دلار

دلار

معنی کلمه دلار در لغت نامه دهخدا

دلار. [ دُ ] ( انگلیسی ، اِ ) واحد پول ایالات متحده آمریکا ( اتازونی ).
- گروه دلار ؛ ( اصطلاح اقتصادی ) مجموعه کشورهایی که واحد پول آنها مبتنی بر دلار است ، چنانکه بنای واحد پول گروه دیگری از کشورها لیره استرلینگ است.

معنی کلمه دلار در فرهنگ معین

(دُ ) [ انگ . ] (اِ. ) واحد پول ایالات متحدة آمریکا.

معنی کلمه دلار در فرهنگ عمید

واحد پول ایالات متحدۀ آمریکا و چند کشور دیگر.

معنی کلمه دلار در فرهنگ فارسی

واحدپول ایالات متحده آمریکاتقریبامعادل۷۵ریال
( اسم ) واحد پول ایالات متحده امریکا ( اتازونی ) . یا گروه دلار مجموعه کشورهایی که واحد پول آنها مبتنی بر دلاراست مقابل گروه استرلینگ ٠

معنی کلمه دلار در دانشنامه عمومی

دلار یا دالر ( به لاتین: Dollar، آوایش انگلیسی: دالِر، آوایش فرانسوی: دلار ) نام یکای پول ۳۳ کشور جهان از جمله کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، و سنگاپور است. واژه دالر احتمالاً صورت مقلوب تالر یا یوآخیمزتالر است که نام منطقه ای است در بوهم که معادن نقره مرغوبی داشت. و از آن برای ضرب سکه استفاده می شد. امروزه این منطقه بخشی از جمهوری چک است و چک ها آن را با نام یاخیموف می شناسند.
علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین المللی دلار است نیز از اسپانیایی ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P ( پی ) مشخص می کردند و این "P" در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.
دلار (فیلم ۱۹۳۸). دلار ( انگلیسی: Dollar ) یک فیلم در ژانر درام و کمدی به کارگردانی گوستاف مولاندر است که در سال ۱۹۳۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اینگرید برگمان و جورج ریدبرگ اشاره کرد.
دلار (فیلم ۱۹۷۱). فیلم $ یا دلار ( در انگلستان: سرقت ) از نوع فیلم های کریپ ( crape ) است که توسط کلمبیا پیکچرز منتشر گردید. بخش هایی از این فیلم در شهر هامبورگ آلمان فیلمبرداری شد. این فیلم در سال ۲۰۰۸ به صورت دی وی دی عرضه گردید.

