دعا کردن

معنی کلمه دعا کردن در لغت نامه دهخدا

دعا کردن. [ دُ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) درخواست کردن از درگاه خدا. از خدا چیزی طلب کردن. چیزی اعم از بد و نیک برای کسی از خدا خواستن. ارتسام. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ) :
نکنم جز دعای نیک آری
کار چون من کسی دعا باشد.مسعودسعد.همتت را کنم بواجب مدح
دولتت را کنم بخیر دعا.مسعودسعد.گر دعای نکو کند خواهد
کآن دعا در تو مستجاب آید.سوزنی.مادرم کرد وقت نزع دعا
که ترا بانگ و نام سرمد باد.خاقانی.ای علم خضر غزائی بکن
وی نفس نوح دعائی بکن.نظامی.چه بودی که من آن درخت را دیدمی و دعا کردمی که پدرم بمردی. ( گلستان سعدی ). دعائی کن تا حق تعالی مرا کفافی دهد. ( گلستان سعدی ). موسی دعا کرد و برفت. ( گلستان سعدی ).
مشو ز وقت ملاقات دوستان غافل
که هر دعا که کنی مستجاب می گردد.صائب ( از آنندراج ).زبان و دل موافق ساز هنگام دعا کردن
به یک انگشت نتوان عقده از سررشته واکردن.محمدعلی طائف ( از آنندراج ).بگفتا دعائی کن ای هوشمند
که در رشته چون سوزنم پای بند.سعدی.دی به امید گفتمش داعی دولت توام
گفت دعا به خود بکن گر بنیاز می کنی.سعدی.فروماندگان را دعایی بکن
که مقبول را رد نباشد سخن.سعدی.مگر صاحبدلی روزی برحمت
کند در حق درویشان دعائی.سعدی.- دعا کردن کسی را ؛ خیرخواهی برای او کردن. از خدا خیر خواستن برای او. تشمیت. ( از تاج المصادر بیهقی ) : چنان باید زیست که پس از مرگ دعای نیک کنند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 371 ).
- دعای عافیت کردن ؛ سلامتی خواستن. ( ناظم الاطباء ).
- || برکت خواستن. ( ناظم الاطباء ).
- || سلام گفتن و تهنیت گفتن. ( ناظم الاطباء ).
- امثال :
دعا کن الف با بمیرد وگرنه استاد بسیار است ؛ سبق خوانی مرگ استاد را از خدا مسألت می کرد، استاد بشنید و چنین گفت. ( امثال وحکم ). نظیر: دعا کن بابات بمیرد وگرنه معلم بسیار است ، یا وگرنه این آخوند نه ، یک آخوند دیگر، یا این استاد نه یک استاد دیگر. ( از فرهنگ عوام ) ( از امثال وحکم ).
کسی دعا می کند زنش نمیرد که خواهرزن نداشته باشد؛ غالباً خواهر به شوهر خواهر خود شوی کند. ( امثال و حکم ).

معنی کلمه دعا کردن در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) خواندن جمله های ماثور از پیغامبر و امامان در اوقات معین برای طلب آمرزش و بر آورده شدن حاجات . ۲ - نیایش کردن . ۳- ( اسم ) در خواست حاجت از خدا . ۴ - نیایش . ۵ - مدح ثنا ۶ - تحیت درود سلام . ۷ - تضرع . ۸ - نفرین [[ زورمندی مکن بر اهل زمین تا دعایی بر آسمان نرود ]] ( گلستان ) . جمع ادعیه . یا دعای خیر ۱ - خیر کسی را در دعا خواستن . ۲ - تحیت درود . ۳ - برکت . یا صیغه دعا فعلی است که از سوم شخص مفرد مضارع گرفته میشود و میان علامت مضارع که [[ - د ]] آخر باشد و حرف قبل از آن الفی ( آ ) در آورند . در مور د نفی میمی ( م ) بر آن افزایند : باد و مباد ( در اصل بواد و مبواد ) کناد و مکناد و مبیناد گاه بائ تاکید بر سر فعل دعا در آید : در بعضی فعلها صیغه دعا در اول شخص مفرد و سوم شخص مفرد و جمع مستعمل است .
در خواست کردن از درگاه خدا .

