ده دلی

معنی کلمه ده دلی در لغت نامه دهخدا

ده دلی. [ دَه ْ دِ ] ( حامص مرکب ) پریشان حالی. پریشان خاطری. اضطراب و دلواپسی. تشویش و نگرانی. ( یادداشت مؤلف ) : تا از هر جانب دوستان شادمانه شوند وحاسدان و دشمنان به کوری و ده دلی روزگار کران کنند.( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 72 ). و رجوع به ده دله شود.

معنی کلمه ده دلی در فرهنگ معین

(دَ دِ ) (حامص . ) تشویش ، اضطراب .

معنی کلمه ده دلی در فرهنگ فارسی

تشویش اضطراب .

جملاتی از کاربرد کلمه ده دلی

یازده دلیل سقوط استیل آذین پرستاره! (سند)
یک مؤسسه خیریه غیرانتفاعی در انگلستان، که با افرادی که درگیر بحران هستند، همکاری می‌کند و می‌گوید: بین احساس تنهایی و خودکشی برای نوجوانان و افراد در سن جوانی خود، رابطهٔ مستقیمی وجود دارد. دفتر آمار ملی، در انگلستان، یکی از ده دلیل اصلی ایدئال جوانان برای خودکشی و اقدام به خودکشی را نشان می‌دهد، زیرا آن‌ها تنها هستند.
جان در ره عاشقی خطر باید کرد آسوده دلی زیر و زبر باید کرد
باب وودوارد، خبرنگار واشینگتن پست، با منابع دولتی ایالات متحده مصاحبه کرده‌است که به گفته آنها «افزایش» ایالات متحده دلیل اصلی کاهش خشونت در سال های۲۰۰۷–۲۰۰۸ نبوده‌است. در عوض، طبق دیدگاه او، کاهش خشونت به دلیل تکنیک‌های مخفی جدید مقامات نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده برای یافتن، هدف قرار دادن و کشتن شورشیان بود.
و گر ز ساده دلی غنچه آب گزید ببین که عاقبت کارش آتش است جزا
این فتوا، مخالفت‌های زیادی را از ناحیه برخی مراجع و پاره‌ای از شخصیت‌های علمی حوزه علمیه به دنبال داشت. عمده دلیل این مخالفان، مخالفت این نظریه با اجماع فقهاء چه در زمان گذشته و چه در حال حاضر بود. در این میان، البته برخی پا را فراتر نهاده و آن را قیاس فقهی دانستند که در روایات شیعی، از عمل شیطان شمرده شده‌است.
نه همنفسی نه غمگساری دارم شوریده دلی و روزگاری دارم
بی واسطه نتوان در آسوده دلی زد از کف ندهی رابطهٔ بی خبری را
حجت زنده دلی دیده گریان باشد شاهد مرده دلیها لب خندان باشد
نادر طالب‌زاده دلیل این پررنگی اتفاقات سال ۸۸ در رسانه‌های خارج از ایران را نبود اطلاع‌رسانی کافی در داخل و مبارزه نکردن با عدم برگزاری مناظره دانست.
چنان فسرده دلی اهل بزم را دریافت که بوی سوختگی در گل چراغ نماند
تا فتد ساده دلی در دامت طعمه چاشت دهد یا شامت
به من که ساده دلی کاملم ملاطفت وی تغافلیست که خود نام کرده لطف نهانش
روسیه با سرعت غافلگیرکننده از سقوط مالی اوت ۱۹۹۸ بازگشت. عمده دلیل ریکاوری، کاهش ارزش روبل بود که باعث شد تولیدکنندگان داخلی در سطح ملی و بین‌المللی رقابت بیشتری داشته باشند.
هوا پرستی جمعیت از فسرده دلی است چو گرد بر سر این خاکدان پریشان باش
بفرمود کورش وزیران من همه برگزیده دلیران من
از اطرافیان وی نقل شده که او در هنگام مرگ و احتزار گفته‌است که: " می‌میرم و نمی‌دانم به چه چیز باور دارم. ای کاش مثل پیرزنان نیشابور می‌مردم که دست کم می‌دانند که به چه چیزی باور دارند. من هر حرفی را و هر اصلی را ده دلیل علیه آن و ده دلیل له آن دارم و در این میان نمی‌دانم حق کدام است و باطل کدام. "