دستوره

معنی کلمه دستوره در لغت نامه دهخدا

دستوره. [ دَس ْت ْ وَ رَ / رِ ]( اِ مرکب ) دست اره. ( شعوری ج 1 ص 429 ). دستره. دست اره.اره دستی. || گوشواره. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دستوره در فرهنگ فارسی

( اسم ) اره دستی

جملاتی از کاربرد کلمه دستوره

فایل سرآیند، شامل لیستی از دستورها، توابع و متغیرهای کتابخانه است. فایل منبع، شامل کدهایی است که انجام عملیات کتابخانه را پشتیبانی نموده و با ماژول‌های آردوینو ارتباط برقرار می‌کنند. برای استفاده از کدهای داخل کتابخانه باید از دستورها و توابع ویژهٔ همان کتابخانه استفاده کنیم.
معمولاً برای حل یک مسئله، روش‌ها و الگوریتم‌های گوناگونی وجود دارند؛ یک الگوریتم ممکن است عمل مورد نظر را با دستورهای مختلف در مدت زمان یا کار کمتر یا بیشتری نسبت به الگوریتم دیگر انجام دهد. به همین دلیل، انتخاب الگوریتم مناسب و کارا اهمیت زیادی در موفق بودن و کارایی برنامه رایانه‌ای دارد. الگوریتم‌ها به عنوان یک علم مطرح هستند و دانشمندان آن‌ها را طراحی، تحلیل، و مطالعه می‌کنند.
سید احمد خمینی در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ همراه با پدرش عازم قم گردید و وسایل و زمینه‌های لازم را برای هدایت امور انقلاب و تنظیم امور بیت و دفتر روح‌الله خمینی و تأمین شرایط برای ارتباط‌های گسترده با مردم و مسئولان که روزانه در نوبت‌های متوالی به دیدار روح‌الله خمینی در قم می‌رفتند، فراهم نمود. او مسئول انتقال دستورهای پدرش به مراکز ذی‌ربط بود.
بنیادها فکندیم از هند تا به روم دستورها نهادیم از مصر تا ختای
با کوچک کردن قسمتی از لیست که در قسمت مرتب می‌شود تعداد دستورها برای انجام الگوریتم نصف می‌شود.
احمد؛ خدا داد تو و علی را از آن دیوانه که راه چاله گز پیمود بستاند. بکوش شاید نگاه مهر خدایی کاوش و کینه پیران و دانشمندان مرز را باز پردازد. ده تومان از سرکار حاجی میرزا ابراهیم و آقا قربانعلی وام کردم و نوشته سپردم به تو فرستند و دریابند آماده باش، دستورهای من یادت نرود چگونه و چند خود را بر نگار.
قوانین باید در جهت خواسته‌های مردم و نه هوس شاهان، زورگویان، مقامات نظامی، رهبران مذهبی یا حزب‌های خود گماشته باشد. مردم در حکومت‌های مردم سالار مشتاق پیروی از قانون هستند، چرا که از قواعد و دستورهای خودشان اطاعت می‌کنند. هنگامی که قانون توسط مردمی گذاشته می‌شود که باید از آن اطاعت کنند به نظر می‌رسد عدالت به بهترین نحو ممکن برقرار می‌شود. میزان آزادی یک جامعه را می‌توان با درصد جمعیتی که زیر حاکمیت قانون هستند، سنجید. برای مثال در انگلستان حتی ملکه نیز خود را فراتر از قانون نمی‌بیند و برای به کرسی نشاندن حرف خود به دنبال راهکارهای قانونی می‌گردد.
پس آن پیغمبران و آن حکیمان پس آن دستورهای نغز و شیوا