآسمان که آنجا مجمع ملایکه است و چهارم عرش که قبله دعاست و جوانمردان را قبله خداست فاینماتولو افثم وجه الا و گفت: این راه همه بلا و خطرست ده جای زهرست یازدهمین جای شکرست.
میلان با کسب ۳۱ جام رسمی، یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های ایتالیاست. این باشگاه با ۱۸ جام بین‌المللی بعد از رئال مادرید در رده دوم پرجام‌ترین تیم‌های فوتبال باشگاهی اروپا قرار دارد. رکورد میلان حاوی ۱۴ جامِ اروپایی و ۴ جامِ جهانی است. در سال ۱۹۷۹، یک ستارهٔ طلایی به مناسبت کسب دهمین اسکودتو بر بالای لوگوی میلان قرار گرفت.
تو همین مخدوم باش و بنده در خدمت همان قصه مان کوتاه گشت و ماجرامان بدهمین
وی عضو باشگاه بسکتبال کوشاسپهر می‌باشد و پیشتر در باشگاه بسکتبال آرارات تهران عضویت داشت. وی در سال ۱۳۹۱ به همراه تیم دانشگاه آزاد قهرمان یازدهمین دوره لیگ برتر بسکتبال ایران شد.