دمکراسی

معنی کلمه دمکراسی در لغت نامه دهخدا

دمکراسی. [ دِ م ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) دموکراسی. حکومت مشروطه. حکومت عامه. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به دموکراسی شود.

معنی کلمه دمکراسی در فرهنگ فارسی

حکومت مشروطه .

معنی کلمه دمکراسی در ویکی واژه

(سیاسی): طرفدار حکومت ملی، علاقمند به حکومت ملّی و مردمی، آزادی‌خواه.

جملاتی از کاربرد کلمه دمکراسی

براساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، معترضان زاهدان با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر سپاهی، مرگ بر بسیجی»، «نه سلطنت نه رهبری، دمکراسی برابری»، «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کُشت» و «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. در تظاهرات اعتراضی زاهدان پی در پی شعار «مرگ بر لاریجانی و مرگ بر خامنه‌ای» شنیده شد. همچنین معترضان با اشاره به اوج‌گیری سرکوب و اعدام چهار تن از معترضان شعار «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه» سر دادند. از دیگر شعارها می‌توان به «می‌کشم می‌کشم آن که برادرم کشت» و «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» اشاره نمود.
در سال‌های بعد و پس از نهادینه شدن دمکراسی در کشور (۱۹۸۳) چهره‌هایی چون نستور کرچنر به فرمانداری استان (۱۹۹۱) و پس از آن به سمت ریاست جمهوری (۲۰۰۳) رسید.
انتقال به دمکراسی در اسپانیا یک برنامه بلند پروازانه بود که در داخل و خارج اسپانیا از آن حمایت می‌شد. دولت‌های غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا، مانند بسیاری از سرمایه داران لیبرال اسپانیایی و بین‌المللی به یک حاکمیت سلطنتی مشروطه در این کشور علاقه‌مند بودند. با این وجود، مرحله‌گذار به چالش کشیده شد. راست‌های افراطی طرفدار فرانکو از پشتیبانی قابل توجهی در ارتش اسپانیا برخوردار بودند و چپ‌ها به پادشاهی که موقعیت خود را مدیون فرانکو بود، اعتماد نداشتند.
بر طبق قانون اساسی قدرت گسترده‌ای به ایالات محلی تفویض گشته به‌طوری‌که آن‌ها بر اساس نظامنامه دولت فدرال، قادر به تأسیس دولت و دمکراسی خاص خودشان می‌باشند. هر منطقه دارای شورای محلی بوده که اعضای آن به صورت مستقیم از برای نمایندگی آن محل انتخاب گشته و شورا دارای قدرت قانونگذاری و مدیریت امور داخلی منطقه است. ماده ۳۹ قانون اساسی اتیوپی از آن فراتر رفته و به هر یک از این ایالات محلی حق انتزاع از اتیوپی را اعطاء نموده‌است. به‌هرحال این مسئله مورد بحث است که چه مقدار از قدرت تفویضی در قانون در واقعیت اعطاء می‌گردد.
این کشور از لحاظ آزادی‌های اجتماعی و روند دمکراسی پیشروترین کشور در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود، با این حال دولت اسرائیل مجوز چنین آزادی را در سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال نمی‌دهد. به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز سربازان اسرائیلی علیه خبرنگاران عربی که برای رسانه‌های محلی یا دیگر کشورهای عربی کار می‌کنند تبعیض قائل شده است و با آنان بدرفتاری می‌کنند. در خود اسرائیل نیز بحث آزادی بیان خصوصاً زمانی مفهوم پیدا می‌کند که قرار است در مورد مسئله فلسطین سخن گفته شود. در اسرائیل قانون خاصی برای مطبوعات وجود ندارد و در صورتی هم که رسانه‌ها با اعتراض و اقامه دعوا روبرو شوند در دادگاه‌های عادی به جرایم آن‌ها رسیدگی می‌شود.
سرهنگ ریاض هرگونه تعلق سیاسی را تکذیب کرده و به روزنامه ملیت چاپ ترکیه گفته که ارتش آزاد سوریه در تلاش است از سوریه کشوری مسلمان و یک دمکراسی سکولار مانند ترکیه بسازد.
در سال ۱۹۸۸ رفراندومی به منظور انتخاب دوباره پینوشه برای هشت سال دیگر ریاست جمهوری برگزار شد. این همه‌پرسی از این روی برگزار شد که مخالفت بر ضد پینوشه هر روز افزایش می‌یافت و از سوی دیگر با دیدار پاپ ژان پل دوم رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، به عبارتی مجبور شد که نظام حکومتی را از دیکتاتوری به دمکراسی تغییر شکل بدهد. در این همه‌پرسی اگر او دوباره رای «آری» می‌آورد، می‌توانست تا سال ۱۹۹۷ در همان مسند باقی بماند ولی اگر «نه» نصیبش می‌شد، می‌بایست تا پایان سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری خود بماند و پس از آن یا دوباره کاندید ریاست جمهوری یا مجلس بشود.
نه دمکراسی داشته و نه سوسیالیست دو گروهند ولی مقصدشان بس عالی‌ست
اردشیر امیرارجمند (متولد ۱۳۳۶ خورشیدی در تهران)، حقوق‌دان ایرانی، دانشیار گروه حقوق بین‌الملل و رئیس سابق مرکز و کرسی «حقوق بشر، صلح و دمکراسی یونسکو» در دانشکدهٔ حقوق دانشگاه شهید بهشتی است که ریاست کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ را بر عهده داشت. وی در جریان اعتراضات پس از این انتخابات تا به حال از مشاوران ارشد موسوی به‌شمار می‌رود.
۱- سکس و‌ دمکراسی (مدرنیته در دامن زنان) پی‌دی‌اف کتاب سکس و دمکراسی
۳- دانستن دمکراسی هم‌چون گفت‌وگویی بی‌پایان پی‌دی‌اف کتاب دانستن دمکراسی