دفین

معنی کلمه دفین در لغت نامه دهخدا

دفین. [ دَ ] ( ع ص ) پنهان. ( منتهی الارب ). زیر خاک کرده. ( دهار ). مدفون. ( اقرب الموارد ). در خاک کرده. در خاک نهان کرده. ج ، أدفان ،دُفَناء. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) :
با بندگان و کهتران از آسمان گوید سخن
آنکس که او را ده درم باشد به خاک اندر دفین.فرخی.پوستها گفتیم و مغز آمد دفین
گر بمانیم این نماند همچنین.مولوی.گنج آدم چون به ویران بد دفین
گشت طینش چشم بند آن لعین.مولوی.تو گنج همی از قبل بخشش خواهی
در خاک چه تأثیر بود گنج دفین را.؟ || به خاک سپرده. به گور کرده.( یادداشت مرحوم دهخدا ). مدفون :
باش تا فردا که بینی روز دادو رستخیز
کز لحد با زخم خون آلود برخیزد دفین.سعدی. || چاه و حوض و آبشخور که تمام یا بعض آن انباشته و مدفون باشد. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || امراءة دفین ؛ زن پنهان. ( منتهی الارب ). زن مستوره و پوشیده. ( از اقرب الموارد ). ج ، دَفْنی ̍. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). || داء دفین ؛ بیماریی که معلوم نشود مگر آن وقت که فساد وی منتشر گرددو آبله ها بر اطراف و لب برآید. ( منتهی الارب ). بیماریی که معلوم نباشد. ( بحر الجواهر ). بیماریی که پس ازمخفی بودن آشکار شود و به سبب آن شر و فساد بوجود آید. ( از اقرب الموارد ). || ( اِ ) توسعاً، دفینه. گنج. آنچه در زیر زمین نهفته باشند از زر و سیم و گوهر :
با عطا دادن او پای ندارد ز قیاس
هر چه در کوه گهر باشد و در خاک دفین.فرخی.دفینی و گنجی بود هر شهی را
قرانست گنج و دفین محمد.ناصرخسرو.چو گنج و دفینت به فرزند ماندی
به فرزند ماند آن و این محمد.ناصرخسرو.وز دگر نسخه ها پراکنده
هردری در دفینی آکنده.نظامی.
دفین.[ دَف ْ ف َ ] ( ع اِ ) تثنیه دف ، که نظام قاری آنرا توسعاً در معنی دفه ، که آلت جولاهان است ، بکار برده :
ز چرخ قز آوازه سوره خاست
ز دفین فغان بهر ماسوره خاست.
و رجوع به دفه شود.

معنی کلمه دفین در فرهنگ معین

(دَ ) [ ع . ] (ص مف . ) پنهان شده در زیر خاک ، مدفون .

معنی کلمه دفین در فرهنگ عمید

پنهان شده در زیر خاک، مدفون، زیر خاک رفته.

معنی کلمه دفین در فرهنگ فارسی

مدفون، زیرخاک رفته، پنهان شده درزیرخاک، ادفان
( صفت ) ۱ - زیرخاک کرده مدفون . ۲ - پنهان کرده .
تثنیه دف که نظام قاری آنرا توسعا در معنی دفه که آلت جولاهان است بکار برده .