معنی کلمه دعا کردن در ویکی واژه

pregare

جملاتی از کاربرد کلمه دعا کردن

در جریان تنش داخلی اصلاحات قضائی ۲۰۲۳ اسرائیل، سید علی خامنه‌ای و سید ابراهیم رئیسی ادعا کردند سقوط اسرائیل زودتر از ۲۵ سال (۱۴۱۹ شمسی) رخ می‌دهد.
آن گه ده سورة از قرآن بر ایشان خواند، از آن سورتها که به ابتداء اسلام بمکه فرو آمد، و آنکه از احکام و شرائع فریضه نماز و زکاة آمده بود ایشان را فرمود، تا هر دو بپا میدارند، و بر آن باشند. و سبب افتادن ایشان بآن جایگه آن بود که بنی اسرائیل پیغامبران را میکشتند، و این یک سبط بودند از جمله دوازده سبط، و طاقت دیدن آن نداشتند، و بر فعل ایشان منکر بودند. از ایشان بیزاری کردند، برگشتند و دعا کردند، تا رب العزّة میان این قوم و بنی اسرائیل جدایی افکند. ربّ العالمین در زیر زمین راهی بر ایشان گشاده کرد، تا در آن راه برفتند، و بدیار مغرب بیرون آمدند، و آنجا مسکن گرفتند.
و خبر درستست که قومی دعا کردند بآواز بلند و پیغامبر (ص) گفت: «انکم لا تدعون اصمّ و لا غایبا، انکم تدعون سمیعا قریبا.
چون ترا ذکر و دعا دستور شد زان دعا کردن دلت مغرور شد
عفو بین‌الملل گزارش داد که در آوریل ۲۰۱۲، پرسنل امنیتی دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشجویان زن را که از موازین حجاب (پوشش اسلامی) پیروی نمی‌کردند، مورد ضرب و شتم قرار دادند. آنها همچنین ادعا کردند که گزارش‌هایی درمورد سهمیه محدود کردن پذیرش زنان در برنامه‌های خاص دانشگاهی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا شده‌است. گفته می‌شود که چنین محدودیت‌هایی در انتخاب‌های آموزشی زنان نقض منع تبعیض و تعهدات ایران طبق قوانین بین‌المللی است.
و گروهی گفته اند بنده باید که بزبان صاحب سؤال بود و بدل صاحب رضا بود تا هر دوی بجای آورده باشی و آن اولیتر که گویند که وقتها مختلف است وقت بود که دعا فاضلتر از خاموشی بود و آن نیز هم ادبست و در بعضی احوال خاموشی فاضلتر از دعا و آن نیز هم ادبست و آن بوقت بتوان دانست زیرا که علم وقت اندر آن وقت بود چون اندر دل اشارتی یابد بدعا، دعا اولیتر و چون اشارت بخاموشی کنند خاموشی تمامتر و اگر گویند بنده باید که غافل نبود از مشاهدت خداوند خویش، اندر حال دعا، صحیح بود پس واجب بود که حال خویش را مراعات کند اگر از دعا زیادت بسطی یابد اندر وقت خویش دعا اولیتر و اگر در وقت دعا زجری با دل وی گردد و قبضی همی بیند ترک دعا اولیتر اندر وقت و اگر چنان بود که اندرین وقت دل خویش نه زیادت یابد و قبض و نه بسط و نه حاصل آمدن زجر. دعا کردن و ناکردن آنجا هر دو یکیست و اگر چنانست که درین وقت غلبه بر وی علم بود، دعا اولیتر از آنک دعا عبادتست و اگر غلبه درین وقت معرفت را بود خاموشی اولیتر و صحیح بود اگر گویند هرچه مسلمانان را در آن نصیبی بود یا حقّ سُبْحَانَه وَتَعالی را اندران حقّی بود دعا اولیتر. و هرچه حظّ نفس تو بود خاموشی اولیتر.
اگر صد سال افتم چون گدایان بر سر راهش هم آن دشنام خواهد داد و من خواهم دعا کردن
وقتی پان‌ترک‌ها ادعا کردند از آن‌جا که مردم آذربایجان به ترکی سخن می‌گویند، زبان بومی مردم این منطقه ترکی بوده‌است، احمد کسروی در تحقیقات گسترده‌ای از منابع فارسی، عربی و حتی منابع تاریخی یونانی استفاده کرد. او نتیجه گرفت که مردم آذربایجان اصالتاً به زبانی ایرانی به نام آذری سخن می‌گفته‌اند که بعد از هجوم ترکان، زبان ترکی مورد استفاده قرار گرفته، ولی هنوز هم ردپایی از زبان آذری در آن مناطق به جا مانده‌است. زبان آذری گاهی به جای زبان ترکی مورد استفادهٔ مردم آذربایجان اطلاق می‌شود؛ اشتباهی که حتی در ویرایش دوم دانشنامهٔ اسلام هم صورت گرفته‌است.
۴. هیچ ستاره‌ای در عکس‌ها وجود ندارد. فضانوردان آپولو ۱۱ در نشست خبری نیز ادعا کردند که هیچ ستاره‌ای ندیده‌اند.
در‌حالی‌که اعتراضات در مقیاس کوچک در اوایل نوامبر آغاز شد، ناآرامی‌های مدنی گسترده به‌دنبال آتش‌سوزی مرگبار در اورومچی که منجر به کشته شدن ده نفر شد، سه ماه پس از یک قرنطینه سخت در سین کیانگ آغاز شد. ویدئوهایی از این حادثه در فضای مجازی منتشر شد و معترضان ادعا کردند که این فیلم‌ها نشان می‌دهد خودروهای آتش‌نشانی به‌دلیل موانعی که برای کنترل بیماری کووید ۱۹ ایجاد شده نمی‌توانند وارد منطقه مسکونی شوند.
دست تو بندم از دعا کردن دست تنها نه‌، دست با گردن‌»
صائب چو مدح شاه به اندازه تو نیست رسم ادب بود به دعا کردن اختصار
بسیار دعا کردم کاین روز ببینم امروز بدیدم ز دعا کردن بسیار
با عاشقانم جفت من امشب نخواهم خفت من خواهم دعا کردن ترا ای دوست تا وقت دعا
ناصردین شاه را دان که به هر بامداد بر گهرش آفتاب گرم دعا کردن است
در زمان انقلاب نیز، قمی به حمایت از خمینی پرداخت، اما مدتی پس از پیروزی انقلاب که سید روح الله خمینی، نظریه ولایت فقیه را به عنوان رکن نظام حاکم بر ایران مطرح کرد، قمی و برخی دیگر از روحانیون به مخالفت با این نظریه پرداختند و ادعا کردند که مخالف آموزه‌های دین اسلام و مذهب تشیع است.
10.از کوی میخانه گذر کن تا کسانی را که در این کوی حضور دارند و دل به تو بسته اند، مشاهده کنی که چگونه تمام وقت خود را صرف ذکر و دعا کردن در حقّ تو می کنند.