معنی کلمه دلار در دانشنامه آزاد فارسی

دلار (Dollar)
سکّه یا پول کاغذی در گردش، در گذشته و حال، در بخش هایی از اروپا، افریقا، آسیا، اقیانوسیه، و نیمکرۀ غربی. دلار، در حال حاضر معیار ارزش و واحد محاسبه در سیستم های مالی کانادا و ایالات متحده است. کلمۀ دلار برآمده از دو کلمۀ قدیمی آلمانی دالر یا تالر (مخفف یوآخیمس تالر) نام سکه ای نقره با تصویری حک شده از یوآخیم مقدس است که برای اولین بار در ۱۵۱۹ در سرزمینی ضرب شد که آلمان فعلی را تشکیل می دهد. بعدها، سکۀ بزرگ نقره ای و حاشیه داری با نام پسودورا (معروف به دلار سخت) در اسپانیا به ضرب رسید و در مستعمرات اسپانیایی و انگلیسی بّر جدید رواج گسترده ای یافت.دلار کانادایی. کانادا در ۱۸۶۷، سیستم اعشاری (دهگانه) ضرب مسکوکات را اتخاذ کرد و دلار، سنت و میل را واحدهای پولی در نظر گرفت و دلار را معیار ارزشی سیستم پولی کشور قرار داد.
دلار امریکایی. بعد از انقلاب امریکا، کنگرۀ مهاجران، سیستم اعشاری ضرب مسکوکات را پذیرفت. دولت فدرال، اولین دلارهای امریکا را در ۱۷۹۴ در پی تصویب قانون ضرب مسکوکات ۱۷۹۲ در فیلادلفیا ضرب کرد. این قانون دو معیار ارزشی را پیش بینی کرد: یک دلار نقره، حاوی 25.371 گرم نقرۀ خالص و یک دلار طلا، حاوی۲۴.۷۵ گرم طلای خالص. دلار طلا که سکۀ کوچکی بود فقط از ۱۸۴۹ تا ۱۸۸۹ به ضرب رسید. با تغییرات قانون مسکوکات در سال های بعد، مقدار طلا و نقرۀ سکۀ دلار نیز تغییر یافت. مصوبۀ قانونی کنگره در ۱۹۰۰، دلار طلا را معیار پولی ایالات متحده قرار داد و ارزش دلار کاغذی را بر پایۀ سکۀ دلار طلا تثبیت کرد. پیش از ۱۹۳۴، وزن کامل سکه های طلا (یا نقره) پشتوانۀ دلار کاغذی بود ولی با تصویب قانون ذخیرۀ طلا (۱۹۳۴) مقدار طلای هر دلار به۱۳.۷۱ گرم تقلیل یافت. از آن به بعد، پول کاغذی و سکۀ پولی، بی پشتوانه اند و ارزش آن ها به جای ارزش پشتوانۀ فلزی، به قدرت خریدشان ارتباط دارد. ایالات متحده در این فاصله چندین بار به کاهش ارزش برابری دلار دست زد. سکه های دلار نقره تا ۱۹۶۵ در گردش بودند ولی با بیشتر شدن ارزش مقدار نقرۀ هر دلار از ارزش اسمی آن، این سکه ها از جریان خارج شدند. با آغاز ۱۹۷۵، اتباع ایالات متحده اجازه یافتند طلا را مانند کالا خرید و فروش کنند یا در تملک داشته باشند، اما سکه های طلا مانند پول در گردش نبودند.

معنی کلمه دلار در ویکی واژه

dollaro
واحد پول ایالات متحدة آمریکا.

جملاتی از کاربرد کلمه دلار

دانی که در فراق رخ تو چگونه ام آشفته ام به روی دلارا چو موی دوست
به نزدیک گلشاه شد شاه شام بگفت ای دلارام فرخنده نام
شادی ز دلم دور شد و خواب ز دیده تا من نیم آن روی دلارام تو دیده
عربستان سعودی برای بازسازی لبنان در سال ۱۹۹۰، ۱۰۰ میلیون دلار آمریکا کمک اقتصادی نموده است. همچنین از سال ۱۹۹۳، ۲۰۸ میلیون دلار را برای کمک به مسلمانان فلسطین اختصاص داده است.
علیرغم وجود زمینه‌های مساعد کشاورزی، در شرایط کنونی این جمهوری مجبور به واردات ۴۰۰ میلیون دلار مواد غذایی در سال است.
که در هجران رویت ای دلارام همیشه خون دل از دیده بارم
این کشور از سکه های سنتاوو استفاده می کند در کنار این واحد پول از دلار امریکا استفاده میکند
دل نیارامد و هم معذور است کز دلارام چنان نشکیبد
رکوبا در سال ۲۰۰۲ با دریافت حقوق سالانه ۷٫۸ میلیون دلار به پردآمدترین بازیکن در جهان تبدیل شد.
هم روی دلارای تو بر هم‌زن روم است هم چین سر زلف تو غارتگر چین است
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به به خاطر یک مشت دلار، گوهرفروشان مهتاب اشاره کرد.
دلم از ملک دو عالم نشود فرخ و خرم ز غم عشق جگر سوز دلارای تو دارم
نشستم چنان چون همی خواستم به آرام دل با دلارام خویش
بپرسید شه کان دلارام کیست مر او را نشیمن کجا نام چیست
بر سر کوی دلارام، به جان می‌گردم روز و شب در پی دل، گرد جهان می‌گردم