جملاتی از کاربرد کلمه دفین

در نزدیکی این بنا و روستای اسپاخو بر روی تپه‌ای، قبرستانی وجود دارد که از نظر وضع دفن و مقبره سازی با طرز تدفین مسلمانان تفاوت اساسی دارد و مردگان به صورت خانوادگی دفن گردیده‌اند. بنا به گفته کارشناسان این شواهد حاکی از آن است که اقوام خاصی از زرتشتیان در این منطقه زندگی می‌کردند.
نقدیست نکتهاش که دارد عیار وحی در گنج خانهٔ خردش زان دفین کنند
آیتکین محمدوف در سال ۱۹۹۱ در نیروهای ویژه وزارت امور داخله جمهوری آذربایجان استخدام و برای مقابله با تهاجم نیروهای مسلح ارمنستان به قره‌باغ کوهستانی به شهرستان گوی‌گول اعزام شد. او در نبردی که در دسامبر ۱۹۹۱ در حوالی همان شهرستان حادث گردید، کشته شد. جنازهاش در گورستان روستای «دوزیورد» تدفین شد.
از ره شعر منگرم که مرا در دل از علم گنجهاست دفین
چونکه بنشست بر مقام پدر داد با هر یکی دفینۀ زر
نقد گنج خزانهٔ عالم حاصلات دفینهٔ دل ماست
زانتوس که به لاتین کُسانْتوس نیز نامیده می‌شود، یکی از ایالت‌شهرهای لیکیه، سکونتگاه مردم بومی جنوب غرب آناتولی (ترکیه کنونی) بود. بسیاری از مقبره‌های زانتوس یا آرامگاه‌های زانتوس، مقبره‌های ستونی هستند که از یک اتاق تدفین سنگی در بالای یک ستون سنگی بزرگ تشکیل شده‌اند. بنا در بالای سازه سنگی قرار می‌گیرد و آن را بالاتر از چشم‌انداز قرار می‌دهد. این مقبره‌ها برای مردانی است که از اواسط قرن ششم تا اواسط قرن چهارم قبل از میلاد در یک سلسله لیکیایی حکومت می‌کردند و این بنا به نشان دادن تداوم قدرت آنها در منطقه کمک می‌کرد. این مقبره‌ها نه تنها به عنوان نوعی یادبود برای حفظ یاد حاکمان عمل می‌کردند، بلکه اقتباس از سبک یونانی را نیز آشکار می‌کنند.
الن استوارت در ۱۳ ژانویهٔ ۲۰۱۱) در سن ۹۱ سالگی دیده از جهان گشود. استوارت مدتی مشکلات قلبی داشت و پس از طی یک دوره سنگین بیماری در بیمارستانی در نیویورک سیتی از دنیا رفت. مراسم تدفین و بزرگداشت او در کلیسای سنت پاتریک روز دوشنبه ۰۲۰۱۱−۰۱−۱۷ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۱) برگزار شد.
حلم تو بر بسیط زمین سایه‌ای فکند طبع اندرو هنوز دفین می‌نهد وقار
همچنین صادق رحمانی، شاعر، وصی فرهنگی اقتداری و رئیس وقت رادیو فرهنگ، کوروش کمالی سروستانی، سعدی‌پژوه و رئیس وقت مرکز اسناد و کتابخانهٔ ملی استان فارس، احمد جولایی، استاد دانشگاه تهران، اصغر فرودی، فرماندار وقت شهرستان گراش، عبدالعلی صلاحی، پژوهشگر تاریخ جنوب فارس، احمد پورطرق، مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان هرمزگان و چند تن دیگر در مراسم تشییع و تدفین اقتداری سخنرانی کردند.
کو دفینه دارد و گنج اندر آن ز آینهٔ خود منگر اندر دیگران
جان موسی گشت با حیرت قرین تا برسم خویش سازندش دفین
در دل پر کلفت کلیم ز هجران بسکه غبار است نقد داغ دفین است
تمبر تدفین رضاشاه پهلوی که با نام‌های تمبر مقبره یا تمبر آرامگاه رضاشاه نیز شناخته می‌شود، تمبری از نوع یادبود است که به مناسبت پایان ساخت آرامگاه رضاشاه و تدفین وی در این مکان در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۲۹ خورشیدی، در ۲ سری چاپ گردید. این تمبر توسط پست ایران در همان سال منتشر گردید.
تمام اسناد و مدارک اکتشافی و متقاعدکننده دربارهٔ مراسم تدفین نئاندرتال‌ها دیگر از اثبات‌کنندگی خارج شده بودند و دلیل محکمی نداشتند، زوال نئاندرتال‌ها تقریباً هم‌زمان با دوره آغاز ظهور انسان هوشمند در اروپا کنونی روی داد.
پس از جنگ دولت دفن کشته‌های جنگ در محل‌های پارک‌ها و دانشگاه‌ها مثل کوه صفه و تدفین کشته‌شدگان جنگ در دانشگاه صنعتی شریف را انجام داد.
داستان زندگی او الهام‌بخش برخی از نمایشنامه‌نویسان، آهنگسازان و شعرا بوده‌است. خودداری کلیسای کاتولیک از برگزاری یک مراسم تدفین مسیحی برای او، دوستش ولتر را واداشت تا شعری در این‌باره بسراید.
هزار کار درست از شکست ما گردد طلسم ما شکن و برخور از دفینه ما
در این سیاق سخن، با من مسیح دم است که باز خواست بیانم دفینه های قبور
احمد آرام روز ۱۴ فروردین ۱۳۷۷ برابر با ۳ آوریل ۱۹۹۸ در ایالات متحدهٔ آمریکا بدرودِ حیات گفت و از دنیا رفت و طی مراسمی در روز ۲۲ فروردین و پس از انتقال به تهران تدفین شد. وی در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار برگزیده شد.