دهانی

معنی کلمه دهانی در فرهنگستان زبان و ادب

{oral} [زبان شناسی] ویژگی آنچه مربوط به حفرۀ دهان است
{mouth-hole/ mouth hole, blow hole} [موسیقی] سوراخی در سازهای بادی که نوازنده برای تولید صدا در آن می دمد

جملاتی از کاربرد کلمه دهانی

نیشی که زند شکر دهانی خوش تر ز هزار چشمهٔ نوش
تحریک چوچوله یا سایر قسمت‌های فرج که به آن فرج‌لیسی که نوعی از آمیزش جنسی دهانی است گفته می شود. فرج‌لیسی با استفاده از لب و زبان انجام می شود که بیشتر بین زنان رواج دارد. برای تحریک سینه و نوک سینه‌ها می‌توان علاوه بر استفاده از لب یا زبان، از دندان‌ها نیز استفاه کرد. تحریک دهانی مقعد که به آن مقعدلیسی گفته می شود کمتر رواج دارد.
ریخت دندان تو چون اختر صبح از پیری مشرق شکر نگردید دهانی که تراست
آتنا (فاطمه) دائمی خشکنودهانی (زادهٔ فروردین ۱۳۶۷) مدافع حقوق بشر٫ فعال مدنی٫ فعال حقوق زنان٫ فعال حقوق کودکان و از زندانیان سیاسی سابق است. دائمی ۶ سال و ۷ ماه از سال‌های عمرش را در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران سپری کرد و در نهایت دوم بهمن ۱۴۰۰ از زندان آزاد شد. در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به صورت قاچاقی همراه با خواهرش انسیه از ایران خارج شد و سپس در ۱ آبان ۱۴۰۲ به نیوفاندلند٫ کانادا پناهده شد.
گفت: چهل سالست تا نان نپختم و هیچ چیز نساختم مگر برای مهمان و مادر آن طعام طفیل بودیم چنین باشد که اگر جمله جهان لقمه کنند و در دهانی نهند از آن مهمانی هنوز حق اونگذارده باشند و ازمشرق تا به مغرب بروند تا یکی را براه خدا زیارت کنند هنوز بسیار نبود.
کرمی استوانه‌ای شکل، شفاف به شکل نخ، اندازه کرم نر ۲ تا ۵ میلی‌متر و کرم ماده ۸ تا ۱۳ میلی‌متر است. انتهای رأسی کوتیکول پهن شده و یک جفت بال رأسی ایجاد می‌کند. در جلوی دهان ۳ لب کوچک قابل انقباض است که در موقع انقباض وارد حفره دهانی بسیار کوچک می‌شود.
هر ریش به پوستش دهانی در وی ز وفاکشان زبانی
بیماران بچه‌دوست حداقل ۱۶ سال سن دارند و دستِ‌کم ۵ سال از قربانیان بزرگ‌ترند. اگر فرد مرتکب، در اواخر نوجوانی رابطه جنسی مستمری با یک کودک ۱۲ یا ۱۳ ساله داشته باشد، این تشخیص مطرح نمی‌شود. اکثر موارد سوءاستفاده جنسی از کودکان، به دست‌مالی آلت تناسلی یا آمیزش جنسی دهانی مربوط می‌شود.
خندد بر کار من، جهانی جز آنکه نباشدش دهانی
نگنجد همی ذره اندر دهانم کرا دیده ای چون دهانم دهانی
رابطه جنسی دهانی شامل کلیه فعالیت‌های جنسی است که شامل استفاده از دهان و گلو برای تحریک اندام جنسی یا مقعد است. گاهی به استثنای دیگر شکل‌های فعالیت جنسی انجام می‌شود و ممکن است شامل مصرف یا جذب مایع منی (در حین تحریک آلت تناسلی مرد به‌وسیله زبان) یا مایعات واژینال (در حین کونیلینگوس یا تحریک واژن به‌وسیله زبان) باشد.
آن شکرخنده که پرنوش دهانی دارد نه دل من که دل خلق جهانی دارد
دهانی بسته حلوا خور چو انجیر ز دل خور هیچ دست و لب میالا
گه بزم جز دست راد تو نیست زبان امل را دهانی دگر
همان ز چشم حسودان مرانمکدان است اگر خورم جگر خود زبی دهانی خویش