دریافت کردن

معنی کلمه دریافت کردن در لغت نامه دهخدا

دریافت کردن. [ دَرْ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) گرفتن. اخذ کردن. به خود واصل کردن. اخذ. وصول. قبض چنانکه وجهی را. مقابل پرداخت کردن. رسید. واصل شدن. استاندن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || تمیز دادن. فهمیدن. معلوم کردن. ( ناظم الاطباء ). || نگریستن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دریافت کردن در فرهنگ فارسی

گرفتن . اخذ کردن

معنی کلمه دریافت کردن در ویکی واژه

incassare
percepire

جملاتی از کاربرد کلمه دریافت کردن

برادفورد دیلمن، دین استاکول و اورسن ولز، جایزه بهترین بازیگر مرد را در جشنواره فیلم کن ۱۹۵۹ برای بازی در این فیلم دریافت کردند.
برخی از فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل دخالت در جنگ و کشتار گسترده شورشیان سوری و عراقی، نشان نظامی از دست رهبر و ولی فقیه ایران یعنی سید علی خامنه‌ای دریافت کردند.
این تصمیم با واکنش گسترده سازندگان و مصرف‌کنندگان اونلی‌فنز روبرو شد. شش روز پس از اعلام این تصمیم، اونلی‌فنز گفت که این تصمیم لغو خواهد شد و محتوای بزرگسالان به‌طور نامحدود در سایت مجاز خواهد بود چون آنها «تضمین‌های لازم» را برای انجام این کار را دریافت کردند.
بعد از افزایش قدرت محمّد، زن‌های او زندگی آسوده تری یافتند و در اجتماع جایگاه بالاتری پیدا کردند. و عنوان مادر ایمان آورندگان (ام‌المؤمنین) را دریافت کردند.
کتاب راهنمای میشلن در ۲۰۱۵ میلادی، به ۱۱ رستوران آلمان سه ستاره داده است، که بالاترین امتیاز است. همچنین ۳۸ رستوران دو ستاره و ۲۳۳ رستوران دیگر یک ستاره دریافت کردند. رستوران‌های آلمان پس از فرانسه در جایگاه دوم تزیین غذا در جهان قرار گرفتند.
در بیست و پنج اوت ۱۹۶۸ هشت شهروند روسیه در میدان قرمز موسکو علیه تجاوز شوروی به چکسلواکی تظاهرات کردند. بعد از حدود ۵ دقیقه، تظاهرات‌کنندگان با ضرب و شتم به ایستگاه پلیس منتقل شدند. هفت نفر از آن‌ها محکومیت‌های سنگین چندین سال زندان دریافت کردند.
فهرست زیر حاوی اطلاعات افرادی است که به دلیل مشارکت در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران، حکم اعدام دریافت کردند. تاکنون برای ۹ نفر از این افراد حکم اعدام اجرا شده و برای تعدادی این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده‌است.
در جوایز موسیقی نیوزیلند ۲۰۱۳، لرد جایزه هنرمند چشمگیر سال برای ئی‌پی و جایزه تک‌آهنگ سال برای «سلطنتی‌ها» را دریافت کرد. با «سلطنتی‌ها»، لرد و جوئل لیتل در سال ۲۰۱۳ جایزه سیلور اسکرول ئی‌پی‌آرای را دریافت کردند. در پنجاه و ششمین مراسم جایزه گرمی (۲۰۱۴)، «سلطنتی‌ها» نامزد جایزه ضبط سال، و برنده ترانه سال و بهترین اجرای پاپ تک‌نفره شد. این ترانه در مراسم جوایز موسیقی بیلبورد ۲۰۱۴ برنده جایزه ترانه راک برتر شد. در مراسم جوایز موسیقی ملل ۲۰۱۴، ئی‌پی برای دریافت جایزه بهترین آلبوم نامزد شد، که در آخر به کودتا از جی دراگون رسید.
در نهایت، در سال ۱۹۲۶، فرانک و هرتز جایزه نوبل فیزیک را برای کشف قوانین حاکم بر برخورد الکترون با اتم دریافت کردند.
آن لاکاتون (زادهٔ ۲ اوت ۱۹۵۵) معمار فرانسوی است. او به همراه ژان فیلیپ واسال دفتر معماری «لاکاتون و واسال» را اداره می‌کند. این زوج به‌طور مشترک در سال ۲۰۲۱ جایزه معماری پریتزکر را دریافت کردند.