دهانه آتشفشان

معنی کلمه دهانه آتشفشان در ویکی واژه

ساختاری حوض‌مانند و لبه‌دار که معمولاً در قلۀ مخروط آتشفشانی پدید می‌آید

جملاتی از کاربرد کلمه دهانه آتشفشان

دهانه آتشفشانی آگریپا به یاد او نام‌گذاری شده‌است.
۲- دایک‌های شعاعی: دایک‌های شعاعی در اطراف دهانه آتشفشانی دیده می‌شوند.
سانتا آنا آتشفشان عمدتاً آندزیتی-تراکی آندزیتی بزرگی است که تقریباً در ۶۵ کیلومتری غرب سان سالوادور، پایتخت السالوادور و درست در غرب کاسه آتشفشانی کواتپک قرار دارد. فروریختن این آتشفشان در اواخر دورهٔ پلیستوسن بهمن واریزهٔ عظیمی را به‌وجود آورد که تا اقیانوس آرام امتداد یافت و در نتیجهٔ آن شبه‌جزیره آکاخوتلا به‌وجود آمد. همچنین بیشتر حفرهٔ ایجادشده بر اثر ریزش آتشفشان در طی بازسازی آن پر شد. چندین دهانه آتشفشانی قلهٔ گستردهٔ سانتا آنا را قطع کرده‌اند و مجموعه‌ای از مخروط‌ها و دودکش‌های انگلی در امتداد شکافی ۲۰ کیلومتری شکل گرفته‌اند.
در السالوادور چندین دریاچه نیز وجود دارد که در دهانه آتشفشان‌ها تشکیل شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها دریاچه یوپانگو و دریاچه کوآتپاکه هستند. دریاچه گویخا بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی السالوادور است. با سدسازی بر روی رود لمپا چندین دریاچه مصنوعی نیز پدید آمده که بزرگ‌ترین آن‌ها «امبالسه سرون گرانده» نام دارد.
دامنهٔ اوستری بر اثر تشکیل دهانه‌ای زمین‌لغزه‌ای در احتمالاً اوایل دورهٔ هولوسن تخریب شده‌است. در قلهٔ کوه و رو به جنوب، دهانه آتشفشان قرار دارد که قطر آن به ۳۰۰ متر می‌رسد.
مرگ ارخوطس به دلیل غرق کشتی‌اش در دریای آدریاتیک رخ‌داده‌است. هوراس قصیده ای در ستایش او سروده‌است. همچنین دهانه آتشفشانی آرشیتاس در ماه را به نکوداشت او نام‌گذاری کرده‌اند.